کد مطلب: 302379

سه شنبه 11 خرداد 1400 11:26

کمبود تخت و نیروی انسانی در پیک چهارم کرونا در چهارمحال و بختیاری

به گزارش سایت خبری پرسون از چهارمحال و بختیاری، خاطره صالحی در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص وضعیت کرونا در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: وضعیت استان طبق آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نسبت به دو هفته گذشته از نظر تعداد مراجعات سرپایی روزانه، آمار افراد بستری مبتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از این بیماری تا حدودی کاهشی بوده و در حال حاضر در انتهای پیک چهارم قرار داریم.

سرپرستار بیمارستان امام علی(ع) فرخشهر افزود: متاسفانه آمار مراجعات روزانه، بستری‌ و مرگ و میر ناشی از کرونا در بیمارستان امام علی(ع) نسبت به دو هفته پیش کاهش محسوسی نداشته و از سه روز گذشته تا حدودی آمار رو به افزایش است، دو بخش سلامت در این بیمارستان با حدود ۹۰ درصد ضریب اشغال تخت درحال خدمات‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا هستند.

وی ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری آمار مرگ و میر و همچنین میزان وخامت حال بیماران در پیک چهارم نسبت به پیک سوم بیشتر بود، یکی از دلایل وخامت حال بیماران کرونایی مراجعه دیرهنگام آن‌ها و کهولت سن در این بیماران است.

صالحی با اشاره به محدود بودن ظرفیت بیمارستان‌ها در چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: در شرایط خاص که آمار بیماران کرونا افزایش پیدا می‌کند، امکان تاسیس بیمارستان جدید وجود ندارد و بیمارستان‌های استان برای خدمات‌دهی به بیماران کرونایی مجبور به استفاده از سایر بخش‌ها به عنوان بخش کرونا می‌شوند، افزایش بیماران کرونا به قیمت از کار افتادن سایر بخش‌ها در بیمارستان‌ها است.

سرپرستار بیمارستان امام علی(ع) فرخشهر تصریح کرد: زمانی که در اوج پیک چهارم کرونا قرار داشتیم در چهارمحال و بختیاری با کمبود تخت و نیروی انسانی مواجه شدیم، در بیمارستان امام علی(ع) فرخشهر نیز دو بخش دیگر از بیمارستان برای بستری بیماران کرونایی اختصاص داده و همچنین یک درمانگاه سرپایی نیز احداث شد، اما در یک بازه‌ زمانی و به دلیل کمبود تخت‌های بیمارستانی در مراکز درمانی استان، بیمارانی که تا حدودی حال عمومی بهتری داشتند در بیمارستان بستری نمی‌شدند، این بیماران بعد از دریافت داروهای موردنیاز دوره درمان و بهبود خود را در منزل سپری می‌کردند.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود در سطح کشور و به تبع آن در چهامحال و بختیاری پیش‌بینی می‌شود با بروز پیک پنجم تعداد مبتلایان، بستری‌ها و مرگ و میر ناشی از کرونا نسبت به پیک چهارم افزایش داشته باشد.

صالحی درخصوص ماندگاری عوارض ناشی از بیماری کرونا در مبتلایان به این ویروس، بیان کرد: این موضوع به عوامل متعددی بستگی دارد، برخی افراد دارای مقاومت بدنی بالاتری هستند و یا نوع بیماری به گونه‌ای است که عوارض پایداری ندارد ولی هرچه شدت بیماری بیشتر باشد، احتمال فیبروز شدن ریه بیمار یعنی ضخیم و سخت شدن بافت ریه و از بین رفتن عملکرد طبیعی آن بالا می‌رود که برای بازگشت ریه به حالت طبیعی بین سه تا شش ماه زمان لازم است اما با توجه به ناشناخته بودن بیماری و کامل نبودن مطالعات نمی‌توان به طور دقیق از عوارض جانبی این بیماری صحبت کرد.

سرپرستار بیمارستان امام علی(ع) فرخشهر اظهار داشت: با گذشت بیش از ۱۵ماه از زمان شیوع بیماری کرونا متاسفانه توجه مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمتر شده است، اما باید درنظر داشت که بهترین راه مقابله با این بیماری استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شرکت نکردن در اجتماعات با تعداد زیاد در سالن‌های سرپوشیده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل ستادهای انتخاباتی، همچنین بازگشایی مجدد تالارهای پذیرایی از مردم تقاضا داریم هم‌چنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در نظر داشته باشند.