کد مطلب: 288551

شنبه 25 اردیبهشت 1400 13:16

سخنگوی وزارت خارجه:

فردوسی باعث ترویج آزادی‌خواهی و نجات از حقارت ملت‌ها است

به گزارش سایت خبری پرسون، «سعید خطیب‌زاده» در حساب کاربری خود در اینستاگرام به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی و زبان پارسی نوشت: شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی نه تنها مهم‌ترین اثر حماسی جهان است بلکه اخلاق‌مدارترین منظومه حماسی جهان و دائره‌المعارف سترگ ایران و ایرانی نیز به شمار می‌آید. حکیم این اثر را به شیوه‌ای نگاشته که داد و خرد جانمایه آن باشد و سندی باشد بر شکوه و عظمت زبان پارسی و گواهی دهد به اصالت و قدمت فرهنگ و تمدن در ایران زمین.

وی ادامه داد: فردوسی نه تنها باعث می‌شود که نام پهلوانان و بزرگان ملی ایران در تاریخ ماندگار شود، بلکه با نفوذ کلامش در دیگر ملت‌ها باعث ترویج روح آزادی‌خواهی و نجات از حقارت در میان آنان می‌شود.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان این که فردوسی روح حماسه را با فضایی روحانی در شاهنامه پیوند می‌زند، اظهار داشت: او چنان زیبا، عشق و احساس را در کنار حماسه به تصویر می‌کشد که ادبا و فرهیختگان ملل دیگر نیز زبان به تمجید و تحسین می‌گشایند. جیمز راسل لوول (شاعر آمریکایی)، شاهنامه را از تمامی داستان‌های عاشقانه اروپا فراتر می‌داند و می‌گوید: آثار دیگر، از دیدگاه هنری بسیار فرودست‌تر از آنِ فردوسی قرار می‌گیرد.

خطیب‌زاده با یادآوری این که کدام ایرانی‌ و کدام پارسی‌گویی است که شاهنامه را بخواند و به ایرانی بودن خود و زبان‌ پارسی نیاکانش نبالد، تصریح کرد: کیست که با مفاهیم انسانی شاهنامه آشنا شود و از آن نیاموزد که آنچه ملت‌ها را در دشوارترین لحظات حفظ و قدرتمند می‌کند، پاسداشت فضیلت‌های اخلاقی و تقلای دائمی در مصاف خیر و شرّ و اراده همیشگی برای دوباره برخاستن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه پست اینستاگرامی خود را با این شعر فردوسی آغاز کرده بود:

چو ایران نباشد تن من مباد
در این بوم و بر، زنده یک تن مباد.
دریغ است ایران که ویران شود
کنام پلنگان و شیران شود.
همه سر به سر تن به کشتن دهیم،
به از آنکه کشور به دشمن دهیم...