کد مطلب: 287163

شنبه 18 اردیبهشت 1400 11:03

تهدید نسل ماهی سفید در دریای خزر با پهن کردن تورهای غیرمجاز صیادان

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، به‌طور حتم شما هم در کنار بسیاری از رودخانه‌های بزرگ‌مردان وزنان بسیاری را دیدید که جلیقه به تن و کلاه حصیری به سر بر روی چهارپایه ای به انتظار نشسته تا صیدی به قلاب آن‌ها بیفتد و به قول خودشان از این ورزش مفرح شاد شوند اما واقعیت این است که در این فصل ماهی گیری و یا بدتر از آن تور انداختن در آب نان صیادان را در فصول صید آجر می‌کند و نسل ماهی سفید را مورد تهدید قرار داده است.

ماهی سفید یکی از برگزیده‌ترین غذاهای گیلان است که به سفره‌های ایران و جهان راه‌یافته و اشپل (تخم ماهی سفید) نیز از غذاهایی است که گیلانیان و بسیاری از گردشگران غذا نمی‌توانند از آن بگذرند.

نسل‌کشی بی‌رحمانه

همه‌ساله از اوایل اسفند تا اواخر فروردین، ماهیان سفید ماده برای تخم‌ریزی از دریا خارج‌شده و وارد رودخانه‌ها می‌شوند. ماهی سفید ماده پس از ورود به رودخانه و تخم‌ریزی در لابه‌لای سنگ‌های رودخانه دوباره به دریا بازمی‌گردد و بچه ماهی‌ها نیز پس از بیرون آمدن از تخم‌ها مسیر رودخانه را در پیش‌گرفته و وارد دریا می‌شوند.

طی چند سال اخیر درست در همین بازه زمانی گروهی از صیادان غیرمجاز با نصب تور در دهانه رودخانه‌ها ماهیان سفید ماده که قصد وارد شدن به رودخانه رادارند صید می‌کنند. تورها در ردیف‌های متعدد و با ابعاد مختلف تعبیه می‌شود.

تعداد و شیوه نصب این تورها در زیرآب به نحوی است که هیچ ماهی سفیدی قادر به عبور از بین دام‌ها و ورود به رودخانه نخواهد بود.

به جرات می توان گفت که به ندرت یک ماهی سفید موفق به عبور از تورها و تخم ریزی درون رودخانه ها می شود.

این نسل کشی و باعث شده تولیدمثل طبیعی ماهی سفید در دریای خزر دچار اختلال شده و به همین دلیل تعداد ماهی سفید طی سال های اخیر در این دریا بشدت کاهش یابد.

صیادان شمالی نیز خود به کاهش شدید تعداد ماهیان سفید در دریای خزر واقف بوده و اذعان دارند که شمار ماهیان سفید خزر نسبت به سال های گذشته قابل مقایسه نیست.

این عمل غیرقانونی و غیراخلاقی سود سرشاری برای صیادان متخلف به همراه داشته است اما نان بسیاری از آن‌ها را آجر می‌کند.

چرخه زندگی ماهی سفید

گیلان دارای ۵۴ رشته رودخانه دائمی است که تعداد ۱۸ رودخانه بنام‌های سفیدرود، پل رود، شفا رود، شلمان رود، زرجوب، گوهر رود، پیر بازار، پسیخان، سیاه درویشان، ماسوله رودخان، مرغک، دیناچال، لیسار، لمیر، حویق، لوندویل، آستاراچای و آچی رود از لحاظ بیولوژیکی و اکولوژیکی و زیست محیطی از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

ماهی سفید یکی از مهم‌ترین ماهیان استخوانی دریای خزر است که تنها در این دریا و آن‌هم در سواحل ایرانی آن وجود دارد؛ این ماهی بیش از ۶۰ درصد ترکیب صید ماهیان استخوانی صیادان را در سواحل ایرانی به خود اختصاص داده است.

با نزدیک شدن فصل بهار و آمادگی ماهی‌های سفید برای تخم‌ریزی از اسفندماه هرسال حضور این آبزی در مناطق ساحلی بیشتر شده و در فروردین‌ماه به اوج می‌رسد.

ماهی سفید پس از تخم‌ریزی و بازگشت به دریا در تمام طول مدت باقیمانده بهار و تابستان در سواحل کم‌عمق دریای خزر که غنی از تولیدات جانوران کف زی است به تغذیه و رشد می‌پردازد.

از اوایل اسفند تا اواسط خردادماه فصل تخم‌ریزی ماهی‌هاست و در این میان گونه‌های مولد یا رود کوچ برای تخم‌ریزی، از دریا به رودخانه‌ها مهاجرت می‌کنند و ماهیگیری در این شرایط ممنوع است.

صید ممنوع است

در همین راستا فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست گیلان اظهار می‌کند: در راستای فراهم‌سازی بستر مناسب برای تخم‌ریزی آبزیان در فصل تخم‌ریزی ماهی، هرگونه صید و دام گذاری از اول اسفند تا سی‌ام اردیبهشت‌ماه هرسال ممنوع است.

ساسان اکبری پور اظهار می‌کند: با شروع موسم تخم‌ریزی ماهیان در رودخانه‌ها، پایش و نظارت نیروهای یگان به دستور مدیرکل افزایش‌یافته و با صیادان غیرمجاز برخورد قانونی می‌شود.

وی تأکید می‌کند: اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان به‌منظور حفاظت از تنوع زیستی، جلوگیری از انقراض نسل گونه‌ها و تهدید زیستگاه‌های آبزیان و زیستمندان از رودخانه‌ها به‌ویژه از دهانه سفیدرود حفاظت می‌کند.

منبع: قدس آنلاین