کد مطلب: 286750

چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400 14:29

۲ هزار و ۱۸۶ روستا و ۵۵ شهر گیلان صحنه انتخابات می شود

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان ‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان ‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و همه پرسی شوراهای اسلامی شهر و روستا در هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری کشور ۲۸ خرداد امسال برگزار خواهد شد.

استان گیلان حدود ۲.۵ میلیون نفر جمعیت دارد و برابر آمار و ارقام منتشره از آخرین انتخاباتی که در این استان در اسفند ماه سال ۹۸ برای انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود، یک میلیون و ۹۵۸ هزار و ۴۷۳ نفر واجد اخذ رای و ۹۱ هزار و ۴۹۸ نفر رأی اولی بودند و در این استان ۲ هزار و ۵۵۹ شعبه اخذ رأی اعم از هزار و ۶۵۴ شعبه روستایی و ۹۰۵ شعبه شهری دایر شده بود و ۲ هزار و ۲۱۴ شعبه آن ثابت و ۳۴۵ شعبه سیار بود و ۱۶۸ نامزد برای کسب ۱۳ جایگاه نمایندگی در مجلس شورای اسلامی رقابت می کردند.

اکنون مردم غیور و تلاشگر این استان برای شرکت گسترده در انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و میان دوره ای مجلس (فقط در شهرستان آستانه اشرفیه) آماده می شوند و روز ۲۸ خرداد ماه صحنه بروز اراده سیاسی و اجتماعی مردم این دیار برای نقش آفرینی در سرنوشت سیاسی خود خواهد بود.

۲ هزار و ۱۸۶ روستا و ۵۵ شهر گیلان صحنه انتخابات می شود

گستردگی گیلان سرسبز در پهن دشت شمال ایران تعدد صندوق ها و شعبه های آرا را ایجاب می کند و از همین رو به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار این استان، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۲ هزار و ۱۸۶ روستا و ۵۵ شهر برگزار خواهد شد و تحرکات و تکاپوی مردم برای انتخاب افراد اصلح از ماه ها قبل مشهود است.

به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۲ هزار و ۱۸۶ روستا و ۵۵ شهر برگزار خواهد شد و تحرکات و تکاپوی مردم برای انتخاب افراد اصلح از ماه ها قبل مشهود است.

محمود قاسم نژاد با اشاره به فراهم بودن زمینه برگزاری انتخابات الکترونیکی در گیلان، نسبت به دخیل نبودن مسائل حزبی و شخصی در بررسی صلاحیت نامزدهای شوراهای اسلامی از سوی هیات های نظارت و اجرایی اطمینان داده است.

وی به ثبت نام ۱۴ هزار و ۱۸۷ داوطلب عضویت در شورای اسلامی روستایی گیلان اشاره کرد و گفت: ۹۳ درصد داوطلبان با تعداد ۱۳ هزار و ۲۱۱ نفر مرد و هفت درصد آنان با تعداد ۹۷۶ نفر زن هستند و شرکت بانوان در این دوره نسبت به دوره پنجم، ۲ درصد و نسبت به دوره چهارم انتخابات شوراها یک درصد افزایش یافته است.

بنا بر اظهار نظر او میزان حضور داوطلبان در این دوره نسبت به دوره پنجم حدود چهار درصد و نسبت به دوره چهارم ۵/۲ درصد افزایش یافته است و در این دوره، استقبال بیشتر مردم را برای ثبت نام نسبت به ۲ دوره اخیر شاهد هستیم.

قاسم نژاد تصریح کرد که گیلان۶ هزار ۶۹۴ کرسی شورای روستایی خواهد داشت و بررسی صلاحیت داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستا در هیات اجرایی تا ۱۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد و هیات های نظارت نیز تا ۳۱ اردیبهشت صلاحیت داوطلبان را بررسی خواهند کرد.

تایید صلاحیت ۷۹ درصد داوطلبان شوراهای اسلامی شهرها

برابر قانون انتخابات در کشور ابتدا صلاحیت های عمومی و فردی داوطلبان برای احراز شایستگی قرار گرفتن در منظر و مرای ملت به عنوان کاندیدای شورا از سوی هیات های نظارت و اجرایی بررسی می شود تا مردم با اطمینان خاطر از سوابق و توانمندی داوطلبان، بهترین ها و کارامدترین ها را از میان آنها برگزینند.

گیلان در دوره پنجم شورای شهر، ۵۳ شهر داشت اما برای دوره ششم، شهر پیربازار به این تعداد اضافه شد و هم اینک ۲۸۱ نفر در شوراهای اسلامی شهرهای این استان عضو هستند و در انتخابات شوراهای اسلامی در شهر رشت ۱۱ نفر، در پنج شهر هفت نفر و در ۴۹ شهر پنج نفر انتخاب خواهند شد.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری گیلان: هزار و ۷۵۹ داوطلب برای ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی در ۵۳ شهر استان نام نویسی کرده بودند و ۷۳ نفر انصراف دادند و از هزار و ۶۸۶ داوطلب راه یافته به فرآیند اجرایی انتخابات، هزار و ۳۳۵ نفر در هیات های اجرایی و نظارت شهرستان ها تایید شدند و صلاحیت ۳۵۱ نفر معادل ۲۱ درصد داوطلبان احراز نشد.

برابر اعلام مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری گیلان، هزار و ۷۵۹ داوطلب برای ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی در ۵۳ شهر استان نام نویسی کرده بودند و ۷۳ نفر انصراف دادند و از هزار و ۶۸۶ داوطلب راه یافته به فرآیند اجرایی انتخابات، هزار و ۳۳۵ نفر در هیات های اجرایی و نظارت شهرستان ها تایید شدند و صلاحیت ۳۵۱ نفر معادل ۲۱ درصد داوطلبان احراز نشد.

مجید هاشم پور با اشاره به اینکه نتایج بررسی صلاحیت ها از طریق فرمانداری ها به داوطلبان اعلام شده تصریح کرد: داوطلبانی که در هیأت های اجرایی و نظارت شهرستان ها صلاحیت شان احراز نشده، تا دوازدهم اردیبهشت ماه به مدت چهار روز حق اعتراض به هیأت نظارت استان را داشتند.

قاسم نژاد معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان نیز اعلام کرده که بیش از هزار و ۳۰۰ نفر معادل ۷۹ درصد داوطلبان ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر در استان تایید صلاحیت شده اند.

آمادگی آستانه اشرفیه برای تجربه سه نوع انتخابات

آستانه اشرفیه با دو بخش مرکزی و بندر کیاشهر، ۱۰۵ روستا و حدود ۱۰۸ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری شرق مرکز گیلان واقع شده و مرحوم محمد علی رمضانی دستک کاندیدای منتخب مردم آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بود که متاسفانه به دلیل بیماری، قبل از شروع به کار مجلس یازدهم درگذشت.

اکنون مردم خوب آستانه اشرفیه در ۲۸ خرداد ماه در کنار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، همه پرسی میان دوره ای مجلس شورای اسلامی را نیز تجربه خواهند کرد و فرمانداری این شهرستان از ثبت نام ۴۵ داوطلب انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در این حوزه انتخابیه خبر داده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان به نام نویسی ۴۵ نفر در آستانه اشرفیه برای انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۴۳ نفر مرد و ۲ نفر زن هستند و بررسی صلاحیت این داوطلبان در هیات اجرایی شهرستان به پایان رسیده و در اختیار هیآت های نظارت قرار گرفته است.

قاسم نژاد معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان نیز به نام نویسی ۴۵ نفر در این حوزه انتخابی برای انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۴۳ نفر مرد و ۲ نفر زن هستند و بررسی صلاحیت این داوطلبان در هیات اجرایی شهرستان به پایان رسیده و در اختیار هیأت های نظارت قرار گرفته است.

در سراسر استان گیلان صدها نفر در قالب ستادهای انتخابات شهرستان ها برای برگزاری همه پرسی سالم، قانونمند، بی حاشیه و شفاف تلاش می کنند تا این رویداد مهم سیاسی، با شکوه هر چه تمام تر با شادی دوستداران میهن اسلامی و کوری چشم بدبینان و دشمنان ایران برگزار شود و البته مهمترین نقش را مردم با حضور حماسی و دشمن شکن خود ایفا خواهند کرد.

فرصت حضور و بروز اراده سیاسی در انتخابات به حدی مهم است که به تعبیر غلامرضا مرحبا نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی گیلان؛ در خیلی از کشورهای دنیا برای به دست آوردن فرصت انتخابات تلاش می کنند و باید قدر فرصت انتخابات را که تلاش زیادی برای ایجاد آن در ایران کشیده شده است، بدانیم.

از همین رو استاندار گیلان از دست اندرکاران انتخابات خواسته تا رضایت مردم را وجهه همت خود قرار داده و از همه ظرفیت ها برای افزایش مشارکت در انتخابات استفاده کنند و مردم‌سالاری دینی به عنوان عالی‌ترین جلوه حاکمیت اراده و خواست مردم بر مبنای شرع مقدس اسلام نمود پیدا کند.

منبع: ایرنا