کد مطلب: 286188

یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 12:52

مهر اصالت بر 31 اثر از هنرمندان گیلانی

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، فرزاد رشیدی روز یکشنبه اظهار کرد: صنایع بومی و دستی هر سرزمینی بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری است چرا که ریشه های عمیق و استواری در اعتقادات، آداب، عادات، رسوم، سنن و در مجموع فرهنگ معنوی جامعه دارد و نمایشگر فرهنگ و تمدن اقوام بوده است.
وی اظهار داشت: برنامه مهر اصالت ملی صنایع دستی، رویدادی است فرهنگی و هنری که هر ۲ سال یک بار از سوی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور و با همکاری تشکل های رسمی وتخصصی با نگاهی ملی و بر اساس تقویم معین و در فضای رقابتی برگزار می شود.
وی ادامه داد: گواهی مهر اصالت ملی، گواهینامه ای است که به محصولات تولیدی صنایع دستی بومی هر استان متناسب با معیارهای تعیین شده در سطح ملی تعلق می گیرد و در مرحله نهایی منتخبی از محصولات مذکور برای شرکت در برنامه "مهر اصالت بین المللی صنایع دستی" و سایر رویدادهای بین المللی برگزیده خواهند شد.
رشیدی، اهداف برگزاری رویداد فرهنگی فوق را کمک به ارتقاء و بهبود کیفی محصولات تولیدی، ایجاد رقابت سالم بین صنعتگران وهنرمندان کشور، تسهیل در شناسایی هنرمندان فعال، انتخاب ومعرفی آثار برگزیده، ایجاد انگیزه بروز استعدادها، نوآوری وخلاقیت در تولید صنایع دستی عنوان کرد.
وی ادامه داد: استفاده از مواد مصرفی مرغوب در تولید، حفظ حقوق مالکیت معنوی در طراحی و تولید، توجه به کیفیت مطلوب اثر در فرآیند تولید و محصول نهایی و رعایت طراحی مناسب و اصولی ضوابط اولیه راهیابی آثار به ششمین دوره داوری مهر اصالت ملی است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گیلان گفت: پذیرش و انتخاب آثار در دو مرحله انجام می پذیرد؛ مرحله اول، بنا به تصمیم شورای سیاستگذاری برنامه در مرحله نخست، داوری به صورت استانی برگزار خواهد شد؛ مرحله دوم، آثاری به داوری نهایی در وزارت خانه راه پیدا می کنند که امتیاز استانی را کسب کرده باشند.

رشیدی بیان کرد: معیارهای داوری مرغوبیت، استفاده از مواد اولیه طبیعی، کیفیت مطلوب در ساخت، اجرا و پرداخت نهایی محصول، رعایت کلیه نکات ایمنی و بهداشتی، تناسب مواد مصرفی در ساخت محصول با کاربرد مورد انتظار از محصول، توانایی محصول در تامین نیازهای مادی و معنوی استفاده کنندگان است.
وی ادامه داد: نوآوری، اصالت، معیارهای زیبایی شناسی فارغ از نسبت ها، تناسب، تقارن، وحدت، هماهنگی و سایر ویژگیهای بصری به عناصر دیگری چون هنرمند، اثر هنری، مخاطب و محیط نیز وابسته است و همه اینها در قالب زیبایی شناسی بومی وملی، ذائقه جامعه، نیازها، گرایش ها و سرمایه های فرهنگی و خرده فرهنگی، پایبندی به حفظ اصالت و ماهیت فرهنگ و جهان بینی حاکم بر سازندۀ محصول و مخاطبان آن و نیز نیازهای حسی و روانی و فرهنگی یک جامعه وابسته است که همه موارد در هنرهای سنتی و صنایع دستی قابل ملاحظه است.

رشیدی تصریح کرد: مهر اصالت ملی صنایع دستی تنها برای یک محصول یا سری تولید از همان محصول معتبر است و استفاده از اعتبار مهراصالت ملی در معرفی سایر محصولات تولیدی آن کارگاه یا هنرمند مقدور نیست.
وی تاکید کرد: آخرین مهلت آثار ۳۱ تیرماه و داوری استانی مرداد ماه ۱۴۰۰ انجام می شود و مخاطبان برای کسب اطلاعات تخصصی می توانند به نشانی www.gilanchto.ir مراجعه کنند.

بالغ بر ۲۴ هزار هنرمند صنایع دستی در بیش از ۸۰ رشته در گیلان فعالیت می‌کنند؛ دریافت مهر اصالت در گیلان از سال ۸۹ آغاز شد و مهر اصالت بین المللی به یک اثر چموش دوزی تعلق گرفت؛ سال ۹۰ مهر اصالت ملی به ۱۰ اثر معرق چوب، مرواربافی، بامبوبافی، بافتنی های سنتی، رشتی دوزی، خراطی، سوخته کاری روی چوب و ساز سنتی سه تار رسید و سال ۹۱ پنج اثر خراطی، رشتی دوزی، معرق چوب مهراصالت بین المللی دریافت کردند.

سال ۹۶ مهراصالت ملی به ۶ اثر نمدمالی، خراطی، نازک کاری، دوخت های سنتی، طراحی سنتی رسید و در سال ۹۷ یک اثر نمدمالی مهراصالت بین المللی دریافت کرد؛ سال ۹۸ مهراصالت ملی به هشت اثر به چادرشب بافی، نمدمالی، رشتی دوزی، منبت و مشبک چوب، زیورآلات سنتی، البسه ی محلی، گلیم بافی و رودوزیهای سنتی رسید.

منبع: ایرنا