کد مطلب: 283666

سه شنبه 31 فروردین 1400 21:34

سه غذای لذیذ و مقوی برای افطار در ماه رمضان+ طرز تهیه

به گزارش سایت خبری پرسون، با شروع ماه مبارک رمضان و ایام روزه داری، می‌توان گفت وعده افطار از دلچسب‌ترین بخش‌های این ماه است و روزه داران پس از یک روز کامل و طولانی عبادت و اطاعت خداوند در کنار دوندگی‌های روزمره، بر سر سفره پربرکت الهی می‌نشینند و روزه خود را افطار می‌کنند. اما گذشته از بعد معنوی این امر، وعده افطار بسیار مهم بوده و تاثیر بسیاری بر سلامت افراد دارد. معمولا با توجه به رسوم و در برخی موارد ویژگی‌های آب و هوایی غذا‌هایی که برای این وعده مورد استفاده قرار می‌گیرد، در کشور‌های مختلف متفاوت است.

آنچه مردم برای افطار می‌خورند با توجه به اصالت آن‌ها متفاوت است. به عنوان مثال در یک افطار افغانی، غذایی معروف به «اوشک» (نوعی کوفته افغانی پر از تره و پیازچه با گوشت و سس نخود خرد شده) سرو می‌شود. در افطار پاکستانی «مرغ فلفلی و پاکورا» (آرد سبزیجات و نخود سخاری) استفاده می‌شود؛ یا یک وعده غذایی ماه رمضان در رستوران‌های سریلانکا «بریانی»، (گوشت پخته شده با برنج ادویه دار) است. مهم نیست که سبک آشپزی شام ماه رمضان چگونه باشد، اما می‌تواند یک جشن واقعی باشد.

غذا‌های خاورمیانه به دلیل غذا‌های گوشتی معروف هستند، اما انواع مختلف سبزیجات می‌توانند به عنوان پیش غذا یا غذا‌های فرعی سرو شوند. افطاری‌های ترکیه، سوریه و فلسطین گاهی اوقات با همین مواد غذایی شروع می‌شود. یکی از آن‌ها «موهامرا» است، یک پاته تند گردو و فلفل قرمز که با زیره، فلفل قرمز و چاشنی ملاس انار تهیه می‌شود.

بادمجان کبابی غنی شده با تاهینی و طعم دار شده با لیمو و سیر، یکی دیگر از غدا‌های لذیذی است که می‌توان در وعده افطار صرف کرد. می‌توان برای قرمزرنگ شدن آن کمی فلفل قرمز به آن اضافه و برای طعم بهتر، ماست را جایگزین تاهینی کرد. اگر مایل به تجربه طعم خاص این غذا‌ها هستید می‌توانید دستورالعمل تهیه آن‌ها را که در ادامه ارائه شده است، به کار گیرید.

افطاری

پاته تند گردو و فلفل قرمز (موهامرا)

مواد مورد نیاز:
۲ عدد فلفل دلمه‌ای قرمز به اندازه متوسط
۲ فنجان گردو (حدود ۷ اونس)، به علاوه چهار ربع گردو
½ فنجان آرد سوخاری خشک
۱ یا ۲ عدد فلفل قرمز (اختیاری)، دانه‌های برداشته شده، ریز خرد شده
۲ قاشق غذاخوری ملاس انار یا آبلیموی تازه صاف شده
۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون
۲ قاشق چایخوری شکر
۱½ تا ۲ قاشق غذاخوری پاپریکا
۱ قاشق چای خوری زیره آسیاب شده
نمک دریا برای طعم و مزه
۱ تا ۳ قاشق چای خوری فلفل قرمز خرد شده یا نصف قاشق چای خوری فلفل قرمز
مینی فلفل دلمه‌ای نصف شده، خلال‌های کوچک خیار یا نان تازه برای سرو
جعفری ایتالیایی خرد شده برای تزیین

افطاری

طرز تهیه:

فلفل دلمه‌ای را در یک تابه داغ با ورق فویل قرار دهید. به مدت ۷ تا ۱۲ دقیقه، فلفل‌ها را تفت دهید. فلفل‌ها را داخل فویل بپیچید یا آن‌ها را درون کیسه‌های پلاستیکی یا کاغذی و کیسه‌های بسته قرار دهید. صبر کنید تا کمی خنک شود. با کمک چاقو پوست آن‌ها را جدا کرده و از وسط برش دهید و هر مایع را تخلیه کنید. فلفل را قطعه قطعه کرده، کلاه و دانه‌ها را دور بریزید.

در غذاساز گردو را آسیاب کرده و آرد سوخاری را به آن اضافه کنید. فلفل قرمز خرد شده و تکه‌های فلفل دلمه‌ای پوست کنده را اضافه کنید و فرآیند مخلوط را انجام دهید. ملاس انار، ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون، شکر، پاپریکا و زیره را اضافه کنید و با یکدیگر کاملا مخلوط کنید.

مخلوط را به ظرف سرو منتقل کنید. در صورت تمایل، ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آب به آن افزوده و هم بزنید تا مخلوط رقیق‌تر شود. با نمک، فلفل قرمز و شکر، ملاس انار را طعم دار کنید. به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم‌ها مخلوط شوند. پاته را با روغن زیتون آغشته و جعفری و گردو تزئین کنید.

افطاری

شیب بادمجان کبابی برای ۴ تا ۶ نفر

مواد لازم:

۲ عدد بادمجان
۳ حبه سیر بزرگ خرد شده
۴ تا ۵ قاشق غذاخوری تاهینی (قبل از استفاده خوب هم بزنید)
۳ تا ۴ قاشق غذاخوری آبلیموی تازه صاف شده
۱ تا ۲ قاشق غذاخوری آب
نمک و فلفل سیاه تازه آسیاب شده
روغن زیتون
۲ یا ۳ قاشق چای خوری جعفری ایتالیایی خرد شده برای تزیین
فلفل، پاپریکا گرم یا شیرین یا کاین برای تزیین

طرز تهیه:

مرغ گوشتی را گرم کرده یا روز ذغال سرخ کنید. هر بادمجان را ۵ یا ۶ بار با چنگال داخل ظرف بریزید. بادمجان‌ها را روی ظرف مرغ گوشتی با ورق فویل پیچیده یا روی فر قرار دهید. حدود ۲۰ دقیقه بادمجان‌ها را کباب کنید و چند بار برگردانید تا خیلی نرم شوند. آن‌ها باید فرورفته به نظر برسند و پوست آن‌ها باید ذغال شده باشد. چروک‌ها باید به راحتی وارد شوند. بادمجان‌ها را از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک شوند. بادمجان‌ها را از طول نصف کنید. تفاله آن‌ها را از داخل پوست اسکوپ کرده و خراش دهید و در آبکش بگذارید و پس از ۵ دقیقه تفاله را با چاقو یا در غذاساز ریز خرد کنید. بادمجان‌ها را به یک کاسه منتقل کرده، سیر را اضافه کنید و خوب با یکدیگر مخلوط کنید.

تاهینی را با قاشق در ظرفی با اندازه متوسط بریزید. ۳ قاشق غذاخوری آب لیمو و ۱ قاشق غذاخوری آب را به تدریج به مخلوط اضافه کنید. نمک، فلفل و آبلیمو یا تاهینی بیشتری را به مواد بیفزایید تا طعم دار شود. به مدت ۱ یا ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم‌ها مخلوط شوند.

برای سرو مخلوط بادمجان را در یک لایه ضخیم روی بشقاب سوپ خوری قرار دهید. مرکز آن را با روغن زیتون پر کرده و با جعفری و فلفل تزئین کنید.

افطاری

شیر نخود و تاهینی برای ۸ نفر

مواد لازم:

۱ پیمانه نخود خشک
۲ حبه سیر بزرگ خرد شده
۱/۴ فنجان تاهینی
۱/۳ فنجان آب لیمو تازه صاف شده
۱ قاشق چایخوری زیره آسیاب شده (اختیاری)
۱/۲ فنجان مایع یا آب پخت نخود
نمک برای طعم دادن

تزیین: ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون؛ فلفل حلب، پاپریکا یا کاین؛ جعفری ایتالیایی خرد شده

افطاری

طرز تهیه:

اگر از نخود خشک استفاده می‌کنید، آن‌ها را بردارید، هرگونه سنگریزه و نخود شکسته یا رنگی را دور بریزید. خوب بشویید. نخود را ۸ ساعت یا یک شب در آب خیس کنید. نخود خیس خورده را آبکش کنید و آن را در قابلمه بزرگی بریزید و ۵ فنجان آب به آن اضافه کنید. بگذارید دم بکشد. روی آن را بپوشانید و روی حرارت ملایم به مدت ۱½ ساعت یا تا زمانی که خیلی نرم شود، قرار دهید. نخود پخته شده را خوب آبکش کرده و مایع آن را ذخیره کنید. در صورت تمایل نخود را به آرامی مالش دهید تا پوست آن از بین برود.

با استفاده از غذاساز، نخود را خرد کنید. سیر، تاهینی، آب لیمو، زیره و ¼ فنجان مایع یا مایع پخته شده نخود را اضافه کنید. پوره را مخلوط کرده و نخود خرد شده را اضافه کنید و سپس درون یک کاسه بریزید. به تدریج مایع یا آب پخته شده نخود را هم بزنید تا پوره نرم و صاف شود. برای طعم بیشتر نمک را اضافه کنید و در یخچال قرار دهید تا آماده سرو شود.

هنگام سرو، هوموس را با قاشق روی بشقاب سرو بریزید و در مرکز آن فرورفتگی ایجاد کنید. روغن زیتون را به مرکز آن ریخته و روی آن را با انار، فلفل و جعفری خرد شده تزیین کنید.