کد مطلب: 234390

سه شنبه 5 اسفند 1399 13:59

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان؛

لاهیجان سه بار نامزد انتخاب پایتخت کتاب بود

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، پریسا کرمی روز سه شنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی لاهیجان با اشاره با اجرای طرح «کتاب دوخان» در این شهرستان تصریح کرد: کتاب انتخابی اعضای کتابخانه‌ها پس از ثبت سفارش در سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی استان، با توجه به شرایط کرونایی نارنجی لاهیجان درب منزل کتاب رایگان تحویل داده می‌شود .

وی با بیان اینکه این شهر در استان گیلان پیشرو در امر کتاب و کتابخوانی است ، نگاه فرهنگی مسئولان و حمایت آنان از حوزه‌های فرهنگی را عامل تحولات مطلوب در فرهنگ استان دانست و افزود: رویکرد فرهنگی و ظرفیت‌های مطلوبی در شهرستان لاهیجان برای پایتخت کتاب ایران دارد که تحقق آن نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.

وی تشکیل کتابخانه سالمندان در گیلان برای نخستین بار در کشور را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: این کتابخانه در محل کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی(ع) رشت دایر شده است و دوره‌های آموزشی ویژه‌ای برای این قشر برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره ویژه اصحاب رسانه در ۶ بخش از اصحاب رسانه استان خواست آثار خود را مرتبط با حوزه کتاب و کتابخوانی تا اول اردیبهشت به این جشنواره ارسال کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به نیم درصد پرداختی شهرداری‌ها و تاکید استاندار گیلان بر پرداخت آن تصریح کرد: شهرداری‌ها باید طبق دستور استاندار ۳۰ درصد دیون قبلی خود را در قالب تهاتر یا به‌طور نقدی پرداخت کنند.

وی با تقدیر از شهرداری لاهیجان برای بازسازی و مناسب‌سازی کتابخانه این شهرستان خاطرنشان کرد: کتابخانه شهید باهنر لاهیجان از کتابخانه‌های استاندارد استان و دارای همه بخش‌هاست که با همت شهرداری شاهد تعمیر و مناسب سازی فضا در این کتابخانه بودیم.

کرمی خواستار بهره‌گیری از ظرفیت خیرین در پروژه‌های کتابخانه‌ای شد و افزود: کتابخانه آبکنار، کتابخانه باهنر، کتابخانه شلمان، کتابخانه مرکزی از پروژه‌هایی هستند که سال‌های متمادی به طول انجامیده، در حالی که با بهره گیری از خیرین کتابخانه ساز می‌توان این روند را بهبود بخشید.

رییس کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان با اشاره به فعالیت ها در خصوص معرفی این شهرستان به عنوان پایتخت کتاب گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر لاهیجان در راستای تحقق عنوان پایتخت کتاب برای شهر لاهیجان با شعار شهروند دانا، جامعه توانا مجموعه کتاب هایی به ارزش۱۰۰میلیون ریال به کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان اهدا کردند.

فاطمه فیلی گفت: این مجموعه ۳۱۶ جلدی کتاب که در موضوعات متنوعی چون تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، روانشناسی، ادبیات، هنر و نیز علوم عملی و نیز در رده های سنی مختلف کودک، نوجوان، بزرگسال می باشد، جهت تامین منابع مورد نیاز کتابخانه های عمومی روستایی و تکمیل منابع کتابخانه های شهری مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته وی در راستای کسب عنوان پایتخت کتاب با شعار"شهروند دانا، جامعه توانا" اقدامات فرهنگی متنوعی در این راستا انجام شده که ایجاد دیوارهای کتاب، برگزاری جشنواره های مختلف کتابخوانی، برگزاری نشست کتاب خوان چهره های فرهنگی و شاداب سازی کتابخانه های عمومی را می توان به عنوان بخشی از این اقدامات برشمرد.

شهرستان ۱۶۷ هزار نفری لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی رشت مرکز استان گیلان ، هم اکنون دارای ۶ باب کتابخانه عمومی در شهر لاهیجان و بخش ها و روستاهای رودبنه، لیالستان و بارکوسرا می باشد.

منبع: ایرنا