کد مطلب: 228288

چهارشنبه 24 دی 1399 17:31

گزارش «پرسون» از سایت های دوربین مخفی در فضای مجازی؛

ترساندن افراد تا حد مرگ/ دختران جوان وکودکان قربانی گردانندگان دوربین مخفی

به گزارش سایت خبری پرسون، واقعیتی که این روزها به واسطه توسعه شبکه های اجتماعی به کرات در حال رخ دادن است و گویا هیچ عزمی برای نظارت، ساماندهی و یا حتی رسیدگی به تخلفات این حوزه وجود ندارد. افزایش صفحاتی در فضای مجازی به خصوص در اینستاگرام با هدف جذب دنبال کننده، با کمک « دوربین مخفی» تبعات پنهانی می تواند برای سازنده و حتی فرد سوژه شده همراه داشته باشد؛ وجود مرز نامریی که این روزها واکنش های متعددی از جانب هموطنان مان را به همراه داشته است.

دسته ای که با رضایت از برنامه خارج می شوند و دسته ای که آنقدر در حین ضبط برنامه، متعجب شده یا وحشت کرده اند که با وجود اطلاع از وجود دوربین مخفی البته در انتهای برنامه، باز هم ناراضی می مانند. واقعیت این است که برای بسیاری از افراد جامعه، دوربین مخفی موضوع با اهمیتی نیست. آنها بیشتر به این پدیده شکل گرفته در فضای مجازی به صورت تفننی نگاه می کنند و اطلاعات چندانی نیز از چند و چون ساخت این دوربین مخفی ها ندارند.

هم اکنون صفحات بسیاری در فضای مجازی وجود دارد که به علت نا آگاهی بسیاری از هموطنان از حریم شخصیشان زمینه ساخت دوربین مخفی ها را فراهم کرده است؛ تولیداتی بدون مجوز و متهم ورود به حریم شخصی افراد و بی اعتنا به حقوق شهروندی که مشخص نیست مسئولیت برخورد با آنها بر عهده کیست؟

هم اکنون صفحات بسیاری در فضای مجازی وجود دارد که به علت نا آگاهی بسیاری از هموطنان از حریم شخصیشان زمینه ساخت دوربین مخفی ها را فراهم کرده است؛ تولیداتی بدون مجوز و متهم ورود به حریم شخصی افراد و بی اعتنا به حقوق شهروندی که مشخص نیست مسئولیت برخورد با آنها بر عهده کیست؟

با این همه ذکر این نکته بسیار مهم است که الزاماً ساخت دوبین مخفی پدیده مذمومی نیست، کما اینکه در بسیاری از کشورهای جهان نیز ما شاهد ساخت دوربین مخفی هایی هستیم که با سناریو و هدف مشخص ساخته می شوند و مخاطبان را نیز به خوبی درگیر می کنند، اما آنچه در ساخت دوربین مخفی های داخلی به ویژه آنچه در شبکه های مجازی می بینیم، چیزی جز ساخت چند کلیپ بی مایه و ناقض حریم شخصی دیگران نیست؛ مجموعه کلیپ هایی که نتیجه بسیاری از آنها چیزی جز قربانی شدن شهروندان بی گناه نیست.


بیشتر بخوانید:

واکسن کرونا در کف خیابان ناصر خسرو !؟ + فیلم

با این تست روانشناسی قدرت مخفی خود را کشف کنید

درب مخفی عجیب خانه که خریدار را متحیر کرد! + فیلم


* اطلاع رسانی در دقیقه 90

در سالهای گذشته شبکه های تلویزیونی کشور، با ساخت دوربین مخفی های جذاب بر خط باریکی حرکت می کردند تا تابوهای موجود را با هنرمندی خاص به نمایش در بیاورند. حال با ظهور فضای مجازی، افزایش حضور مردم سبب شده است عده ای برای ساخت برنامه های دوربین های مخفی، از هر راهی و هر موضوعی بهره ببرند. تولیداتی که گاها با پرداختن به موضوعات خاص و بی توجه به قانون و فرهنگ موجود در ایران، گاهی رضایت و حتی گاهی عدم نارضایت، فرد سوژه شده را همراه داشته باشد.

« این مکان مجهز به دوربین مدار بسته است»؛ این جمله آشنا را همه ما بارها با آن برخورد می کنیم البته در ابتدای ورود به مکان موردنظر و نه همانند تهیه کنندگان دوربین مخفی در انتهای کار و پس از ترساندن یا مسخره کردن صرف.

اگر فرد بدون اطلاع از وجود دوربین مخفی در فرآیند تولید یک کلیپ قرار گرفته و با اینکه چهره شخص محو شده است اما با در نظر گرفتن آسیب های به جا مانده ازاین تولید، می بینیم که جای خالی آموزش های اجتماعی، فردی، فرهنگی و البته قانونی بسیار خالی حس می شود . افرادی که قربانی تهیه کنندگان این کلیپ ها هستند و هم خود تهیه کنندگان کلیپ ها که اکثرا با علاقه شخصی و با هدف جذب دنبال کننده و درآمد بیشتر، اقدام می کنند از نتایج قانونی این قبیل برنامه ها بی اطلاعند.