کد مطلب: 227681

پنج شنبه 18 دی 1399 18:46

پرسون گزارش می دهد؛

در آمریکا چه خبر است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، ادعاهای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات ادامه دارد ترامپ گفته شکست را نمی پذیرد. ترامپ با اتکا به 74 میلیون نفری که به او رأی دادند در روزهای پایانی ریاست جمهوری خود دست از تلاش برای ابطال آرا رقیب برنمی دارد.

در چند ساعت گذشته جهان شاهد اتفاقات بی سابقه در ایالات متحده آمریکا بود. حمله معترضان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به کنگره با حمایت ترامپ رقم خورد.

روز گذشته زمان تایید آرای الکترال بایدن در کنگره توسط نمایندگان مجلس آمریکا بود. نمایندگان جمهوری خواه همچنان بر مواضع خود مبنی بر تقلب در انتخابات تأکید می کردند. در جریان این رأی گیری بود که ترامپ از طرفداران خود خواست برای حمایت از نمایندگان جمهوری خواه و بازگرداندن دموکراسی به سمت کنگره حرکت کنند. هوادران ترامپ نیز با حمله به ساختمان کنگره و شکستن لایه های امنیتی وارد کنگره شدند. آن ها دفتر رییس مجلس نمایندگان را بهم ریختند. به غارت آثار هنری پرداخته و از خود در جایگاه ریاست عکس یادگاری گرفتند. در چنین شرایطی نیروهای امنیتی در ساختمان کنگره حاضر شدند و جلسه نیز تعطیل شد.

اظهارات ضد و نقیض ترامپ

ترامپ که خود به تحریک هوادارانش پرداخته بود با اوج گیری اعتراضات از آن ها خواست به خانه های خود بازگردند. رییس جمهور آمریکا با اذعان به تقلب در انتخابات به هواداران خود گفته نباید توسط دموکرات ها بازی بخوریم و نمی خواهم کسی آسیب ببیند.

واکنش ها در آمریکا به این شورش چه بود؟

یکی از نمایندگان جمهوریخواه کنگره این اتفاقات را به عنوان کودتا در آمریکا توصیف کرده است.

یک نماینده مجلس ایالات متحده نیز خواهان استیضاح ترامپ شده است. در حالی که تنها دو هفته به پایان ریاست جمهوری ترامپ باقی مانده است.

رسانه ها در آمریکا از این شورش ها به عنوان تروریسم داخلی یاد کردند.

موضع بایدن چه بود؟

بایدن با تاکید بر این که این شورش توسط افراد معدودی در حال رخ دادن است و واقعیت آمریکا نیست از ترامپ خواسته بود با حضور در تلویزیون خواستار اتمام این شورش شود.


بیشتر بخوانید؛

شورش در واشنگتن؛ کشته‌ها به چهار نفر رسید


کنترل شورش ها با حضور گارد ملی آمریکا

گارد ملی آمریکا با تجهیزات سنگین ضد شورش به عقب راندن هواداران ترامپ و معترضان به نتیجه انتخابات در غرب واشنگتن پرداخت. به دنبال این شورش ها در ایالات متحده آمریکا چندین نفر زخمی و4 نفر کشته و بازداشت شدند.

تأیید پیروزی بایدن توسط کنگره

پس از یک روز شورش و درگیری، کنگره با تأیید آرای الکترال بر پیروزی بایدن تاکید کرد و طرفداران ترامپ و جمهوری خواهان را ناکام گذاشت.

با تأیید پیروزی بایدن، ترامپ گفته است هر چند نتایج آرا را غیرقانونی می داند اما نقل و انتقالات در 20 ژانویه در کاخ سفید اتفاق خواهد افتاد.

به نظر می رسد ایجاد شورش ها با حمایت ترامپ عواقب حقوقی برای وی بعد از پایان ریاست جمهوری داشته باشد.

سجاد سیف- مدیرمسئول