شناسه خبر: 481392

سه شنبه 29 فروردین 1402 18:04

بلایی که فشارخون بالا سر مغز شما می آورد

به گزارش سایت خبری پرسون، به گفته محققان، فشار خون بالا در دهه ۳۰ سالگی ممکن است در دهه ۷۰ به سلامت ضعیف تر مغز منجر شود.

به نقل از مدیسن نت، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که درمان بیماری در بزرگسالان جوان و میانسال ممکن است بعداً به ویژه در مردان به جلوگیری از زوال عقل و آلزایمر کمک کند.

برای این مطالعه، محققان اسکن مغز بزرگسالان مسن را که در دهه ۳۰ فشار خون بالایی داشتند، بررسی کردند. آنها با افراد مسن با فشار خون طبیعی مقایسه شدند.

کسانی که در گروه فشار خون بالا بودند دو نشانگر اصلی مرتبط با زوال عقل داشتند: کاهش قابل توجه حجم منطقه‌ای مغز و یکپارچگی بد ماده سفید مغز.

تغییرات منفی در برخی از مناطق مغز، از جمله کاهش حجم ماده خاکستری و حجم قشر فرونتال، در مردان قوی‌تر بود.

محققان گفتند که این اختلافات ممکن است مربوط به فواید حفاظتی استروژن قبل از یائسگی باشد.

«کریستن جرج»، استادیار علوم بهداشت عمومی در دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «درمان برای زوال عقل بسیار محدود است، بنابراین شناسایی خطر و عوامل محافظتی قابل اصلاح در طول دوره زندگی برای کاهش بار بیماری مهم است.»

جرج خاطرنشان کرد: «فشار خون بالا یک فاکتور فوق العاده شایع و قابل درمان مرتبط با زوال عقل است.»

وی در ادامه افزود: «این مطالعه نشان می‌دهد که وضعیت فشار خون بالا در اوایل بزرگسالی برای دهه‌های بعد برای سلامت مغز مهم است.»

داده‌های این مطالعه از ۴۲۷ نفر که در مطالعات پیری که بین سالهای ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۵ شرکت کرده بودند، بدست آمد.

فشار خون شرکت کنندگان که بین سنین ۳۰ تا ۴۰ سال ثبت شده بود، به محققان اطلاعاتی در مورد اینکه آیا فشار خون آنها زیاد است، ارائه داد.

اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) که بین سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۲۲ انجام شده بود، اطلاعاتی در مورد سلامت مغز شرکت کنندگان در اختیار تیم قرار داد.

اسکن شرکت کنندگان که فشار خون بالایی داشتند یا در آستانه آن بودند، نشان داد که حجم ماده خاکستری مغزشان کمتر بود و حجم کمتری در قشر فرونتال داشتند. نمرات برای مردان با فشار خون بالا، پایین‌تر از زنان بود.

سطح فشار خون طبیعی زیر ۱۳۰/۸۰ میلی متر جیوه است.