شناسه خبر: 467977

شنبه 27 اسفند 1401 14:01

رضایت اولیای دم جوانی که زیر شکنجه های گروگانگیران خشن فوت شده بود

به گزارش سایت خبری پرسون، این حادثه اواسط سال 96 در حاجی‌آباد، واقع در استان هرمزگان اتفاق افتاد. 2مرد جوان از مدت‌ها قبل بر سر اختلافات مالی با یکی از دوستان‌شان دچار کشمکش شده بودند. آنها مدعی بودند که 300میلیون تومان طلب دارند اما مرد بدهکار حاضر به پرداخت بدهی‌اش نبود و مدام به آنها وعده و وعید می‌داد. در این شرایط بود که 2 طلبکار برای وصول طلب‌شان نقشه آدم ربایی کشیدند. آنها روز حادثه مرد بدهکار را در نزدیکی محل کارش به‌زور سوار خودرو کرده و ربودند. آدم‌ ربایان قصد داشتند او را به حاشیه شهر منتقل کنند و در بین راه 2 نفر دیگر از دوستان‌شان هم به آنها پیوستند و 4 نفری مرد جوان را به روستایی دورافتاده منتقل کردند.

شکنجه گروگان

در آنجا بود که گروگانگیران برای آخرین مرتبه طلب‌شان را خواستند و مرد جوان را تهدید کردند که اگر بدهی 300 میلیون تومانی‌اش را تسویه نکند جانش به خطر می‌افتد. این تهدیدها اما فایده‌ای نداشت تا اینکه آدم‌ربایان دست به خشونت زدند. آنها مرد جوان را از یک درخت آویزان کرده و او را کتک زدند. هنوز زمان زیادی از شکنجه مرد گروگان نگذشته بود که او حالش بد شد. 4گروگان‌گیر که متوجه ماجرا شده بودند فورا او را پایین کشیدند اما او حالش خوب نبود. اگر بلایی بر سر گروگان می‌آمد گروگانگیران نه‌تنها به پول‌شان نمی‌رسیدند، بلکه اتهام قتل نیز به گردن‌شان می‌افتاد. به همین دلیل تصمیم گرفتند فورا او را به بیمارستان منتقل کنند. در راه مرد جوان برای لحظاتی به هوش آمد و آب خواست و کمی آب هم نوشید، اما در ادامه وضعیتش وخیم‌تر شد تا اینکه پیش از رسیدن به بیمارستان جانش را از دست داد. در چنین شرایطی بود که 4 گروگان‌گیر پس از رساندن پیکر بی‌جان گروگان‌شان به بیمارستان مخفیانه از آنجا گریختند.

در تعقیب عاملان جنایت

به‌دنبال این حادثه تحقیقات برای دستگیری عاملان جنایت آغاز شد. مأموران پلیس با سرنخ‌هایی که در اختیارشان قرار داشت خیلی زود توانستند 2نفر از متهمان را دستگیر کنند. آنها وقتی تحت بازجویی قرار گرفتند به ربودن و شکنجه مقتول اعتراف کردند اما گفتند معلوم نیست که ضربه مرگبار را چه‌کسی به مقتول زده و از طرفی آنها قصد قتل نداشته‌اند. درحالی‌که این دو متهم در بازداشت به سر می‌بردند تلاش‌ها برای دستگیری 2 متهم فراری ادامه داشت تا اینکه در ادامه یکی دیگر از متهمان نیز دستگیر شد و با گذشت چند سال چهارمین متهم پرونده نیز به دام افتاد. هر 4متهم مدعی بودند که قاتل نیستند و نمی‌دانند که کدام ضربه باعث مرگ مقتول شده است. از سویی بررسی‌های فنی هم نمی‌توانست پاسخی به این معما بدهد. در این شرایط بود که پرونده با صدور کیفرخواست به اتهام مشارکت در قتل برای هر 4متهم به دادگاه فرستاده شد.

حکم قصاص برای 4 قاتل

در جلسه محاکمه که در دادگاه کیفری یک استان هرمزگان برگزار شد اولیای دم برای هر 4متهم درخواست صدور حکم قصاص کرده و اعلام کردند پیش از اجرای حکم حاضر به پرداخت تفاضل دیه متهمان نیز هستند. در این جلسه متهمان یک به یک در جایگاه ایستادند و به ربودن و کتک زدن مقتول اعتراف کردند. با وجود این باز هم به درستی معلوم نبود که کدام ضربات موجب مرگ شده است و در شرایطی که اتهام هر 4متهم مشارکت در قتل بود، قضات دادگاه متهمان را به قصاص محکوم کردند. این رأی مدتی بعد نیز در دیوان‌عالی کشور تأیید و شمارش معکوس برای اجرای حکم آغاز شد.

تلاش برای بخشش

در ایامی که 4قاتل در زندان بندرعباس به سر می‌بردند، مسئولان زندان و شورای حل اختلاف آنها را تحت نظر داشتند. هر 4نفر پیش از این هیچ سابقه کیفری نداشتند و از سویی تحمل زندان از آنها افراد دیگری ساخته بود و نشان می‌داد که تنبیه شده و از کارشان پشیمان هستند. به همین دلیل بود که مسئولان شورای حل اختلاف تلاش‌های‌شان برای جلب رضایت اولیای دم و بخشیده شدن 4جوان زندانی را آغاز کردند. اولیای دم راضی به بخشش نبودند اما وقتی اصرار مسئولان شورای حل اختلاف را دیدند، اعلام کردند درصورتی که هرکدام از محکومان 5میلیارد تومان دیه پرداخت کند آنها حاضرند با دریافت 20میلیارد تومان از اجرای حکم قصاص صرف‌نظر کنند. این خواسته سنگ بزرگی بود و نشان می‌داد اولیای دم به این راحتی حاضر به گذشت نیستند. با این حال تلاش‌ها برای جلب رضایت آنها همچنان ادامه یافت.

یکی از افرادی که در این بین تلاش زیادی انجام داد، کاظم شاهرخ‌نیا، از اعضای شورای حل اختلاف زندان بندرعباس بود. او در این‌باره می‌گوید: بررسی‌های انجام شده نشان می‌داد که 4محکوم واقعا قصد قتل نداشته‌اند و ناخواسته مرتکب قتل شده‌اند. به همین دلیل من و همکارانم به رایزنی‌های‌مان با اولیای دم که خواهر و برادرش بودند ادامه دادیم تا اینکه چند روز قبل سرانجام آنها بعد از 2سال تلاش هر 4محکوم به قصاص را بخشیدند.

او ادامه می‌دهد: بعد از اعلام رضایت اولیای دم آنها را به دفتر آقای مصطفی کیشانی فراهانی، مدیرکل زندان‌های استان هرمزگان که ایشان هم در این پرونده تلاش زیادی انجام دادند دعوت کردم و در آنجا با تنظیم صورتجلسه اولیای‌دم به‌طور رسمی رضایت خود را اعلام کردند تا این پرونده پس از 4سال با بخشش محکومان بسته شود.

منبع: رکنا