شناسه خبر: 458872

دوشنبه 3 بهمن 1401 20:37

اردوغان:

حمایت ترکیه از ناتو بعد قرآن‌سوزی سوئد منتفی است

به گزارش سایت خبری پرسون،رئیس جمهور ترکیه امروز اعلام کرد: آزادی توهین به مقدسات مسلمانان را ندارید؛ سوئد منتظر حمایت آنکارا از پیوستن به ناتو نباشد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز دوشنبه در سخنانی اعلام کرد: سوئد پس از سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم در مقابل سفارت ما در استکهلم نباید منتظر باشد ما با عضویت این کشور در ناتو موافقت کنیم.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: هیچ فردی آزادی توهین به مقدسات مسلمانان یا سایر ادیان را ندارد. می‌ دانیم که از زمان جنگ‌ های صلیبی، مفاهیم اسلام و تُرک در اروپا برابر است و ما به عنوان ملت ترک به این موضوع افتخار می‌ کنیم. این اقدام زشت در سوئد توهین به همه افرادی است که به حقوق و آزادی‌ های اساسی هر کسی احترام می‌ گذارند.

«رجب طیب اردوغان» ادامه داد: (سوئد) اگر اعضای گروه تروریستی و دشمنان اسلام را بسیار دوست دارند، به آنها توصیه می‌ کنیم که دفاع از کشور خود را به دست آن ها بسپارند. کسانی که چنین رسوایی را در مقابل سفارت ما به پا کردند، نباید در مورد درخواست‌ هایشان برای عضویت در ناتو توقعی از ما داشته باشند.

گفتنی است هفته گذشته مقامات سوئدی به یک شخصیت افراطی دانمارکی اجازه دادند که در برابر ساختمان سفارت ترکیه در استکهلم نسخه‌ای از مصحف شریف را به آتش بکشد. این اقدام با واکنش‌های تندی از سراسر جهان اسلام روبرو شده است.

کلیسای ارتدوکس روسیه شنبه هفته جاری در قبال رخداد اخیر حرمت شکنانه در پایتخت سوئد را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده بود: حادثه به آتش کشیدن قرآن کریم در استکهلم سوئد اقدامی خرابکارانه و غیر قابل قبول است. شما نمی‌توانید آنچه که برای شخص دیگری مقدس است را نادیده بگیرید، در منازعات سیاسی نمی‌توان از مرزهای انسانیت عبور کرد و به مقدسات دینی توهین نمود.

در ساعات اخیر مردم اندونزی، فلسطین، یمن و ترکیه با برگزاری راهپیمایی‌های گسترده، اهانت سوئد به قرآن کریم را به شدت محکوم کردند.

در جاکارتا پایتخت اندونزی شمار زیادی از مردم با برگزاری تظاهرات گسترده اهانت به مقدسات اسلامی در سوئد را محکوم کردند.

در شهر رفح در جنوب نوار غزه نیز شمار زیادی از فلسطینی‌ها با برگزاری تجمعی به آتش کشیدن قرآن کریم در سوئد را محکوم کرده واین اقدام را رخدادی تحریک آمیز علیه احساسات مسلمانان و آزادی بیان دانستند.

در شهر باتمان در شرق ترکیه نیز شمار زیادی از مردم ترکیه، اهانت سوئد به مقدسات اسلامی را به شدت محکوم نمودند. مردم ترکیه با خواندن آیاتی از قرآن کریم، شعارهایی در محکومیت این اقدام شنیع سردادند.

همچنین جمع زیادی از مردم عراق با تجمع در برابر سفارت سوئد در بغداد (پایتخت عراق) اقدام موهن این کشور در صدور مجوز برای به آتش کشیدن قرآن را به شدت محکوم کردند.

منبع:مهر