شناسه خبر: 456944

شنبه 24 دی 1401 14:24

گوترش آمادگی خود را برای میانجی‌گری بین مسکو و کی‌یف اعلام کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، رزماری د کارلو، معاون آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در جلسه شورای امنیت که روز جمعه برگزار شد، گفت: اوکراین،‌ روسیه و کل دنیا می‌توانند به جهان اجازه ادامه جنگ را بدهند؛ اما دبیرکل سازمان ملل آماده پایان دادن به این نزاع غیرقابل توجیه و بی‌معنی و براساس منشور سازمان ملل و قانون جهانی است.

رزماری د کارلو اشاره کرد، هیچ مشخصه‌ای برای توقف جنگ در اوکراین وجود ندارد.

او اضافه کرد: در حال حاضر منطق نظامی غالب است و مجال برای مذاکره بسیار اندک است یا اصلا وجود ندارد؛ اما تمام جنگ‌ها پایان می‌یابند و این نیز می‌گذرد و تمام می‌شود.

این اظهارات گوترش در حالی است که ارتش روسیه جمعه گفت، کنترل سولدار در شرق اوکراین را به دست گرفته در حالیکه کی‌یف می‌گوید، درگیری‌های شدید هنوز در این شهرک کوچک ادامه دارد.

دی کارلو در این نشست درباره اوکراین به این نکته اشاره کرد که این درگیری در اوکراین ادامه دارد و حملات حتی با وجود اعلام آتش بس یکجانبه توسط روسیه در کریسمس ارتدوکس‌ها هم صورت می گرفت.

وی ادامه داد: در مناطقی مانند باخموت و سولدار، نبردهای ادامه دارد از جمله درگیری‌های خیابانی، تهدید بزرگی برای جمعیت غیرنظامی است. در باخموت، دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر اعلام کرد ۲۲ غیرنظامی کشته و ۷۲ تن دیگر نیز از اوایل دسامبر ۲۰۲۲ زخمی شده‌اند.

از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، این کمیسیون ۱۸ هزار و ۹۶ مورد تلفات غیرنظامی شامل ۶۹۵۲ کشته و ۱۱ هزار و ۱۴۴ زخمی ثبت کرده است.

معاون آنتونیو گوترش همچنین یادرآور شد که برنامه توسعه سازمان ملل با همکاری بانک جهانی یک ارزیابی درباره خسارت بخش ویژه در اوکراین ایجاد کرده است.

این ارزیابی با هدف تعیین نیازهای اساسی برای احیای زیرساخت‌های تخریب شده بخش انرژی اوکراین صورت گرفته است.