شناسه خبر: 417668

چهارشنبه 30 شهریور 1401 12:40

افزایش حقوق رزمندگان و جانبازان فاقد شغل

به گزارش سایت خبری پرسون، بررسی طرح دوفوریتی استفساریه بند(هـ) تبصره(12) قانون بودجه سال 1401 کل کشور درباره افزایش حقوق جانبازان فاقد شغل در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس قرار داشت.

وکلای‌ ملت در نهایت، با متن این استفساریه با 158 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در جلسه علنی علنی مجلس موافقت کردند.

محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در مجلس در تشریح این استفساریه، گفت: در بند(هـ) تبصره(12) قانون بودجه سال 1401 کل کشور بحث جانبازان و آزادگان فاقد شغل و درآمد طرح بوده و این استفساریه منحصر به این قشر است. استفساریه مذکور به دنبال قانون جدیدی که نیاز به اعتبار داشته باشد و بار مالی به دولت تحمیل کند، نیست، بلکه این موضوع در قانون بودجه سال جاری مصوب شده و برای آن منابع مالی در جداول تعیین شده است.

نماینده تربت‌ حیدریه، بیان کرد: در حقیقت مبلغ 5 میلیون و 600 هزار تومانی که برای این قشر در نظر گرفته شده، از محل سرجمع بودجه نیروهای مسلح کسر و در جداول بودجه برای افزایش حقوق جانبازان و ایثارگران فاقد شغل و آسیب‌دیده از جمله جانبازان اعصاب و روان در نظر گرفته شده تا بخشی از مشکلات و هزینه های این افراد را جبران کند.

بر اساس این گزارش، مطابق بند هـ تبصره 12 قانون بودجه سال 1401 کل کشور: بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است از محل اعتبارات موضوع ردیف 131600 جدول شماره (7)‌ این قانون به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد شغل و درآمد که بر‌اساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند تا زمانی که فاقد شغل و درآمد باشند، ماهانه کمک‌ معیشت معادل حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند. آیین‌نامه اجرائی این بند به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه می‌شود و به‌ تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

استفساریه- آیا مقصود قانونگذار از «معادل حداقل حقوق کارکنان دولت» در بند هـ تبصره 12، مبلغ 56.000.000 ریال بر اساس جزء 1 بند الف تبصره 12 قانون بودجه 1401 می باشد ؟ جواب- بله.