شناسه خبر: 399214

یکشنبه 8 خرداد 1401 11:30

ساخت ساختمان ناایمن سوداگری مرگ است

به گزارش سایت خبری پرسون، با ورود به دستور جلسه، میزبان قدرت الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران برای ارایه گزارش حضور در عملیات آواربرداری حادثه متروپل آبادان، بودند.

وی در ارایه این گزارش از مردم آبادان تشکر کرد و اظهارداشت: مردم آبادان پذیرای بیش از ۲ هزار امدادگری بودند که به صحنه آمده بودند.

وی با بیان اینکه این ساختمان با کاربری اداری و پارکینگ بود، گفت: اگر این ساختمان به طور کامل به بهره برداری می رسید، فاجعه بزرگتری رخ می داد.

محمدی ادامه داد: مشکل بزرگی که در این عملیات وجود داشت، این بود که بخشی از سازه ناپایدار مانده و تخریب کامل نشده و احتمال تخریب وجود داشت.

به گفته مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، سازه متروپل خیلی لرزان بود و حین عملیات با استفاده از دوربین و گزارش مهندسان نقشه بردار گزارش گیری می شد تا از سقوط و تخریب کامل ساختمان و تلفات بیشتر جلوگیری شود.

محمدی گفت: اگر اتفاق خاصی حین عملیات انجام نشود، تا چهار روز آینده کار عملیات پایان می یابد.

وی ادامه داد: از ۶ استان کمک رسانی انجام و فرمانده عملیات به دستور وزیر کشور آتش نشانی تهران اعلام شد.

محمدی با اشاره به عبرت های که باید در این حوزه مورد توجه قرار گیرد، گفت: جنس این ساختمان و مصالحه استفاده شده با پلاسکو متفاوت بود، یازده طبقه در مساحت ۲ هزار متر انباشته شده و تا کنون چنین آواربرداری در کشور انجام نشده است.

وی تاکید کرد که از چهار جبهه عملیات را آغاز و با رضایت مالکان چهار ساختمان اطراف را تخریب و عملیات را پیش بردیم.

ساخت ساختمان ناایمن سوداگری مرگ است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، ساخت ساختمان های ناایمن را سوداگری مرگ و تجارت مرگ، توصیف کرد و افزود: به ساختمان های ناایمن اخطارهایی ارایه کرده ایم و حتما پس از اتمام مهلت، لیست آنها را با هماهنگی دادستانی منتشر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه با جان مردم معامله نمی‌کنیم و بهره برداری بیگانگان از حادثه متروپل را شاهد بودیم، گفت: الاهوازیه و منافقین در صحنه حضور داشتند و با فیلم برداری اقدامات مورد نظر خود را انجام می دادند.

مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز تاکید کرد که باید دادستانی و قوه قضاییه و شهرداری همگی در کنار هم برای رفع ساختمان های ناایمن تلاش کنند.

درخواست تعیین تکلیف ساختمان‌های ناایمن ظرف ۶ ماه

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وضعیت ۱۲۹ ساختمان پرخطر در تهران عنوان کرد: هفته ای سه مالک از این ساختمان ها، به قوه قضاییه دعوت و اخطاریه توسط آقای تورک به آنها ابلاغ و مهلت ایمن سازی داده می شود.

وی افزود: در صورتی که مالک به ایمن سازی اقدام نکند، در مرحله اول، نسبت به قطع آب و برق و در مرحله دوم نسبت به پلمپ ساختمان ناایمن اقدام می شود.

بابایی تاکید کرد: با توجه به تعداد زیاد ساختمان های پر خطر در تهران، این اقدام باید با سرعت بیشتری انجام شود.

رئیس کمیته ایمنی و پیشگیری از بحران شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: باید بتوانیم ظرف مدت ۶ ماه، کلیه ساختمان های پرخطر را تعیین تکلیف کنیم.

ضرورت نقش آفرینی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در حادثه متروپل

سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز در خصوص اعزام نیروهای اتش‌نشان از تهران به آبادان برای امداد و هم‌افزایی در فرایند آوار برداری از حادثه متروپل، گفت: ۵۰ نفر آتش‌نشانی که با از خودگذشتگی برای امداد و نجات به آبادان اعزام شدند شایسته تقدیر و قدردانی هستند.

وی با اشاره به اینکه همه مردم شهر با مردم آبادان در پی حادثه ناگوار متروپل همدرد هستند، ادامه داد: ضرورت دارد سازمان زیباسازی که تا کنون هیچ اقدامی انجام نداده است نقش‌آفرینی کند.

طرح جامع ایمنی شهر تهران ۸ سال معطل مانده است

جلال بهرامی معاون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم طرح جامع ایمنی تهران است که هشت سال در رفت و برگشت بوده، گفت: اگر این طرح ابلاغ شود آتش نشانان ضابط قانونی خواهند بود و می توانند با متخلفان برخورد لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه این طرح هنوز ابلاغ نشده و پیگیری‌هایی که انجام می‌شود غالباً توصیه‌ ای بوده و پشتوانه اجرایی ندارد، گفت: ساختمان های پرخطر تهران شناسایی و بر اساس مهلت نواقص و پلکانی نواقص آنها برطرف و برخورد های لازم انجام می شود.

بهرامی ادامه داد: انتشار لیست ۱۲۹ ساختمان پرخطر جزو تاکیدات بود که به آتش نشانی اعلام شده است.