شناسه خبر: 396764

چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401 12:24

طرح جدید وزارت بهداشت برای غربالگری جنین

به گزارش سایت خبری پرسون، کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت در ویدیوکنفرانس خبری گفت: مساله جمعیت یکی از بحران‌های آتی کشور است و به همین خاطر امسال وزارت بهداشت به صورت ویژه به این موضوع پرداخته است. معاون بهداشتی با توجه به اینکه خط اول تماس با جامعه است، تکالیفی به عهده دارد. از برنامه‌های اصلی ما مشاوره‌های پیش از ازدواج است. حمایت از مادران باردار و شیرده از برنامه‌های ماست.

حیدری افزود: در قرارگاهی که در وزارت بهداشت تشکیل شده به صورت متناظر در استان‌ها هم به ریاست رئیس دانشگاه‌ها شکل گرفته و البته استاندار هر استان مسئول اصلی قرارگاه است. ما قبلا برنامه جمعیت و مقوله جمعیت در دل سلامت خانواده بود و با توجه به اهمیت موضوع تبدیل به اداره کل شد و با قوت بیشتری به آن می‌پردازیم تا بتوانیم با تمام ظرفیت این دغدغه اصلی کشور را که بسیار ارزشمند است، پیگیری کنیم. اگر الان تلاش نکنیم، آیندگان ما را مواخذه خواهند کرد، کمااینکه الان هم دیر شده است.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم از جوانی جمعیت صیانت کنیم، از همین الان باید دست به کار شویم و در معاونت بهداشت در خدمت دوستان هستیم تا بتوانیم این را تبیین کنیم. بحث جمعیت تبدیل به یک مقوله فرهنگی شده است و برخی جوانان به اهمیت فرزندآوری برای بحث آرامش روانی خود، اهمیت نمی‌دهند. بحث فرزند به صورت یک ارزش، دیده نمی‌شود.

در ادامه صابر جباری مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی و جمعیت وزارت بهداشت در ویدئوکنفرانس خبری گفت: در قانون جدید جمعیت، غربالگری ۶ ویژگی نسبت به قبل پیدا کرده است. اول اینکه کار تخصصی‌تر شده و از سطح یک درآمده و توسط پزشکان متخصص انجام می‌شود. دوم اینکه خدمات آن استاندارد شده است. سوم اینکه نقش والدین را پررنگ تر کردیم و به درخواست خود والدین انجام می‌شود. چهارم اینکه قانون پوشش بیمه‌ای آن را کامل‌تر کرده است. پنجم اینکه هوشمند شده و باید کل فرایند در یک سامانه ثبت شود و ششم اینکه شفاف‌تر شده است.

به گفته وی، پیشگیری و تشخیص زودرس ناباروری آموزش‌های پیش از ازدواج حمایت از مادران باردار و شیرده بی بضاعت و صاحب فرزند تسهیلات خدمات زایمان در ترویج زایمان طبیعی از جمله برنامه‌هایی است که در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی و جمعیت وزارت بهداشت گفت: در مورد افزایش سن ازدواج، کاملا درست است که وقتی سن ازدواج بالا می‌رود، سن باروری هم زیاد می‌شود. ما در حال بازنگری و ارتقای نظام مراقبت از بارداری هستیم که متناسب با نیاز روز، خدمات به روزتر و کامل‌تری را به مادران باردار بدهیم.

مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی و جمعیت وزارت بهداشت افزود: در مود سن مادران هیچ خط مرزی برای بارداری نداریم که بخواهیم بگوییم در این سن بارداری اتفاق نیفتد. در دنیا هم از بارداری در سن زیر ۱۷ و بالای ۴۳ سال تحت عنوان کودک طلایی یاد می‌کنند. ما نظام مراقبت را افزایش می‌دهیم که اگر در سنین خاصی نیاز به مراقبت است، این اتفاق بیفتد. هر چه بارداری در سنین پایین‌تری اتفاق بیفتد، هم موفق‌تر است و هم فرزند سالم‌تر. خانواده‌ها باید برای نقشه‌ای که برای تعداد فرزندان دارند، حوادث و بیماری‌ها را در نظر بگیرند. یک یا دو فرزند حتما اشتباه است، خانواده‌ها براساس برنامه خود، ۳ یا ۴ فرزند را انتخاب کنند.

وی خاطرنشان کرد: عمده زنان ما در سن باروری در دهه ۶۰ هستند. لذا هنوز فرصت طلایی برای جبران سالخوردگی داریم. برای این منظور امتیازاتی از خودرو گرفته تا زمین و تسهیلات خدمات زایمانی تا زایمان رایگان طبیعی، مرخصی‌های زایمان و دوره بارداری و شیردهی داریم که برای این است که این امر برای مادران تسهیل شود و فرزندآوری موفقی را تجربه کنند. رویکرد ما این است که در نظام شبکه، شاخص‌هایی که برای ارزیابی دانشگاه‌ها، مراقبین سلامت و بهورزها تدوین شده، بر این مبنا است که ازدواج زود اتفاق بیفتد، موفق و پایدار باشد و فرزندآوری به تاخیر نیفتد.