شناسه خبر: 394186

یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 11:52

آیا می دانید موجودات فضایی کجا زندگی می کنند؟

آیا موجودات فضایی وجود دارند؟ آن‌ها در کجا سکونت دارند؟ آیا به راستی این بیگانگان وجود دارند و در سیاره‌های دیگری زندگی می‌کنند؟ برای آگاهی از محل زندگی موجودات فضایی با ما همراه باشید.

مناطق احتمالی زندگی موجودات فضایی

بر اساس احتمالات ۷ منطقه مشکوک در فضا وجود دارد که محل سکونت موجودات فضایی است. در اینجا به معرفی این مناطق می‌پردازیم.

سحابی اوریون

۷ منطقه احتمالی محل زندگی موجودات فضایی + تصاویر

از درخشان‌ترین سحابی‌ها در فضا می‌توان به سحابی اوریون اشاره کرد که حتی می‌توان آن را در بعضی اوقات در آسمان شب، با چشم غیر مسلح نیز رصد کرد. این سحابی حدود ۱۵۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد. در این سحابی موادی، چون متانول، مولکول‌های آب، مونوکسید کربن و هیدروژن توسط تلسکوپ فضایی کشف شده است که همه این موارد آن را به یکی از هفت منطقه احتمالی محل زندگی موجودات فضایی تبدیل کرده است.

برخی از دانشمندان بر این باور هستند که کشف چنین موادی می‌تواند محل زندگی مناسبی برای موجودات فضایی در سحابی اوریون باشد.

۶. سیاره‌های Exoplanets

۷ منطقه احتمالی محل زندگی موجودات فضایی + تصاویر

در فضای بی کران و خارج از منظومه شمسی، سیاره‌های مختلفی وجود دارند که همانند زمین می‌توانند در لیست محل‌های احتمالی زندگی موجودات فضایی قرار بگیرند. چنین سیاره‌هایی در کنار خود از خورشید بهره می‌برند که همین عامل می‌تواند شرایط زندگی موجودات فضایی را فراهم سازد.

تعداد زیادی از این سیاره‌ها هر ساله توسط دانشمندان کشف می‌شود که بررسی‌ها نشان می‌دهد که در آن‌ها بیابان‌هایی وجود دارد. بر اساس برآورد‌های ناسا، حدود ۴۰ میلیون سیاره با محیط مشابه زمین و قابل سکونت در فضا وجود دارد که می‌تواند محل زندگی موجودات بیگانه باشد.

۵. قمر Enceladus

۷ منطقه احتمالی محل زندگی موجودات فضایی + تصاویر

این قمر به عنوان ششمین قمر بزرگ سیاره زحل محسوب می‌شود که در آن شرایط حیات وجود دارد و به همین دلیل دانشمندان آن را محلی برای زندگی موجودات بیگانه می‌دانند. دانشمندان در سطح آن کربن، هیدروژن، اکسیژن، آب و متان و ترکیبات آلی شناسایی کردند که همه این موارد برای زندگی در سطح قمر Enceladus کافی است.

۴. قمر Titan

۷ منطقه احتمالی محل زندگی موجودات فضایی + تصاویر

قمر تایتان به عنوان بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل شناخته می‌شود که بررسی‌ها نشان می‌دهد که احتمال زندگی بیگانگان در آن به دلیل وجود شرایط آب و هوایی سرد، بسیار اندک است. اما گروهی از دانشمندان وجود آب و متان در این سیاره را دلیل خوبی برای وجود حیات می‌دانند. گفتنی است که دمای این قمر -۱۸۷ درجه است، اما با این وجود در آن ترکیبات عالی شناسایی شده که برای وجود حیات مناسب است.

۳. قمر کالیستو

۷ منطقه احتمالی محل زندگی موجودات فضایی + تصاویر

قمر کالیستو به عنوان دومین قمر بزرگ سیاره مشتری منصوب می‌شود که در گذشته دانشمندان آن را قمر مرده مشتری می‌دانستند. کالیستو از آب و میدان مغناطیسی برخوردار است و همچنین در سطح آن اسید‌های آمینو و کربن وجود دارد و قطعات سنگی این قمر از مواد معدنی و ترکیبات عالی بهره می‌برد.

البته سطح سیاره از تابش کمی برخوردار است، اما شواهد نشان می‌دهد که این سیاره برای سکونت موجودات فضایی مناسب است.

۲. قمر اروپا

۷ منطقه احتمالی محل زندگی موجودات فضایی + تصاویر

قمر اروپا هم جزو قمر‌های سیاره مشتری به شمار می‌رود که از منظم‌ترین سیستم خورشیدی بهره می‌برد. با توجه به برخورداری این قمر از آب و اکسیژن، می‌توان گفت محل احتمال زندگی موجودات فضایی محسوب می‌شود. این قمر سطح یخ زده از آب دارد و دانشمندان اقیانوس‌های زیرزمینی را در این قمر شناسایی کردند.

برخی نیز احتمال می‌دهند در زیر دریا زندگی موجودات بیگانه وجود دارد. محققان سعی دارند تا سال ۲۰۲۲ برای این قمر یک کاوشگر ارسال کنند تا به صورت کامل قمر اروپا را مورد بررسی قرار دهد.

۱. مریخ

۷ منطقه احتمالی محل زندگی موجودات فضایی + تصاویر

سیاره مریخ مدتی است که به صورت ویژه از سوی محققان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در آن شواهدی برای وجود موجودات فضایی کسب کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سیاره مریخ درصد زندگی بالاست و حتی آن را یک سیاره با آثار باستانی می‌دانند. محققان در سال‌های آینده نیز مریخ را مورد بررسی قرار خواهند داد.

تاکنون کشف رودخانه‌هایی خشک، یخ، مواد معدنی، آب و مقداری متان نشانه‌هایی از زندگی در سطح مریخ را نشان می‌دهد.