شناسه خبر: 385538

دوشنبه 2 اسفند 1400 14:46

خودتان آزمایش خون خود را تفسیر کنید

همه مردم معمولا سالی یک بار آزمایش خون می‌دهند تا از سلامتی بدن خود اطمینان حاصل کنند، اما همه نمی‌توانند از نتیجه آزمایش خون خود سر در بیاورند. اگر اطلاعات خود را در این زمینه گسترش دهید، می‌توانید برگه آزمایش خود را به راحتی بخوانید و تفسیر کنید. نحوه تفسیر آزمایش خون کامل را بخوانید.

آزمایش خون (CBC) آزمایشی است که میزان سلول‌هایی را اندازه‌گیری می‌کند که خون را تشکیل می‌دهند: گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها. پزشکتان ممکن است CBC را برای بررسی معمولی تجویز کند و یا:

اگر CBC تنها آزمایش خونی است که انجام می‌دهید، نیاز به ناشتا بودن پیش از آزمایش ندارید.

CBC چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند؟

آزمایش CBC موارد زیر را اندازه‌گیری می‌کند:

گلبول‌های سفید (WBC)

گلبول‌های سفید به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کنند. اگر میزان WBC خون، بالا باشد، نشانه این است که در جایی از بدن، عفونت التهابی دارید. اگر میزان گلبول‌های سفید کم باشد، ممکن است در معرض خطر عفونت باشید.

گلبول‌های قرمز (RBC)

گلبول‌های قرمز اهمیت زیادی دارند، زیرا اکسیژن را به اعضای مختلف بدن انتقال می‌دهند. آن‌ها همچنین دی‌اکسید کربن را از اعضای بدن جمع‌آوری می‌کنند. اگر تعداد RBC خون خیلی کم باشد، ممکن است دچار کم‌خونی یا بیماری دیگری باشید.

هموگلوبین (Hgb)

هموگلوبین، پروتئین موجود در خون است که اکسیژن را در خود نگه می‌دارد.

هماتوکریت (Htc)

این قسمت نشان می‌دهد چه مقدار از خون شما از گلبول‌های قرمز تشکیل‌شده است. مقدار پایین نسبت این شاخص ممکن است علامت این باشد که آهن بدن کم است. میزان بالای آن می‌تواند به معنای کمبود آب بدن یا نشان‌دهنده مشکلی دیگر باشد.

حجم متوسط گلبول‌های قرمز (MCV)

این مقدار، نشان‌دهنده حجم متوسط گلبول‌های قرمز است. اگر گلبول‌های قرمز بزرگ‌تر از حد معمول باشند، MCV عدد بالاتری را نشان می‌دهد، که ممکن است به دلیل کمبود ویتامین B12 یا فولات رخ دهد. اگر گلبول‌های قرمز خون کوچک‌تر از حد نرمال باشند، ممکن است به دلیل نوعی کم‌خونی باشد. دامنه طبیعی MCV بین ۸۰ تا ۹۶ است.

پلاکت‌ها

پلاکت‌ها در لخته شدن خون نقش دارند. دامنه طبیعی تعداد پلاکت‌ها ۱۵۰٫۰۰۰ تا ۴۵۰٫۰۰۰ پلاکت / میلی‌لیتر است.

چه موارد دیگری را بررسی می‌کند؟

بسته به آنچه پزشک دستور می‌دهد، می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد سلامتی شما نشان دهد.