شناسه خبر: 380061

شنبه 25 دی 1400 16:21

پرسون بررسی کرد؛

حق الزحمه بالای مهندسان ناظر / حقوق بدون زحمت!

به گزارش سایت خبری پرسون، مهندسان ناظر امانت دار هستند، آنها باید به دقت بر روند ساخت و ساز بناها از جمله خانه ها نظارت کنند تا مردم به آسودگی در محیط ایمن سکونت داشته باشند.

شاید بتوان گفت از مهم ترین نظارت ها که مهندسان ناظر بر عهده دارند نحوه درست به کار گیری میلگرد در بدنه یا همان ستون های ساختمان است، که برخی از سازندگان به دلیل گرانی میلگرد به دنبال این هستند که کمتر میلگرد به کار ببرند و این کم کاری خطرات جانی برای شهروندان را به وجود می آورد، که در این جا نقش مهم مهندسان ناظر بسیار حیاتی است؛ البته بسیاری از مهندسان ناظر اصلا به پروژه های خود مراجعه نمی کنند و تنها نام ناظر را یدک می کشند.

در این بین برخی از مهندس ناظر در شهرهای گوناگون کشور هستند که هزینه های دیگری بیش از تعرفه شان را از کارفرمایان طلب می کنند؛ خبرنگار پرسون این موضوع را بررسی کرده است که در ادامه می خوانید:

نیازمند تغییرات در قانون نظام مهندسی وجود دارد

اگر مهندسان ناظر یک شغل به حساب می آمد، آن وقت اشتغالزایی فراهم می شد، جوانان فارغ التحصیل این رشته به درآمد زایی می پرداختند و نهایتا کمک بزرگی به سازندگان ملک می شد؛ اما اینکه بنده شغل دیگر داشته باشم و همزمان مهندس ناظر باشم، به شکل پاره وقت حضور خواهم داشت.

در این بین احمدرضا جوکار نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور معتقد است: روند موجود در نظام مهندسی مناسب نیست و حتما باید تغییر و تحولی در آن ایجاد شود.

وی که خود مهندس ناظر در ساختمان ها را نیز بر عهده دارد، گفت: مهندس ناظر به عنوان یک شغل نیست و تنها سازمان نظام مهندسی افراد مهندس را به نظارت بر ساختمان های در حال ساخت اعزام می کنند و هر یک از مهندسان باید سهمیه ای را برای نظارت به ساخت و سازها داشته باشند.

جوکار اظهار داشت: اگر مهندسان ناظر یک شغل به حساب می آمد، آن وقت اشتغالزایی فراهم می شد، جوانان فارغ التحصیل این رشته به درآمد زایی می پرداختند و نهایتا کمک بزرگی به سازندگان ملک می شد؛ اما اینکه بنده شغل دیگر داشته باشم و همزمان مهندس ناظر باشم، به شکل پاره وقت حضور خواهم داشت.

نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور افزود: مهندسان ناظر تنها با نام و مسئولیتی که دارند حقوق دریافت می کنند، که بنده بر این باور هستم که اگر مهندسان ناظر توجه به مسئولیت سخت شان داشتند اصلا سراغ این کار نمی رفتند.

وی درباره اینکه چطور می توان تغییراتی در سیستم قانونی مهندسان ناظر انجام داد؟ پاسخ داد: مجلس شورای اسلامی می تواند با ایجاد قانون جدید روند نظارت مهندسان ناظر ساختمان ها را سر و سامان دهد، اما این موضوع هم امکان پذیر است که در چهار چوپ قانون وزارت مسکن اختیاراتی را به سازمان نظام مهندسی بدهد تا تغییرات در بدنه شکل گیرد.

دریافت حق الزحمه مجدد بعد از 18 ماه

این مهندس ناظر در پاسخ به این سوال خبرنگار ما درباره اینکه ماجرای دریافت پول اضافه مهندسان ناظر از کارفرما چیست؟ گفت: در سازمان نظام مهندسی استان فارس آمده است که هر شش ماه یک بار بعد از 18 ماه از فعالیت، کارفرما باید 20 درصد از تعرفه با نرخ روز را به مهندس ناظر پرداخت کند؛ این در حالی است که هیچ ساختمانی کمتر از 18 ماه ساخته نخواهد شد.

جوکار ادامه داد: این قانون به شکلی است که مهندسان ناظر گویا بیمه عمر هستند، چرا که بخشی از کارفرمایان بامشکلات گوناگونی مواجه هستند و امکان این را ندارند که سر وقت تعیین شده کار را به اتمام برسانند به همین خاطر مهندسان ناظر مدام حق الزحمه نظارت طولانی شان را طلب می کنند.

وی درباره هزینه مهندسان ناظر گفت: هزینه در نظر گرفته شده برای مهندسان ناظر یک تعرفه دارد که سازمان نظام مهندسی در نظر می گیرد و براساس مساحت، تعداد طبقات، مدت زمان فعالیت کار و... در نظر گرفته می شود.

اصلاحات ساختاری سازمان نظام مهندسی انجام شد

اصلاح نظام مهندسی در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در دوره قبل گذرانده شد و جنبه های گوناگونی از مشکلات شهروندان، کارفرمایان و مهندسان ناظر در آن دیده شده است و در دستور کار مجلس قرار دارد.

در این بین رج‌الله رجبی رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نظر دیگری دارد، وی معتقد است: مشکلات فنی، مالی و تدارکاتی کار فرمایان به مهندسان ناظر برنمی گردد و هر چه زمان طولانی بشود مهندسان ناظر زمان بیشتری را باید بگذارند.

رجبی که خود نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره قبل را بر عهده داشت گفت: اگر مهندسان ناظر و کارفرمایان بر سر حق الزحمه خود اختلافی دارند باید سازمان نظام مهندسی این مشکل را برطرف کند.

رئیس سابق سازمان نظام مهندس ساختمان در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون که آیا اصلاحات ساختاری در زمینه فعالیت سازمان نظام مهندسی ساختمان وجود دارد؟ پاسخ داد: اصلاح نظام مهندسی در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در دوره قبل گذرانده شد و جنبه های گوناگونی از مشکلات شهروندان، کارفرمایان و مهندسان ناظر در آن دیده شده است و در دستور کار مجلس قرار دارد.

گزارشی از: محمد خادمی