شناسه خبر: 365621

جمعه 23 مهر 1400 15:30

ایران در هفته ای که گذشت؛

شمیم مهر در آذر

به گزارش سایت خبری پرسون، زلزله اندیکا پس از وقوع، با تمام نگرانی و دغدغه هایش به هفته بعد خود رسید. پس لرزه های کوچک و مردم محرومی که با وقوع زلزله به تیتر رسانه ها نشستند.

زلزله

به دلیل اقلیم متفاوت استان خوزستان که اکثریت زمین لرزه هایش در مناطق کوهستانی شمال استان رخ می‌دهد همه ساله این مناطق مورد تهدید و تخریب زلزله‌ها قرار می‌گیرند. زلزله ی صبحگاه 12 مهرماه 1400 رخ داد آسیب پذیری و بحران موجود در شمال استان خوزستان و خصوصا شهرستان اندیکا را بیش از بیش به مردم ایران شناساند. شهرستان اندیکا، یکی از شهرستان‌های با ظرفیت و کمتر توسعه یافته استان خوزستان است که طبق آخرین رتبه بندی‌ها و شاخص‌ها و استانداردهای اعلامی وزارت کشوریکی از 31 شهرستان محروم کشور است. زلزله اندیکا سبب شد تمام رسانه ها به یکباره توجه شان را به اندیکا ومحرومیت درونش معطوف کنند.

این زلزله علتی شد تا مردم نگرانی هایشان را از بایت مناطق زلزله دیده سالهای گذشته و میزان خدمات رسانی به آنها در شروع فصل سرما، در شبکه های اجتماعی ابراز نمایند.

بنی صدر درگذشت

ابوالحسن بنی‌صدر اولین رئیس‌جمهوری ایران که پس از عزل از فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری از کشور فرار کرد، روز شنبه ۱۷ مهرماه (۹ اکتبر)، در 88 سالگی در پاریس، پایتخت فرانسه، بر اثر بیماری درگذشت.

خبر درگذشت بنی صدر، از آن جهت که یادآوری تاریخ در زمان تصدی گری اش بر قوه مجریه کشورمان آن هم در زمان جنگ و بحران های ایجاد شده از سوی دشمنان ایران بوده است حائز اهمیت است.

بنی‌صدر، عضو شورای انقلاب، نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی در تابستان 58، وزیر اقتصاد و وزیر خارجه دولت شورای انقلاب، فرمانده کل قوا در 9 ماه اول جنگ ایران و عراق بود.

او در پایان خرداد 1360 از فرماندهی کل قوا برکنار و با تصویب طرح عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهوری در مجلس اول شورای اسلامی از ریاست جمهوری هم عزل شد.

او بعد از برکناری، از ایران گریخت و در فرانسه مقیم شد. بنی‌صدر در بیش از چهاردهه، اپوزیسیون جمهوری اسلامی بود و با حضور در رسانه های معاند مخالفت جدی اش را با نظام جمهوری اسلامی به وضوح، مخالفتش را ابراز می کرد.

واکسن بزنم یا نه!

شایعات درباره تهدیدات واکسیناسیون از همان ابتدای شیوع کرونا وجود داشت. همین گفته‌ها هم بود که به نگرانی‌های مردم دامن می‌زد. همین حالا اگر سری به شبکه‌های اجتماعی بزنید، هشتگ‌هایی هم در اینباره ساخته شده؛ «نه_به_واکسن»، «نه_به_میکروچیپ»، «نه_به_واکسن_اجباری»، «واکسن_نمی‌زنم» و....

اما حالا که واکسناسیون عمومی در مسیر شتابانی قرار گرفته و به راحتی همه افراد می توانند در کوتاه ترین زمان واکسن بزنند، هنوز دغدغه گروه های «نه به واکسن اجباری» تموم نشده است. دغدغه این گروه ها سبب شده است مردم نگران این شوند که با وجود تعدادی زیادی از افرادی که مایل به واکسن زدن نیستند، کرونا قدرت بیشتری نیابد و دوباره شاهد پیک های عجیب و غریبی از ویروس کووید 19 نباشند.

حالا با نظر سنجی هایی که از مردم شده است این احتمال قوت می یابد که افرادی که از حق مسلم واکسن، خود را محروم کرده اند، در جامعه هم از خدمات عمومی محروم شوند و همه گروه های شغلی موظف شوند به افرادی که کارت واکسینایون ندارند هیچ خدمتی ارایه نکنند.

دانش آموزان غایب

گفته ها و شنیده های مسوولان آموزش و پرورش کشورمان حکایت از بازگشایی مدارش از ابتدای آذر به صورت حضوری دارد.

علیرضا کمرئی، سخنگو و معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌ و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس در نشست آنلاینی که با مدیران آموزش و پرورش استان ها داشته است گفت: « با توجه به شرایط و تصمیم ستاد ملی کرونا قرار شد با سیاست آرام و تدریجی به سمت بازگشایی حضوری مدارس حرکت کنیم.»

او با بیان اینکه به تدریج در طول دو ماه آینده به سمت آموزش‌های حضوری گرایش پیدا خواهیم کرد، گفت: «خوشبختانه این سیاست مورد تایید و تاکید دولت هم قرار گرفته و الگوی آموزشی ما برای دولت ارسال و مورد توافق کامل قرار گرفته است؛ لذا امیدواریم با بهبود روند واکسیناسیون و کنترل بیماری، بتوانیم سرعت فرآیند بازگشایی مدارس را افزایش دهیم.»