شناسه خبر: 363779

دوشنبه 12 مهر 1400 13:03

چه عواملی باعث جهش بعدی بیت کوین می‌شوند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، قیمت بیت کوین از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است، با این حال قیمت‌های فعلی همچنان ۳۰ درصد پایین‌تر از اوج تاریخی ماه آوریل (فروردین) است. در حالی که تنها چند ماه بیشتر تا پایان سال ۲۰۲۱ باقی نمانده است، پیش‌بینی‌ها برای قیمت بیت کوین هر روز بیشتر از قبل می‌شود.

بر اساس مدل انباشت به جریان (S2F)، یکی از پرطرفدارترین مدل‌های پیش‌بینی قیمت بیت کوین، قیمت این ارز دیجیتال تا پایان دسامبر (آذر) سه‌رقمی می‌شود. اگر قرار باشد بیت کوین به چنین هدف غیرقابل‌تصوری دست یابد، باید در چند ماه باقی‌مانده از سال ۲۰۲۱ قیمت آن بیش از دو برابر افزایش پیدا کند.

پلن بی (Plan B)، خالق مدل انباشت به جریان، از دلایلی نام برده است که می‌توانند به‌عنوان محرکی برای جهش چشم‌گیر قیمت بیت کوین در ماه‌های آینده عمل کنند. در ادامه این دلایل را بررسی خواهیم کرد.

اینکه آیا کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نهایتاً مجوز فعالیت صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETF) بیت کوین را صادر می‌کند یا خیر، یکی از بحث‌های داغ فضای ارزهای دیجیتال در طول یک سال گذشته بوده است. این موضوع پس از عرضه صندوق‌های قابله‌معامله در بورس بیت کوین در برزیل و کانادا، بیش از پیش مورد توجه فعالان این حوزه قرار گرفت.

کمیسیون بورس آمریکا از سال ۲۰۱۶ درخواست‌های زیادی را برای عرضه صندوق قابل‌معامله در بورس بیت کوین دریافت کرده است. تمامی این درخواست‌ها تا یک سال پیش رد می‌شدند، با این حال رویکرد کمیسیون بورس از ابتدای سال ۲۰۲۱ تغییر کرده است و تصمیم‌گیری درباره اعطای مجوز به صندوق‌های معاملاتی بیت کوین دائماً به تعویق می‌افتد. اشاره‌های گری گنسلر (Gary Gensler)، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و ادعاهای کارشناسانی که می‌گویند صندوق‌های قابل‌معامله در بورس بیت کوین به زودی مجوز دریافت خواهند کرد، باعث شده تا عده‌ای تصور کنند که مجوز فعالیت این محصولات معاملاتی تا پایان سال جاری صادر خواهد شد.

اگر چنین اتفاقی بیفتد بیت کوین میان سرمایه‌گذاران بازارهای مالی سنتی و شرکت‌های بزرگ مشروعیت قانونی به دست می‌آورد و اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند از طریق صندوق‌های قابل‌معامله در بورسی که توسط قانون‌گذاران هم تأیید شده‌اند، در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند. پیامدهای این اتفاق می‌تواند در نهایت منجر به افزایش قابل‌توجه قیمت بیت کوین شود.

پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال

پذیرش یکی دیگر از موضوعات مهم امسال و سال گذشته ارزهای دیجیتال بوده است. پلن بی به قانونی‌شدن بیت کوین در السالوادور اشاره کرده است، کشوری که در ماه سپتامبر (شهریور) با پذیرش بیت کوین به‌عنوان یک ارز قانونی تاریخ‌ساز شد و نام خود را به‌عنوان اولین کشور پذیرنده بیت کوین ثبت کرد.

آن‌طور که نایب بوکله (Nayib Bukele) ، رئیس‌جمهور السالوادور، گفته است، استفاده از بیت کوین در این کشور به‌سرعت در حال افزایش است. پلن بی گفته است اگر کشور دیگری مانند السالوادور پذیرش بیت کوین را آغاز کند، قیمت این ارز دیجیتال افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر کشوری هم پذیرش بیت کوین را آغاز نکند، شخصیت‌های برجسته‌ای هستند که می‌توانند همین کار را انجام دهند. در گذشته دیده‌ایم گه چگونه اظهارنظرهای چهره‌هایی مانند ایلان ماسک بر قیمت بیت کوین تأثیر گذاشته است. بنابراین اگر مایکل سیلور (Michael Saylor) جدیدی وارد بازار شود، بیت کوین می‌تواند رشد قیمتی سریع‌تری را تجربه کند.

این پذیرش همچنین می‌تواند از سوی اَبَرشرکت‌هایی مانند اپل، آمازون، گوگل و مایکروسافت باشد. اخیراً خبر جعلی پذیرش لایت کوین از سوی مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت (Walmart) باعث رشد چند هزار دلاری قیمت بیت کوین شد.

با وجود اینکه کمی بعد مشخص شد این خبر جعلی است و قیمت بیت کوین هم به‌سرعت سقوط کرد، می‌توان به خوبی تصور کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد اگر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان به جامعه ارز دیجیتال بپیوندد.

بازگشت چین به روزهای قبل از ممنوعیت ارزهای دیجیتال

این اتفاق می‌تواند غیرمحتمل‌ترین سناریو برای آینده فضای ارزهای دیجیتال باشد. چین تقریباً از زمان پیدایش ارزهای دیجیتال با این حوزه مخالف بوده است. سیاست‌های متضاد این کشور در سال جاری و با ممنوع‌شدن استخراج، معاملات و دیگر فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال، وارد سطح جدیدی شد.

ماینرهای چینی مجبور به مهاجرت به کشورهای دیگر شدند و این اتفاق موقتاً تأثیرات بدی بر شبکه بیت کوین گذاشت. بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال هم اخیراً مجبور شدند ارائه خدمات به کاربران چینی خود را متوقف کنند.

پرجمعیت‌ترین کشور جهان که علاقه‌ای به پلتفرم‌های غیرمتمرکز و شبکه‌های اینترنتی پرطرفدار ندارد، در حال راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی خود است. ارز دیجیتال ملی این کشور، یا همان یوان دیجیتال، کاملاً متفاوت از بیت کوین عمل می‌کند و به دولت اجازه می‌دهد تا بر تمامی تراکنش‌ها کنترل داشته باشد.

در نتیجه می‌توان گفت که شانس بازگشت چین به روزهای قبل از ممنوعیت ارزهای دیجیتال بسیار ناچیز به نظر می‌رسد. اما شاید بازار به چنین اتفاقی نیاز نداشته باشد. آمریکا، بزرگ‌ترین کشور جهان از نظر تولید ناخالص داخلی، گفته است که نمی‌خواهد راه چین را در پیش بگیرد و ارزهای دیجیتال را ممنوع نخواهد کرد؛ اتفاقی که تا همین امروز هم تأثیر مثبتی بر بازار ارزهای دیجیتال داشته است.

نگاهی به گذشته

بیت کوین اکنون با قیمتی پایین‌تر از ۵۰,۰۰۰ دلار معامله می‌شود و اگر تا پایان دسامبر (آذر) به ۱۰۰,۰۰۰ دلار برسد یعنی بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است. با توجه به اینکه تنها ۳ ماه تا پایان سال ۲۰۲۱ باقی مانده است، رشد ۱۰۰ درصدی قیمت کار سختی به نظر می‌رسد.

با این حال همان‌طور گه از گذشته پیداست، بیت کوین قابلیت جهش‌های این چنینی را دارد. دقیقاً یک سال پیش هر واحد بیت کوین ۱۰,۵۰۰ دلار معامله می‌شد، اما در ادامه روند صعودی گسترده‌ای در بازار آغاز شد و قیمت تا پایان سال به ۲۹,۰۰۰ دلار رسید، یعنی در عرض ۳ ماه رشدی ۱۷۵ درصدی را تجربه کرد.

منبع: ارز دیجیتال