شناسه خبر: 363659

سه شنبه 13 مهر 1400 11:20

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت وگو با پرسون؛

تصمیم قاطع مجلس بر اجرای قانون لغو تحریم‌ها/ ایران مسیر همراه با عزت و منافع ملی را طی می‌کند

ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص ارزیابی‌ها از همکاری‌های صورت گرفته بین ایران و آژانس در آینده عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی در راستای صیانت از منافع ملی و موضوع هسته‌ای، قانون لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را تصویب کرد.

عزیزی تصریح کرد: در جریان تصویب قانون لغو تحریم‌ها در ماده 6 قانون، موضوع پروتکل الحاقی در طول ادوار گذشته بدون طی کردن مراحل قانونی توسط دبیر شورای عالی امنیت وقت که بعدها به عنوان رئیس‌جمهور عهده‌دار برخی از امورات کشور شد، تصویب شده و به اجرا گذاشته شد.

وی ادامه داد: این اقدامات فراتر از آنچه که بین سایر اعضای آژانس معمول و متداول است، در ایران به اجرا گذاشته شد. مجلس شورای اسلامی هر اقدام فراقانونی و زیاده‌خواهانه را به نیابت از ملت ایران برنمی‌تابد و معتقد است که کشور باید بر اساس منافع ملت، با رعایت همه مصالح نظام اسلامی، چارچوب‌های پذیرفته شده پادمانی و با رعایت همه ملاحظاتی که برای آینده ایران اسلامی باید مدنظر قرار داده شود، در حوزه هسته‌ای حرکت کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: شورای حکام بداند که جمهوری اسلامی ایران مسیر همراه با عزت و منافع ملی را طی می‌کند. در راستای همین اقدام قانونی، برای شورای حکام نگرانی‌هایی ایجاد شده بود که با سفر گروسی به این برداشت و جمع‌بندی رسیدند که ایران در چارچوب قوانین موضوعه و منافع ملی در حال حرکت است.

عزیزی افزود: شورای حکام و آژانس باید این موضوع را مورد توجه قرار دهد که زیاده‌خواهان، سلطه‌گران، نظام سلطه و ابرقدرت‌ها باید دخالت‌شان را در امور فنی و سلطه‌شان را بر قوانین موضوعه آژانس کم کنند و مسائل سیاسی‌شان را وارد مسائل فنی نکنند. آژانس و شورای حکام باید براساس منافع ملت‌ها به موضوع هسته‌ای نگاه کنند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: بارها به این مسئله اشاره کرده‌ایم که کشورهایی که برخی سران آژانس را تحریک می‌کنند، خودشان امروز دارای زرادخانه‌های هسته‌ای هستند، از بیش‌ترین سلاح‌های هسته‌ای برخوردارند و هیچ‌کدام از مقررات بین‌المللی را رعایت نکرده و نمی‌کنند. بنابراین، این انتظار بیجایی است که می‌خواهند فشار بیش از حد به جمهوری اسلامی ایران وارد کنند. جمهوری اسلامی کشوری نیست که تابع زورگوییها و زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه باشد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که پس از تصویب قانون اقدام راهبردی و لغو تحریم‌ها در چند مرحله بازرسی‌هایی از تأسیسات هسته‌ای صورت گرفت، اظهار داشت: یک مرحله یک تیم به وسیله کمیسیون امنیت ملی و همکاری برخی افراد تخصصی در این بخش از همه اجزا و اقداماتی که دولت و سازمان انرژی اتمی قرار بود انجام دهند بازدید کرده و گزارش مفصلی را از اقدامات انجام شده به مجلس و کمیسیون امنیت ملی ارائه دادند.

عزیزی افزود: دولت اقدامات لازم را انجام داده بود، برخی کاستی‌ها را در اجرای قانون داشت که دلایل بعضاً موجهی داشت اما مجلس معتقد است که چهارچوب اقدام دولت همچنان باید با نگاه ویژه به اقدام قانون لغو تحریم‌ها باشد.

وی در ادامه تشریح کرد: نکته قابل توجه حضور سازمان پدافند غیرعامل و بازرسان سازمان پدافند غیرعامل بود که پس از بررسی‌های لازم، گزارش جامع و کاملی را از اقدامات سازمان انرژی اتمی و اقداماتی که در چهارچوب قانون لغو تحریم‌ها قرار بود انجام شود، ارائه دادند و در جلسه‌ای که اخیراً در کمیسیون امنیت ملی تشکیل شد، تمام اقدامات دولت را تشریح کرده و ضعف‌هایی که در اجرای قانون بود را گزارش کردند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مجلس به جد و با قاطعیت به دنبال اجرای قانون لغو تحریم‌ها در سازمان انرژی اتمی است، اظهار کرد: در بحث بیرون از چهارچوب جغرافیایی، ما همچنان برای دولت این تکالیف را مشخص کردیم که بر چه مبنایی باید در مسیر انرژی اتمی حرکت کند. آنچه که مورد تأکید مجلس است همان خواست نظام اسلامی و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب است.

ابراهیم عزیزی در پایان گفت: آژانس اگر بخواهد فراتر از قوانین موضوعه در پادمان، علیه جمهوری اسلامی اقدامی انجام دهد، فراتر از آن حق و حقوقی که همه ملت‌ها از آن برخوردار هستند علیه ایران قطعنامه صادر کند یا فشار مضاعفی بیاورد و یا شورای حکام اقدامات تحریک‌آمیزی انجام دهد قطعاً با پاسخ جمهوری اسلامی ایران روبرو خواهد شد و مجلس شورای اسلامی به نیابت از ملت ایران واکنش جدی خواهد داشت و چه بسا تصمیمات جدی‌تر و قاطع‌تری نسبت به قانون قبلی را اجرایی کند.