شناسه خبر: 363581

یکشنبه 11 مهر 1400 15:34

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری:

شمار غرق‌شدگی 2 برابر شد

به گزارش سایت خبری پرسون از استان چهارمحال بختیاری، خسرو کیانی ۱۱ مهرماه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۷۰ میلیارد تومان خسارت به محصولات کشاورزی در استان وارد شد، اظهار کرد: همچنین در تیرماه بر اثر جاری شدن سیل در مجموع ۲۳ میلیارد تومان خسارت در شهرستان‌های اردل و خانمیرزا به بخش‌های زیربنایی، مسکونی و کشاورزی وارد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در سال آبی جاری با کاهش ۴۰ درصدی بارش باران در استان مواجه بودیم، عنوان کرد: خشکسالی در مجموع ۱۲۸۲ میلیارد تومان خسارت در استان در پی داشت، این استان رتبه دوم در کاهش بارش‌ها را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در شش ماهه ابتدایی سال ۳۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع چهارمحال و بختیاری رخ داده است، گفت: این حوادث ۴۳.۷ هکتار را تحت تاثیر قرار داد، در شش ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۴ فقره آتش‌سوزی در ۱۱۸ هکتار از اراضی استان رخ داد که تعداد دفعات حریق دو برابر و مساحت مورد حریق به یک سوم کاهش یافت.

کیانی از افزایش دو برابری غرق‌شدگی در سال ۱۴۰۰ در چهارمحال و بختیاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل خبر داد و افزود: از ابتدای سال ۲۸ مورد غرق‌شدگی در استان رخ داد که در این حوادث ۲۴ نفر جان خود را از دست دادند.

در ادامه جلسه مهران چراغپور- مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه از سال ۸۶ این استان درگیر کمبود بارش شده است، اظهار کرد: در سال زراعی جاری با کمبود ۴۰ درصدی بارش مواجه شدیم و پس از استان کهگیلویه و بویر احمد در رتبه دوم کمبود بارش قرار داریم.

وی افزود: باتوجه به اینکه در فصل بهار بارش موثری نداشتیم، با کاهش شدید پوشش گیاهی در چهارمحال و بختیاری مواجه شدیم.

چراغپور با بیان اینکه بارش‌های پائیزی در چهارمحال و بختیاری با تاخیر آغاز خواهد شد، عنوان کرد: بارش‌ها در آبان‌ماه و آذرماه کمتر از نرمال است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: شروع بارش‌ها در استان از دهه سوم آبان‌ماه و نیمه اول آذرماه آغاز می‌شود، اما بارش‌های موثر از آذرماه آغاز خواهد شد.

در پایان جلسه ایرج کیانی- مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۳۸۶ مورد حادثه از ابتدای سال در استان ثبت شده است، اظهار کرد: مجموع حادثه‌دیدگان در حوادث ۲۹۰۴ و مجموع آسیب‌دیدگان ۲۸۵۶ نفر است.

وی با بیان اینکه ۲۱ پایگاه امدادی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، گفت: در این پایگاه‌ها پنج امدادگر و نجاتگر به‌صورت ۲۴ ساعته حضور دارند و با شماره تماس ۱۱۲ تیم واکنش سریع و امدادهوایی استان در مرکز استان آماده امدادرسانی است.

کیانی در پایان بیان کرد: انبارهای امدادی چهارمحال و بختیاری برای حوادث احتمالی تقویت شده‌اند، اقلام امدادی شامل چادر اسکان، پتو، پوشاک و موادغذایی خریداری شده است.

منبع: ایسنا