شناسه خبر: 363576

دوشنبه 12 مهر 1400 11:05

گزارش پرسون از بزرگترین باغ وحش کشور؛

خدمات دهی با اعمال شاقه/ ایستگاه گرانی به بلیط فروشی باغ وحش ارم رسید

به گزارش سایت خبری پرسون، مجموعه پارک ارم در سال ۱۳۵۳ به وسیله خرمتأسیس و با عنوان «پارک خرم» نام گذاری شد، تا اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی این پارک طی حکمی از دادگاه انقلاب، به تملک بینیاد مستضعفان درآمد، در این بین مسئولان کشور فراهم کردن محیطی تفریحی، گردشگری و آموزشی برای کودکان را در دستور کار خود قرار داند و نهایتا در اواخر دهه 60 باغ وحش ارم در زمینی به وسعت 5 هکتار پایه گذاری و افتتاح شد.

در این مجموعه گونه های جانواری داخلی و خارجی گوناگونی نگهداری می شدند، اما این روزها تعداد اندکی از حیوانات حتی جانواران داخل کشورمان در این محیط وجود دارند و آن طور که براساس شواهد مشخص است گرانی آذوقه و هزینه نگهداری به باغ وحش ارم نیز سرایت کرده است و موجب شده تا دست اندرکاران این مجموعه با افزایش قیمت بلیط به دنبال جبران هزینه بالای نگهداری از حیوانات برآمده اند.

بلیط باغ وحش 30 هزار تومان

این که مدیریت تصمیم می گیرد بلیط بازدید را گران کند که ابتکار مدیریتی وجود ندارد و ساده ترین و آسان ترین کار است، هنر مدیریت این است که اقدامی کند که نه مشتری از دست بدهد و هم اینکه منابع درآمدی جدید کسب کند، برای نمونه با این امکانات و فضا می تواند محیطی برای کارآفرینی در حوزه حیوانات به وجود آورد، همانند اینکه در دریاچه همین باغ وحش پرورش ماهی انجام شود، می تواند همین ابتکار را برای سایر حیوانات و محصولات آن ها به وجود آورد تا هم تولید در کشور افزایش یابد و هم منبع درآمد برای باغ وحش به وجود آید.

پنچشنبه و جمعه ها به عنوان آخرین روزهای هفته مراجعه کننده بیشتری به باغ وحش ارم وجود دارد؛ خبرنگار پرسون به این مجموعه رفته است، یکی از شهروندان تهرانی که به همراه فرزندانش به این مجموعه آمده است، گفت: قبل از شرایط کرونایی بلیط این مجموعه 10 هزار تومان بود، اما این روزها که با تزریق گسترده واکسن کرونا شاهد برداشته شدن محدودیت های کرونایی هستیم و این مجموعه بعد از مدتی طولانی درهایش را به روی مردم باز کرده است بلیط را برای هر مراجعه کننده 30 هزار تومان یعنی سه برابر افزایش داده است.

وی که خود را محمدی معرفی کرد، پاسخ داد: البته برای کودکان زیر 5 سال بازدید رایگان است، بااین وجود 30 هزار تومان برای بازدید از این مجموعه بسیار بالا است.

این شهروند تهرانی خاطرنشان کرد: البته درست است که در دو سال اخیر همه نوع کالایی با افزایش چند صد برابری مواجه شده و این مجموعه هم با هزینه های بالا از جمله تغذیه و آذوقه گران حیوانات مواجه است، اما مدیریت این مجموعه می توانست با راهکار بهتری از افزایش قیمت بلیط جلوگیری کند.

محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه چه راهکاری وجود دارد که درآمدزایی برای باغ وحش افزایش یابد در این حال بلیط برای مراجعه کنندگان افزایش نیابد؟ پاسخ داد: این که مدیریت تصمیم می گیرد بلیط بازدید را گران کند که ابتکار مدیریتی وجود ندارد و ساده ترین و آسان ترین کار است، هنر مدیریت این است که اقدامی کند که نه مشتری از دست بدهد و هم اینکه منابع درآمدی جدید کسب کند، برای نمونه با این امکانات و فضا می تواند محیطی برای کارآفرینی در حوزه حیوانات به وجود آورد، همانند اینکه در دریاچه همین باغ وحش پرورش ماهی انجام شود، می تواند همین ابتکار را برای سایر حیوانات و محصولات آن ها به وجود آورد تا هم تولید در کشور افزایش یابد و هم منبع درآمد برای باغ وحش به وجود آید.

پارک خودرو 10 هزار تومان

برای مراجعه به باغ وحش ارم دو مسیر خودرو وجود دارد، یک مسیر از آزاد راه تهران_کرج و یک مسیر دیگر از جنوب بزرگراه شهید باکری فراهم است، که در این بین یکی از شهروندان که به این مجموعه مراجعه کرده است به خبرنگار ما گفت: ورودی پارک خودرو در این مجموعه 10 هزار تومان است و عدالتی برای دریافت هزینه پارک وجود ندارد، فرقی ندارد خودریی یک ساعت یا 12 ساعت در این مجموعه پارک شود چرا که به محض ورود کیت ورودی 10 هزار تومان از هر خودرو دریافت می کند.

این مراجعه کننده باغ وحش ارم ادامه داد: نزدیک به 200 تا300 خودرو در روزهای پنچشنبه و در روز جمعه نزدیک به 500 خودرو به این محیط مراجعه می کنند که از هر خودرو 10 هزار تومان دریافت شود مبلغی حدود 8 میلیون تومان درآمد کسب می کنند؛ به نظر بنده تعزیرات حکومتی باید با این گرانی برخورد کند.

وی به موضوع ممنوعیت ورود موتور سیکلت به پارکینگ باغ وحش ارم نیز ابراز گله مندی کرد، افزود: در ورودی پارکینگ باغ وحش ارم از مسیر بزرگراه شهید باکری ورود موتورسیکلت ممنوع اعلام شده است و اعلام کرده اند که موتورسیکلت ها باید از ورودی آزاد راه تهران_کرج مراجعه کنند، این درحالی است که گویا مدیریت این مجموعه متوجه نمی شود که تردد موتورسیکلت در آزاد راه ممنوع است و از سوی دیگر خطرات جانی را برای راکبان موتورسیکلت به وجود می آورد.

توسعه پیدا نکرده است

اگر باغ وحش ارم در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و اداره این مجموعه از سوی بخش خصوصی صورت گیرد تنوع جانوری بیشتری را شاهد خواهیم بود و همچنین میزان خدمات دهی به شهروندان افزوده خواهد شد؛ البته ناگفته نباشد که انصافا نظافت چه در قفسه حیوانات و چه در محوطه باغ وحش ارم مناسب است.

تمامی مراجعه کنندگان این مجموعه به همراه فرزندان شان در این محیط حضور دارند و گویا خودشان نیز در گذشته های دور نیز ازاین محیط بازدید داشته اند، علی یکی از مراجعه کنندگان به این مجموعه گردشگری در این باره گفت: نیم قرن از قدمت این مجموعه می گذرد اما تغییر و تحولی در توسعه این مجموعه رخ نداده و حتی تعداد قفسه های حیوانات نیز تغییراتی نداشته است.

وی افزود: حیوانات این مجموعه آن طور که باید زیاد نیست، حیواناتی از جمله زرافه و حیوانات آبزی خارج از محدوده جغرافیایی ایران و حتی حیوانات بومی شامل یوزپلنگ ایرانی و بزکوهی نیز در این محیط وجود ندارد و تعداد حیوانات موجود بسیار اندک است.

علی ادامه داد: اگر باغ وحش ارم در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و اداره این مجموعه از سوی بخش خصوصی صورت گیرد تنوع جانوری بیشتری را شاهد خواهیم بود و همچنین میزان خدمات دهی به شهروندان افزوده خواهد شد؛ البته ناگفته نباشد که انصافا نظافت چه در قفسه حیوانات و چه در محوطه باغ وحش ارم مناسب است.

گرانی آذوقه عامل افزایش قیمت بلیط

در این بین یکی از کارکنان باغ وحش ارم که تمایلی ندارد نامش در گزارش درج شود، گفت: یک دسته از جانواران این محیط درنده هستند و گوشت خوارند که تامین گوشت برای این دسته از حیوانات برای مدیریت مجموعه بسیار هزینه بر است، به طور متوسط روزانه حدودا سه میلیون تومان هزینه تامین گوشت خواهد شد.

وی ادامه داد: حیوانات دیگر نیز که علف خوار هستند آذوقه آنها گران شده و سایر حیوانات شامل پرندگان نیز دانه های خوراکی آن ها به دلیل وارداتی بودن تغذیه شان به شدت گران شده است.

این کارمند باغ وحش ارم تصریح کرد: موضوع تنها مواد غذایی حیوانات نیست، در این مجموعه دامپزشک وجود دارد و واکسن های این حیوانات بسیار گران شده است.

توجه به محیط های گردشگری

بخشی قابل توجهی از مراجعه کنندگان به باغ وحش ارم هموطنان مان از سایر شهرها هستند و از سوی دیگر شهروندان تهران با شرایط زندگی ماشینی در کلانشهر تهران به دنبال یک محیط گردشگری در پایان هفته هستند، بنابراین توجه به محیط های گردشگری یکی از ملزومات در هر جامعه است، بنابراین انتظار می رود مسئولان امر تلاش بیشتری داشته باشند تا یک محیط مناسب و با هزینه اندک را برای هموطنان فراهم کنند.

گزارشی از: محمد خادمی