شناسه خبر: 363560

یکشنبه 11 مهر 1400 14:49

کودکان بزرگترین قربانیان اعتیاد هستند

به گزارش سایت خبری پرسون، علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پانزدهمین جلسه طرح تحول محلات کشور که با حضور نمایندگان دستگاههای ذی ربط با موضوع حل معضل اعتیاد و آسیب های اجتماعی در محلات با رویکردهای فرهنگی و تربیتی در محل وزارت کشور برگزار شد؛ با تاکید بر این موضوع که در حل مساله اعتیاد باید زیربنای فرهنگی و اجتماعی جامعه تقویت شود، گفت: یکی از کانون‌های مهم تربیتی و آموزشی در مدیریت چالش اعتیاد، مدارس است که این مهم در کشور به دلایل مختلف مورد غفلت واقع شده است.

وی در این خصوص گفت: امروز در همه نقاط و مناطق حاشیه نشین کشور، مدارس وجود دارد و باید از این ظرفیت در موضوعات فرهنگی و اجتماعی استفاده بهینه صورت گیرد.

آقامحمدی با اشاره به تجربیات کشورهای موفق نظیر ژاپن در استفاده از ظرفیت مدارس و نظام های آموزشی در کنترل چالش های اجتماعی، گفت: مدارس در ژاپن در روزهای تعطیل به مکانی برای آموزش والدین در مواجهه با چالش های اجتماعی است و از این طریق والدین آموزش های لازم را هم در حراست از خودشان در برابر اعتیاد و هم جلوگیری از اعتیاد فرزندان شان اخذ می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه بنا به مطالعات علمی صورت گرفته در جهان، کودکان بزرگترین قربانیان اعتیاد هستند، ادامه داد: وقتی والدین به اعتیاد و دیگر آسیب های اجتماعی دچار می‌شود؛ خروجی اش از هم پاشی خانواده و بلاتکلیفی کودکان است.

وی در این خصوص گفت: باید با استفاده از ظرفیت های موجود در کشور و ایجاد هماهنگی های لازم از مدارس در مناطق حاشیه نشین کشور با متولی گری سازمان هایی نظیر هلال احمر، سازمان بهزیستی در توانمند سازی والدین استفاده شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از صحبت های خود، افزود: اساسا راهکار مقابله با چالش های اجتماعی در اتخاذ رویکردهای فرهنگی و آموزشی است و باید این موضوع در کشور پذیرفته و جا بیفتد.

وی در این خصوص گفت: باید برگزاری مسابقات کتاب خوانی، ورزش های همگانی، جشنواره های فرهنگی در محلات کشور برای تقویت حس شادی و مشارکت اجتماعی تقویت شود.

آقامحمدی خاطرنشان کرد: تجربه گویای این حقیقت است که در کاهش آسیب‌های اجتماعی نگاهی چند بعدی داشته باشیم و در نظر داشته باشیم که اگر به صرف رفع تهدید یک چالش مثل اعتیاد بدون حل زمینه‌های شکل گیری این چالش برویم؛ مشکل به شکل دیگری بروز می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: برای همین باید با نگاه اجتماع محور و با نقش یابی شهروندان به سمت حل ریشه های آسیب‌های اجتماعی در محلات حرکت کنیم.

منبع: ایسنا