شناسه خبر: 339334

دوشنبه 22 شهریور 1400 12:10

22 شهریورماه، سالروز انتصاب هجدهمین استاندار هرمزگان

عملکرد فریدون همتی چگونه بوده است؟

به گزارش سایت خبری پرسون از هرمزگان، چهار سال پیش در چنین روزی یعنی 22 شهریورماه سال 96، فریدون همتی عنوان هجدهمین استاندار هرمزگان را به‌دست آورد. اصلی‌ترین رقیب او برای استانداری در آن زمان محمدناصر نیکبخت بود. در نهایت اما همتی موفق شد برگ برنده را بگیرد. همتی در طول چهار سال استانداری هرمزگان، حواشی زیادی را پشت سر گذاشت و با انتقادات متعددی مواجه شد. در عین حال اقدامات مثبتی هم انجام داد. در اینجا قصد داریم نگاهی به کارنامه چهار ساله فریدون همتی در استان هرمزگان بیندازیم.

استاندار هرمزگان کیست؟

فریدون همتی زاده سال 1339 در شهر ایلام است. او مدرک دکترای مدیریت بازرگانی خود را از دانشگاه شهید بهشتی گرفته‌است. همتی سمت‌های مهمی در مناصب سیاسی کشور داشته‌است. او فعالیت‌های سیاسی خود را با سمت‌هایی چون مدیر کل سازمان صدا و سیما در مراکز ایلام، لرستان و آذربایجان غربی، مسئول امور استان های دیوان محاسبات کشور، معاون حقوقی و پارلمانی دیوان محاسبات کشور آغاز کرد. از سال 83 تا سال 87 به عنوان نماینده ایلام، ایوان، شیروان، چرداول و مهران در مجلس هفتم مشغول به کار بود و پس از آن به مدت یک ماه در سال 94 به عنوان سرپرست استانداری قم منصوب شد. همتی بعد از اینکه از راهیابی به مجلس هشتم بازماند به دعوت «عبدالرضا رحمانی فضلی» که رئیس دیوان محاسبات شده بود، نزد وی رفت و مسئولیت معاونت این نهاد را عهده‌دار شد .در همان سال به عنوان استاندار قزوین انتخاب شد و به‌طور جدی پا به عرصه سیاست‌های کلان کشور گذاشت. همتی تا شهریور ماه 96 استاندار قزوین ماند و سپس با پیروزی دوباره حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان استاندار هرمزگان کار خود را آغاز کرد. پیش از او جاسم جادری سکاندار استانداری هرمزگان بود و از محمدناصر نیکبخت به عنوان یکی از رقبای جدی همتی در کسب عنوان استانداری هرمزگان یاد می‌شد. او هم‌چنین مدتی به‌عنوان مشاور ارشد رحمانی فضلی، وزیر کشور فعالیت می‌کرد.

حواشی یک استاندار بی‌حاشیه

باوجود اینکه فریدون همتی همواره تلاش کرده‌است از حواشی دور بماند و بارها در گفته‌های خود بر پرهیز از حواشی تاکید کرده‌است اما اختلاس میلیاردی امیرحسین آزاد، داماد او یکی از بحث‌برانگیزترین اتفاقات دوره استانداری او را رقم زد. گفته می‌شود که امیرحسین آزاد با نفوذ پدر، پدر زن و برادرزاده امام جمعه سابق ایلام موفق به انجام این اختلاس شده‌است. در بخشی از کیفرخواست او آمده‌است: « دوست فریدون همتی از افراد ذی نفوذ در وزارت اطلاعات بود و ما از طریق او به مراجع انتظامی فشار میآوردیم یا در استان ایلام برادرزاده امام جمعه ایلام به ما معرفی شده بود تا با ما در موسسه فهلیت داشته باشند» . با این وجود همتی در این چهار سال تمام تلاش خود را به‌کار برد تا روابطش با نمایندگان مجلس را حفظ کند. شواهد نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس هرمزگان همواره از انتخاب استانداران هرمزگان ناراضی بوده‌اند و با این حال موفق نشده‌اند که سیاستمدار بومی موفقی را هم برای این سمت معرفی کنند. احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس که در زمان استانداری جاسم جادری، استاندار پیشین هرمزگان به‌صورت علنی به جدال لفظی با او پرداخته‌ و از عملکرد ضعیف وی انتقاد کرده‌بود در مورد فریدون همتی اظهار کرده‌است: «گفتار و رویکرد مدیریتی استاندار همراه با صداقت است و پیگیری امور و ارتباط خوب وی با مرکز موجب شده مسیر اجرای طرح ها را به خوبی طی کند که در مجموع موجب عملکرد رضایت بخش نماینده عالی دولت در استان شده است». بنابراین به نظر می‌رسد که فریدون همتی در جلب حمایت نمایندگان مجلس موفق بوده‌است.

چالش بزرگ همتی

یکی از چالش‌های مهم همتی در بدو ورود به استانداری هرمزگان، معضل بزرگی به‌نام فاضلاب بود. معضلی که استانداران ادوار مختلف هرمزگان، باوجود انتقادات متعدد در حل آن ناکام مانده‌بودند. فریدون همتی هم مانند دیگر استانداران پیشین گرچه در حل این معضل مهم ناکام ماند اما گام بزرگی برای پیشبرد این موضوع برداشت. همتی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و صنایع غرب را وادار به تشکیل شرکت «تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس» برای سرمایه‌گذاری درباره ساماندهی پساب فاضلاب شهر بندرعباس کرد. موضوعی که شاید به جرات بتوان گفت استانداران پیشین هرمزگان چندان در این زمینه چندان موفق عمل نکردند. با این وجود اما وعده‌ و وعیدهای دروغین استاندار هرمزگان در خصوص حل معضل فاضلاب باعث شد تا مردم نسبت به این موضوع بدبین شوند و افکار عمومی علیه او باشند. همتی در نشست‌های خبری خود چندین تاریخ مختلف را برای حل مشکل فاضلاب و عدم ورود حتی یک قطره فاضلاب به خلیج فارس اعلام کرد که همگی با شکست مواجه شد. همتی در واپسین لحظات استانداری خود هم‌چنان درصدد آغاز روند پروژه و افتتاح پروژه ساماندهی فاضلاب در دولت دوازدهم بود اما موفق نشد. شاید اگر همتی نگاهی واقع‌بینانه‌تر به این معضل بزرگ شهر بندرعباس داشت انتقادات کمتری را متوجه خود می‌ساخت و برای حل این موضوع هم موفق‌تر عمل می‌کرد.

عملکرد چهار ساله

برای قضاوت درمورد عملکرد هجدهمین استاندار هرمزگان اکتفا به آماری که خود استانداری هرمزگان منتشر می‌کند، شاید نادرست باشد. از این رو به نظر می‌رسد برای قضاوت درمورد عملکرد استانداری هرمزگان در دولت دوازدهم باید زمان بیشتری بگذرد. با این وجود توسعه و تکمیل دو پروژه بزرگ بلوار ساحلی بندرعباس و بیمارستان 531 تختخوابی در زمان همتی از پروژه‌های قابل‌توجه بود. افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام هم اخیرا در دستورکار استاندار قرار گرفته‌بود. تمرکز بر شیرین‌سازی آب دریا و توسعه آب‌شیرین‌کن‌های استان هرمزگان از دیگر اقدامات مهم همتی در چهار سال اخیر بود. حالا پس از همتی چه کسی از پنجره عمارت سفید استانداری (که در حریم دریا بنا شده‌است) ورود فاضلاب به دریا را خواهد نگریست؟

منبع: صبح ساحل