شناسه خبر: 333165

شنبه 30 مرداد 1400 14:09

چگونه میزبان مناسبی باشیم؟ / آداب پذیرایی از میهمان

به گزارش سایت خبری پرسون، دعوت کردن میهمان و میزبانی مناسب از آنها موجب لذت بردم میهمان ها می شود. از قدیم تا کنون رسم مهمان نوازی اهمیت بسیاری در بین ایرانیان داشته است. اگر می خواهید میزبانی تمام و کمالی داشته باشید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

چگونه از مهمانان دعوت کنیم؟

اگر قرار است میزبان باشید، با احترام و کاملا روشن مهمانانتان را دعوت کنید و تاریخ، ساعت، زمان و مکان را به آنها اعلام نمایید و اگر هم تم خاصی برای مهمانی در نظر گرفته اید، به مهمانان تان اعلام کنید.

چگونه یک پذیرایی خوب انجام دهیم؟

آداب پذیرایی اصول اساسی دارد که اگر رعایت شود ، لحظات شاد و به یاد ماندنی هم برای میزبان و هم برای مهمان فراهم می‌کند.

همه مردم تنوع طلب و طرفدار زیبایی و خاص بودن هستند. برای پذیرایی می‌توان ایده های متفاوتی به کاربرد که تمام این ایده ها در نهایت باعث رضایت مهمان ها می‌شود و این نشان دهنده اوج سلیقه میزبان است.

شیرینی جزء جدا نشدنی رنگ میز های مهمانی است. گاهی از انواع شیرینی نمونه هایی از گز و سوهان را روی میز می‌گذارند و دمنوش یا چای خوش طعم را هم کنار آن قرار می‌دهند تا طراوت مهمانی را چند برابر کند.

آداب پذیرایی شامل تلاش و کوشش میزبان در راستای تامین آسایش مهمان است . در پذیرایی، میزبان و مهمان نسبت به هم وظایفی دارند و میزبان با رعایت اصول و نکاتی می‌تواند موجب رضایت مهمان شود.

برای پذیرایی قبل از هر برنامه ای، طراحی دکوراسیون و فضای داخلی ، انتخاب پوشش مناسب، تدارک میز غذا و رعایت اصول میزبانی دارای اهمیت است. انتخاب زمان مناسب یکی از نکات قابل توجه است.

تدارکات میز غذا و تنقلات یکی از مراحل پذیرایی به حساب می‌آید . به همین خاطر اطمینان از وجود تمام وسایل و مواد لازم مهم می‌باشد. می‌توان از غذا های متفاوت و غیر معمول مجلسی استفاده کرد. البته به جای شیرینی می‌توان از گز مرغوب برای پذیرایی استفاده کرد که امروزه از این شیرینی خوشمزه به خصوص در اعیاد مختلف روی میز پذیرایی به چشم می‌خورد.

اگر جو خودمانی است و علایق مشترک و نزدیک به هم دارید تدارک یک بازی دست جمعی باعث می‌شود که هم حوصله آنها سر نرود و هم اوقات خوشی را کنار هم سپری کنند. هماهنگی و یک دست بودن ظروف پذیرایی از جمله کارهایی است که می‌تواند جلوه خاصی به پذیرایی از مهمانان شما بدهد.

چگونه یک میزبان خوب باشیم؟

اینکه شما چه نوع مهمانی دارید و میزبان چه نوع مهمانی هستید مهم نیست، بلکه راه و روش درست میزبانی و اینکه یک مهمانی و پذیرایی خوب و عالی را برگزار کنید دارای اهمیت است.

یکی از اصول مهم مهمان نوازی استقبال از میهمانان است. به عنوان میزبان وظیفه شماست در لحظه ورود مهمان هایتان کنار در ورودی بایستید و به آنها خوش آمد بگویید.به عنوان میزبان وظیفه شماست در لحظه ورود مهمان هایتان کنار در ورودی بایستید و به آنها خوش آمد بگویید. اینکه در کنار مهمانتان باشید بسیار اهمیت دارد.

یکی از مهم ترین اصول مهمانوازی خوشرویی، مهربانی و برخورد گرم میزبان است. هر اتفاقی که در مهمانی برایتان پیش آمد، مثلا اگر غذاهایتان ممکن باب میل تان نبود یا دسر خراب شده بود آرامش داشته باشید و اخم نکنید و انعطاف پذیر و خوشرو باشید.

اگر برایتان این پیشامدها اتفاق افتاد، اینگونه عمل کنید:

با تمام مهمانان وقت بگذرانید و تازه واردها را به سایر مهمانان معرفی کنید و با همه آنها به یک اندازه گرم بگیرید. رهبری مهمانی را در دست بگیرید و زمان ناهار، عصرانه یا شام را به مهمان ها یادآوری کنید.

باز کننده سر صحبت باشید و با دقت و علاقه به صحبت های مهمانان گوش دهید. صحبت ها را هدایت کنید و اگر صحبت به حرف های ناراحت کننده کشید، صحبت را عوض کنید.در مورد موضوعات ناراحت کننده مثل بیماری یا اخبار بد صحبت نکنید. مهمانی زمانی برای خوشگذرانی است و با این گونه صحبت ها اوقات سایرین را مکدر نکنید.

بهتر است آقا و خانم میزبان در انتهای میز غذا خوری و یا در وسط میز روبروی یکدیگر بنشینند و زوج متاهل باید روبروی یکدیگر و زوج نامزد باید در کنار یکدیگر بنشیند.