شناسه خبر: 331985

یکشنبه 24 مرداد 1400 12:15

از آفت دهان با این روش های خانگی خلاص شوید!

به گزارش سایت خبری پرسون، آفت دهان یکی از شایع ترین بیماری های دهانی میباشد که عوارض آن زخم های کوچک دردناکی به رنگ سفید مایل به زرد هستند که معمولا روی قسمت‌های نرم تر دهان مانند زبان، داخل گونه‌ها و لب‌ها ایجاد می‌شوند.

زخم‌ها معمولاً به خودی خود درمان میشوند، اما پس از گذشت زمانی دوباره در همان مکان یا در مکان جدیدتر ظاهر می‌شوند. استرس، آسیب جزئی به قسمت داخلی دهان، میوه‌ها و سبزیجات اسیدی و غذاهای تند و گرم می‌توانند باعث ایجاد این بیماری شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا از روش های درمان خانگی ان مطلع شوید.

آفت دهانی چیست؟

این بیماری شامل زخم‌های کم عمق و کوچکی در داخل دهان است که به هیچ وجه مسری نیست و اصطلاحاً به آن استوماتیت آفتی (Aphthous Stomatitis) گفته می‌شود. این عارضه ممکن است روی زبان و در قسمت داخلی گونه‌ها، لب‌ها و گلو ایجاد شود. آنها معمولاً به رنگ سفید، خاکستری یا زرد هستند که با سطح سرخ رنگی احاطه شده‌اند.

آفت دهانی از رایج‌ترین انواع ضایعات دهان است که حدود 20 درصد از افراد در سطح جهان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. زنان بیشتر از آقایان دچار این بیماری می‌شوند. همچنین این عارضه ممکن است ارثی باشد. آفت‌ها معمولاً بسیار کوچک هستند و قطرشان کمتر از یک میلی‌متر است. آفت‌های دهانی دردناک هستند و باعث ایجاد ناراحتی در خوردن غذا و حتی صحبت کردن می‌شوند.

بهبود آفت دهان معمولا یک هفته طول می‌کشد اما به خاطر آزاردهنده بودن آن، افراد همیشه به دنبال درمان سریع این زخم‌ها هستند. خبر خوب این است که درمان‌های سریعی برای این بیماری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها به خوبی استفاده کنید.

استفاده از چای سیاه

یکی از بهترین روش‌های خانگی برای تسکین درد آفت دهان، استفاده از چای سیاه است. پس اگر دچار آفت دهان شدید، چای کیسه‌ای را مستقیم روی آفت دهان قرار دهید تا دردتان آرام شود. می‌توانید چای سرد‌شده را نیز به‌عنوان دهانشویه غرغره کنید. «تانن» موجود در چای تأثیر مثبتی برای التیام آفت دهان دارد.

استفاده از آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه درمانی فوق العاده با خاصیت ضد التهابی است و می‌تواند به درمان تمامی زخم‌ها همچون آفت دهان کمک کند. اگر به گیاه آلوئه ورا دسترسی دارید، برگ‌های آن را ببرید و ژل درون آن را با فشار خارج کنید. شما باید از آلوئه ورای طبیعی استفاده کنید.

ژل حاصل از آلوئه ورا را در روز هر چقدر که توانستید روی زخم قرار دهید.

ژل یا آب آلوئه ورا را به عنوان دهانشویه استفاده کنید و سه بار در روز دهان خود را با آن بشویید.

استفاده از روغن نارگیل

این روغن خاصیت ضد میکروبی و آنتی باکتریایی دارد و همین امر آن را برای درمان آفت دهان بسیار محبوب کرده است. سعی کنید تا جایی که می توانید از روغن طبیعی نارگیل استفاده کنید تا تاثیر بیشتری بر روی زخم داشته باشد.

روغن نارگیل را چند بار در روز با یک پارچه نخی تمیز بر روی زخم قرار دهید.

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را بردارید و روزانه دوبار به مدت ۱۵ دقیقه دهان خود را با آن بشویید.

استفاده از ویتامین E

یک کپسول ویتامین E را باز کنید و مایع داخل آن را روی آفت دهان بگذارید. روغن حاوی ویتامین E مثل یک پوشش روی زخم را می‌پوشاند و مانع از عفونت آن می‌شود و این به روند بهبود و درمان سریع‌تر آفت دهانی کمک می‌کند.

استفاده از عسل

عسل یکی از پیشنهاد‌های بسیار پرطرفدار و اثرگذار برای درمان و رفع علل آفت دهان است. پس از میل کردن هر وعده‌ی غذایی، با یک پنبه‌ی استریل محل زخم درون دهان را تمیز و خشک کنید و با یک قاشق چای‌خوری یا گوش پاک‌کن بر روی آن کمی عسل بمالید و برای مدت کوتاه اجازه دهید بر روی زخم بماند. پس از چند دقیقه دهان خود را بشویید.

استفاده از روغن درخت چای

روغن درخت چای یک اسانس فوق العاده با خواص ضد میکروبی و آنتی باکتریایی است و می‌تواند به درمان آفت دهان کمک کند. مطمئن شوید که از روغن ۱۰۰ درصد طبیعی استفاده می‌کنید.

نصف قاشق غذاخوری از آب تمیز را در داخل یک ظرف کوچک بریزید.

دو قطره روغن درخت چای به آن اضافه کنید.

این ترکیب را روزانه سه بار بر روی زخم اعمال کنید.

شما همچنین می‌توانید ۱۰ قطره از روغن درخت چای را به ۲۲۶ گرم آب بیفزایید و از آن ۴ بار در روز استفاده کنید.

استفاده از فلفل تند

تقریبا فلفل تند در هر آشپزخانه‌ای پیدا می شود. این روش بسیار ارزان بوده و استفاده از آن اسان است. اگر از این ماده استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که فلفل به دهان یا زبان شما برخورد نمی‌کند.

ابتدا خمیری از فلفل و آب تهیه کنید.

مقدار بسیار اندکی از آن را روی زخم بگذارید. مواظب سایر نواحی دهان باشید.

ممکن است حس خوبی نداشته باشید اما نگران نباشید.

اگر حساسیت دارید از این روش استفاده نکنید.

استفاده از جوش شیرین

شما می‌توانید از جوش شیرین برای ساخت مواد دارویی زیادی استفاده کنید. این ماده برای درمان آفت دهان نیز موثر است زیرا قادر است اسیدیته را خنثی نماید.

یک قاشق چایخوری جوش شیرین را به ظرف تمیزی اضافه کنیدو با آب ترکیب نمایید تا خمیر نرمی حاصل شود.

این خمیر را روی زخم بگذارید.

۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس با آب ولرم دهان خود را بشویید.

اینکار را ۴ بار در روز تکرار نمایید.

استفاده از لیمو

در لیست بهترین داروهای گیاهی درمان زخم دهانی، می‌توانید یک انتخاب در آسان و دسترس داشته باشید و آن هم استفاده از لیمو است. لیمو یا آب لیمو بیشترین گزینه‌ای است که به راحتی در خانه‎‌ها وجود دارد و می‌توان در درمان آفت دهان استفاده کرد. البته که به‌خاطر ماهیت اسیدی که دارد، ممکن است. کمی درمان سوزناکی داشته باشد و آزاردهنده محسوب شود اما اطمینان داشته باشید. شما را به سرعت و آسودگی از شر آفت دهانی خلاص می‌کند.

مقداری پنبه‌ی تمیز را آغشته به آب لیمو کرده و سه تا چهاربار در روز استفاده کنید تا آفت به‌طور کامل رفع شود.

اگر تحمل سوزش لیمو را ندارید، گزینه‌ی عسل که پیش از این گفته شد؛ می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد.

استفاده از روغن میخک

روغن‌های ضروری محبوبیت زیادی در میان افراد پیدا کرده اند زیرا خاصیت درمانی زیادی دارند. روغن میخک نیز یک روغن بسیار موثر برای درمان آفت دهان و تسکین درد آن است. دندانپزشکان از این ماده برای تسکین دندان درد استفاده می‌کنند.

۴ قطره از روغ میخک را به نصف قاشق چایخوری روغن زیتون اضافه کنید.

دهان خود را با آب گرم تمیز بشویید.

یک پارچه نخی تمیز را در ترکیب روغن فرو ببرید و به مدت ۵ دقیقه روی زخم قرار دهید.

اینکار را دو بار در روز تکرار نمایید.

استفاده از ویتامین B12

ویتامین B 12 به کارکرد معمول مغز و سیستم عصبی کمک می‌کند و نقش مهمی در تولید سلول­‌های گلبول قرمز دارد. یک بررسی نشان می‌دهد استفاده از مکملهای ویتامین B12، مقدار درد آفت‌­ها، بروز بیماری و تعداد زخم­‌های ایجاد شده در یک ماه را کاهش می‌دهد.

استفاده از مریم گلی

مریم گلی یک گیاه معطر است و معمولا برای پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید درد آفت دهان را با این گیاه کمتر کنید زیرا خاصیت ضد التهابی دارد.

دو پیمانه آب جوش را به سه قاشق چایخوری برگ مریم گلی اضافه کنید.

اجازه دهید ترکیب در همین حالت باقی بماند و ولرم شود. سپس آب آن را بگیرید.

دهان خود را با آب این ترکیب بشویید.

اینکار را ۴ بار در روز تکرار کنید.