شناسه خبر: 329807

شنبه 16 مرداد 1400 13:22

پرسون گزارش می‌دهد؛

جنجال برگزاری یک همایش زیبایی در دانشگاه تهران+ تصاویر

به گزارش سایت خبری پرسون، اخیرا برنامه‌ای با عنوان «همایش تخصصی رنگ، کراتین، کوتاهی و میکاپ» در تالار ابن‌خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شده است. انتشار تصاویری از این همایش در فضای رسانه‌ای باعث واکنش مردم به ویژه دانشجویان و اساتید دانشگاه شده است. برگزاری برنامه‌ها و نشست‌های مختلف در سالن‌های همایش دانشگاه‌ها روند عادی محسوب می‌شود و مسئولین دانشگاه از این طریق درآمد کسب کرده و کمبودهای بودجه‌ای را برطرف می‌کنند. اما برگزاری این برنامه به دلیل مغایرت با فضای علمی دانشگاه با انتقادات تندی مواجه شده است.

بسیج دانشجویی: رئیس دانشکده عزل شود

بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در نامه‌ای به محمود نیلی احمدآبادی، رئیس این دانشگاه خواستار عزل رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران شده است.

بسیج این دانشکده به رویکردهای غلط و سوءمدیریت‌های سابق رئیس این دانشکده یعنی دکتر اعتمادی فرد اشاره کرده و از ابقا حکم ریاست ایشان انتقاد کرده است. در بخشی از این بیانیه آمده است:

"حیثیت و جایگاه علمی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران با برگزاری یک همایش آرایش در دو روز پیاپی و به ادعای ریاست دانشکده، بدون اطلاع ایشان از چیستی برنامه، به بازیچه گرفته شده و این اتفاق شرم‌آور نه‌تنها از طرف دانشجویان و اساتید که تا سیمای ملی نیز بازتاب و واکنش منفی شدیدی را به همراه داشته است. اتفاق اخیر، مشتی نمونه خروارها سوءمدیریت و تخلف از جانب هیئت رئیسۀ دانشکده علوم اجتماعی است.

جالب این است که ریاست این دانشکده تصور می‌کند با فرار رو به جلو و اظهار بی‌اطلاعی از برگزاری این همایش و شکایت از شرکت طرف قرارداد، می‌تواند خود را از اتهامات مبرا کند، در صورتی که ادعای بی‌اطلاعی ایشان، با فرض صحت و پس از شنیده شدن دفاعیات طرف دیگر این ماجرا، یعنی شرکت تبلیغاتی مذکور، مهر تأییدی بر عدم کفایت مدیریتی ایشان است. چرا که مشخص نیست اگر دانشجویان از این اتفاق مطلع نمی‌شدند، این فاجعه تا کجا ادامه پیدا می‌کرد!

بسیج دانشجویی مطابق با مواضع و سیاق پیشین خود، اکنون که یکی دیگر از مصادیق بارز و عینی بی‌کفایتی رئیس دانشکده علنی شده است، اولین قدم برای نجات این دانشکده را الغای حکم ریاست ایشان می‌داند و هشدار می‌دهد در صورت تعلل، مسئولیت و تبعات سوءمدیریت رئیس فعلی دانشکده، برعهدۀ جنابعالی است."

واکنش رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

اعتمادی فرد، رئیس دانشکده علوم اجتماعی در واکنش به این اتفاق به دلیل تکدر خاطر دانشجویان و دانشگاهیان عذرخواهی کرده و گفته که موضوع همایش چیز دیگری بوده و تخلف صورت گرفته است. همچنین گفته است که این خبر برای وی باورپذیر نبوده و با شرکت طرف قرارداد برخورد حقوقی می‌شود.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی می‌گوید: "به هیچ‌ عنوان دانشکده مجاز نیست هر نوع قراردادی را منعقد کند. در قرارداد موضوع به حوزۀ مدیریت حرفه‌ای بورس منحصر شده است و هیچ‌ صحبتی از دوره آرایشی یا میکاپ به میان نیامده است. ما متوجه شدیم که برخلاف موضوع مطرح در قرارداد، کانون فوق درحال برگزاری دوره آموزش زیبایی است."

اعتمادی فرد همچنین گفته که "چیزی که در این اتفاق خیلی جالب است، جابجاشدن جای شاکی و متهم است. دانشکده علوم اجتماعی خود در این مورد شاکی است. ما از لحظه‌ای که متوجه چنین تخلفی از جانب کانون طرف قرارداد شدیم، از ادامه برنامه جلوگیری کرده و مانع ورود افراد به دانشکده شدیم و بلافاصله نیز از طریق اداره کل حراست و اداره کل حقوقی دانشگاه تهران اقدام به شکایت قانونی از کانون مذکور کردیم.
متاسفانه عده‌ای به دروغ می‌خواهند مسئله را به گونه‌ای جلوه دهند که گویی دانشکده عامدانه شئونات دانشگاهی را زیر پا گذاشته است. در حالی که نگاهی کوتاه به سوابق تحصیلی و کاری همه اعضای هیئت رئیسه نشان می‌دهد که همواره در دفاع از شئونات دانشگاهی و معیارهای اخلاقی و دینی اهتمام تام داشته‌اند. کمترین شبه‌ای درباره تعلقات علمی و مذهبی هیئت رئیسه دانشکده علوم اجتماعی هرگز وجود نداشته است و ما هم با پیگیری های حقوقی اجازه نخواهیم داد چنین حوادثی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران را از مسیر علمی و اخلاقی خود منحرف کند."

در حواشی پیش آمده برای این همایش رئیس دانشکده مدعی است موضوع قرارداد مورد دیگری بوده و بسیج دانشجویی این واکنش را نمی‌پذیرد و بر سوء مدیریت وی تأکید دارد.

طبیعی است که فعالیت بخش خصوصی بسیار متفاوت با فضای فرهنگی و علمی دانشگاه‌ها است. اکنون در شرایط اقتصادی نامطلوب دانشگاه‌ها مجبور به اجاره سالن‌ها برای برگزاری همایش هستند و این موضوع خارج از عرف نیست. اما نوع برنامه بسیار اهمیت دارد و حواشی ایجاد شده به دلیل مغایرت موضوع همایش با اهداف و ارزش‌های دانشکده است.

گفتنی است قدمت، نوع فعالیت و سابقه طولانی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران باعث شده بر حجم انتقادات افزوده شود.