ماموریت هواپیمای فضایی مخفی آمریکا در هاله‌ای از ابهام + جزییات

هواپیمای فضایی مخفی آمریکا بعد از ماموریت ۹۰۸ روزه به زمین فرود آمد.
تصویر ماموریت هواپیمای فضایی مخفی آمریکا در هاله‌ای از ابهام + جزییات

به گزارش سایت خبری پرسون، هواپیمای فضایی بدون سرنشین موسوم به "X-۳۷B" در ۱۲ نوامبر در ساعت ۵:۲۲ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی در "پایگاه فضایی کندی"(KSC) ناسا فرود آمد و ششمین ماموریتی را که این هواپیما و یک وسیله نقلیه مشابه دیگر از نخستین پرواز در سال ۲۰۱۰ تاکنون انجام داده‌اند، به پایان رساند. جزئیات فعالیت این هواپیمای فضایی در پرواز بی‌سابقه آن، بسیار پراکنده هستند اما مقامات ادعا می‌کنند که این سفر برای انجام دادن تعدادی آزمایش علمی در فاصله حدود ۴۰۰ کیلومتری بالای زمین بوده است.

هواپیمای فضایی X-۳۷B پیش از اینکه توسط ارتش آمریکا استفاده شود، نخستین بار توسط شرکت "بوئینگ"(Boeing) برای ناسا طراحی شد. این هواپیما، ترکیبی از هواپیما و فضاپیما است و از بسیاری جهات به یک شاتل فضایی مینیاتوری شباهت دارد. این هواپیمای فضایی در ششمین ماموریت خود موسوم به عنوان "OTV-۶"، در حالی که بر فراز موشک "اطلس ۵"(Atlas V) قرار داشت، به صورت عمودی پرتاب شد. هواپیمای فضایی X-۳۷B اکنون تقریبا ۱۰ سال را در مأموریت‌های خود در مدار گذرانده و تقریبا ۲.۱ میلیارد کیلومتر را طی کرده است. پرواز جدید ۹۰۸ روزه این هواپیما، رکورد ۷۸۰ روزه یک هواپیمای فضایی در مدار را شکست.

سرهنگ دوم "جوزف فریشن"(Joseph Fritschen)، مدیر برنامه X-۳۷B در "دفتر قابلیت‌های سریع نیروی هوایی"(DAF RCO) گفت: X-۳۷B به پیشبرد مرزهای آزمایش ادامه می‌دهد که توسط یک گروه نخبه دولتی و صنعتی فعال شده است. ارزش توانایی انجام دادن آزمایش‌ها در مدار و آوردن آنها به شرایط ایمن روی زمین به منظور تجزیه و تحلیل عمیق، برای نیروی هوایی و جامعه علمی ثابت شده است. اضافه شدن ماژول خدمات در ماموریت OTV-۶ به ما امکان داد تا میزبان آزمایش‌های بیشتری نسبت به قبل باشیم.

نیروی فضایی آمریکا تنها کمی از اطلاعات مربوط به آزمایش‌های صورت گرفته در هواپیمای فضایی را فاش کرده است که در جدیدترین پرواز آن انجام شده‌اند. این اطلاعات شامل آزمایش متعلق به آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی آمریکا است که نور خورشید را پیش از اینکه به عنوان امواج مایکروویو به زمین بازتاب شود، با موفقیت برداشت کرد و همچنین شامل استقرار یک ماهواره آموزشی با هدایت الکترومغناطیسی که توسط دانشجویان نیروی هوایی آمریکا طراحی شده است. همچنین، ناسا آزمایشی به نام "قرار گرفتن در معرض مواد و نوآوری فناوری در فضا"(METIS-۲) را ارائه کرد که طی آن، تأثیرات فضا بر مواد مختلف را مورد بررسی قرار داد.

هیچ جزئیات دیگری از آزمایش‌های صورت گرفته در هواپیمای فضایی فاش نشده است. در هر حال، این امر مانع از درگیر شدن رقبا در حدس و گمان نشد. "دیمیتری روگوزین" (Dmitry Rogozin)، رئیس سابق آژانس فضایی "روسکوسموس"(Roscosmos) روسیه، طی مصاحبه‌ای که در ماه آوریل با شبکه خبری دولتی "راشا-۲۴"(Russia-۲۴) داشت، ادعا کرد که این هواپیمای فضایی ممکن است برای جاسوسی یا حمل سلاح‌های کشتار جمعی استفاده شود. "سونگ ژونگپینگ"(Song Zhongping)، کارشناس نظامی و مفسر چینی نیز همین احساس را داشت و در مصاحبه با "ساوت چاینا مورنینگ پست"(South China Morning Post) گفت که توانایی این هواپیمای فضایی برای تغییر مدار خود در میانه پرواز، توانایی جاسوسی از ماهواره‌های دیگر یا اهداف مستقر در زمین و حمله از مدار را به آن می‌دهد.

ژونگپینگ اضافه کرد: اگر X-۳۷B با ماهواره‌های کوچک بارگیری می‌شود، پس می‌توان آن را با سلاح نیز بارگیری کرد. همچنین، این هواپیمای فضایی ممکن است بتواند به بازوهای رباتیک مجهز شود تا ماهواره‌های دیگری را که در مدار هستند، بگیرد.

"هدر ویلسون"(Heather Wilson)، مقام سابق پنتاگون نیز به توانایی این هواپیمای فضایی در تغییر مدار خود اشاره کرد. به گفته او، این قابلیت به دلیل نیروی کششی قابل توجهی است که توسط مدار پایین زمین ایجاد می‌شود.

ویلسون در سال ۲۰۱۹ در "انجمن امنیتی آسپن"(Aspen Security Forum) گفت: این بدان معناست که دشمنان ما نمی‌دانند که هواپیمای فضایی در مرحله بعدی قرار است به کجا برسد و ما می‌دانیم که این موضوع آنها را دیوانه می‌کند.

چین نیز یک هواپیمای فضایی مخفی دارد که در چهارم اوت از یک موشک "لانگ مارچ ۵بی"(Long March ۵B) به مدار پرتاب شد. این هواپیمای فضایی، شباهت بسیاری به X-۳۷B دارد و بسیاری از کارهایی که در مدار انجام می‌دهد، ناشناخته هستند.

منبع: ایسنا

418715