شتاب پرداخت بودجه عمرانی در ۶ ماهه دوم سال/ در دو ماه ۴۰ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد

تلاش دولت برای اینکه پروژه‌های عمرانی را برای بخش خصوصی جذاب و این بخش را تشویق به سرمایه‌گذاری در بخش عمرانی به معنای آن نیست که به بودجه عمرانی تیر خلاص زده، آمارها نیز نشان می‌دهد پرداخت بودجه عمرانی در نیمه دوم سال شتاب گرفته است.
تصویر شتاب پرداخت بودجه عمرانی در ۶ ماهه دوم سال/ در دو ماه ۴۰ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد

به گزارش سایت خبری پرسون، بخش عمده ای از بودجه‌های عمرانی به دلیل تحقق و افزایش درآمدهای دولت در 6 ماهه دوم سال، در نیمه دوم سال تخصیص می‌یابد و مروری بر روند پرداخت بودجه عمرانی نیز نشان از شتاب گرفتن این پرداخت‌ها دارد.

در حالی که دولت در 6 ماه نخست امسال 40 هزار میلیارد تومان پرداخت عمرانی داشته است، در فاصله مهر و آبان 40 هزار میلیارد تومان دیگر به این میزان اضافه شده و با این حساب تا کنون بیش از 80 هزار میلیارد تومان هزینه‌های عمرانی پرداخت شده است.

همچنین امسال برای نخستین بار بود که دولت ملزم شد تا 40 درصد درآمد‌های نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کند که البته پس از درخواست رئیس جمهور از ایشان و با مجوزی که از رهبر انقلاب اخذ شد، دولت می‌تواند 10 درصد آن را برای امور عمرانی استفاده کند لذا با با احتساب تخصیص‌هایی که تا کنون انجام شده و 10 درصد درآمدهای نفتی به نظر می‌رسد بودجه عمرانی سال جاری محقق شود.

دولت به تخصیص بودجه عمرانی بی‌توجه نبوده و نیست اما همانطور که بارها اعلام کرده هزینه های عمرانی را بدون تمسک به عوامل تورم زا دنبال می کند و استقراض از بانک مرکزی خط قرمز دولت محسوب می شود.

دولت در این راستا با افزایش درآمدهای مالیاتی با تمرکز بر مقابله با فرار مالیاتی به جای افزایش بار مالیاتی بخش مولد اقتصاد و همچنین تلاش برای خاموش کردن موتورهای تورم زا، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را دنبال کرده و تحول در اقتصاد را دنبال می‌کند.

منبع: تسنیم

418616