جدول استاندارد ورق های فلزی

استفاده از جدول استاندارد ورق های فلزی، کمک می کند تا در تشخیص کیفیت و قیمت این محصولات مسیری راحت تر را طی کنیم؛ در این متن به بررسی دلایل و اهمیت استفاده از این جدول پرداخته ایم.
تصویر جدول استاندارد ورق های فلزی

به گزارش سایت خبری پرسون، ورق های فولادی براساس استانداردهای مشخصی تولید و عرضه می شوند.

ورق‌های فلزی، انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها برای کاربردهای منحصربه‌فردی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ ورق‌های گالوانیزه، سیاه، روغنی، اسیدشویی، آلومنیومی، آجدار و... از محصولات موجود در بازار هستند که هرکدام از آن‌ها باتوجه به استانداردهای مخصوصی تولید می‌شوند.

مشتریان پیش از خرید این مقاطع، باید از استانداردهای محصول مورد نظر خود اطلاع داشته باشند تا مطمئن شوند آنچه خریداری کرده‌اند، کیفیت قابل قبولی دارد و برای کاربردی که در نظر دارند، مناسب است. جدول استاندارد ورق های فلزی به همین منظور طراحی شده تا راهنمایی برای خریداران باشد؛ در ادامه به بررسی این جدول و دلایل استفاده از آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

کاربرد و علت استفاده از جداول استاندارد ورق

با استفاده از جداول استاندارد، می‌توان تفاوت‌ انواع ورق های فولادی و علت اختلاف قیمت آن‌ها (https://gereft.com/blog/10146/) را متوجه شد.

طبق نظر کارشناسان گرفت:

"بی‌شک یکی از پارامترهای مهم برای خرید ورق‌های فولادی، قیمت آن است. هر یک از ورق‌های فولادی دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند که همین امر موجب شده تا از آن‌ها در صنایع مختلف استفاده گردد. شناخت انواع ورق‌های فولادی باعث انتخاب بهتری در زمان خرید می‌شود؛ 16 ورق اصلی و پرکاربرد شامل ورق سیاه، روغنی، st37، آلومینیوم، گالوانیزه، استیل، رنگی، آجدار، اسیدشویی، آلوزینک، ضد سایش، مسی، پانچ، عرشه فولادی گالوانیزه، a283 و a516 بوده که دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بها ورق‌ها می‌توان به ابعاد، نرخ مواد اولیه و... اشاره کرد."

در این جداول، نوع فولادی که به‌عنوان مواد اولیه برای تولید ورق به کار رفته، تعیین می‌شود، همچنین وزن و ابعاد استاندارد برای هرکدام از انواع این صفحه‌های فولادی تعیین می‌شود. مشتریان می‌توانند ویژگی محصولات عرضه شده توسط کارخانه را با جدول استاندارد مقایسه کنند تا از کیفیت محصولی که خریداری کرده‌اند، مطمئن باشند.

تصویر زیر یک نمونه جدول استاندارد ورق فولادی است که برای نوع روغنی این محصول ارائه شده است؛ به‌عنوان مثال وقتی قصد خرید ورق روغنی با ضخامت یک میلیمتر را دارید، متوجه می‌شوید که چه وزنی باید داشته باشد. اگر وزن آن کم‌تر از مقدار ارائه شده در جدول باشد، بدین معناست که چگالی فولاد کم است یا به هر دلیلی، اصول استاندارد در فرایند تولید آن رعایت نشده است.

جدول وزن ورق روغنی را در تصویر مشاهده می کنید

محاسبه وزن انواع ورق فولادی

یکی از مهم‌ترین معیارهای تشخیص استاندارد بودن ورق فولادی، وزن آن است؛ وقتی شما این محصولات را به صورت رول یا صفحه‌ای خریداری می‌کنید، باید وزنشان را پیدا کنید و با داده‌های موجود در جدول مقایسه کنید. برابر بودن یا اختلاف جزئی وزن واقعی صفحه فولادی با آنچه در جدول ارائه شده، به معنی استاندارد بودن آن است.

با استفاده از فرمولی که در ادامه می‌آوریم،می‌توانید وزن ورق‌های مورد نظرتان را محاسبه کنید:

۷.۸۶ × ضخامت ورق (mm)× عرض ورق (m)× طول ورق (m) = وزن ورق فولادی(Kg)

برای محاسبه وزن ورق می‌توانید از ابزار آنلاین یا جدول وزن نیز استفاده کنید؛ با استفاده از این ابزارها، نیازی به محاسبه نخواهید داشت، فقط کافی است ابعاد ورق مورد نظرتان را در جدول یا ابزار آنلاین قرار بدهید و وزن آن را به دست آورید.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بعضی از محصولات مانند ورق گالوانیزه، استانداردهای مختلفی برای وزن دارد. کشورهای مختلف برای آلیاژهای به کار رفته در گالوانیزه، استانداردهای متفاوتی را در نظر می‌گیرند؛ به‌همین‌دلیل، چگالی و وزن آلیاژها با هم تفاوت دارد؛ این اختلاف منجر به تفاوت وزن خروجی نهایی می‌شود.

هنگام مقایسه وزنی که اندازه گرفته‌اید با جدول استاندارد ورق آهنی، باید مطمئن شوید که از جدول درستی استفاده می‌کنید؛ ترکیبات آلیاژ و نوع فولادی که در محصول شما به کار رفته، باید با آنچه در جدول محاسبه شده، یکسان باشد.

و در آخر؛ اهمیت استفاده از جدول استاندارد ورق پیش از خرید!

تغییر و نوسان نمودار قیمت ورق آهن (https://gereft.com/blog/blacksheetpricechart/) به معیارهای مختلفی بستگی دارد، اما وزن و ابعاد استاندارد محصول و نوع فولادی که برای تولید به کار رفته، نقش مهمی در نرخ تعیین شده توسط کارخانه ایفا می‌کند.

از نظر متخصصان گرفت:

"نمودار نوسانات قیمت ورق آهن سیاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده زیرا از چندین جهت اطلاعات زیادی قبل از انتخاب و خرید به متخصصان و متقاضیان می‌دهد. از طرفی با توجه به نمودار قیمت ورق آهن سیاه می‌توان به بهای این محصول که کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف مانند خودروسازی، کشتی سازی، پتروشیمی، ساختمان سازی و... دارد در ماه‌های آینده پی برد. از سویی دیگر با توجه به اینکه این ورق به عنوان مواد اولیه برای تولید بسیاری از محصولات فولادی استفاده می‌شود اطلاعاتی در خصوص قیمت آهن آلات دیگر نیز می‌دهد. در نتیجه آگاهی از نمودار تغییرات قیمت ورق آهن سیاه به خصوص در سایزهای پر فروش 1.5 و 2 میل بسیار مهم است."

تولیدات کارخانه‌های مختلف، تفاوت‌های جزئی گریزناپذیری با یکدیگر دارند؛ این تفاوت‌ها مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و معمولا نیاز کاربران را به بهترین شکل ممکن پاسخ می‌دهد. اما بعضی از مجموعه‌ها، محصولاتی غیر استاندارد تولید می‌کنند که برای هیچکدام از کاربردهای ورق فولادی مناسب نیست؛ این شرکت‌ها، برای ترغیب خریداران، قیمتی پایین‌تر از نمونه‌های استاندارد بازار ارائه می‌دهند، گروهی از خریداران هم گمراه می‌شوند و کیفیت را بخاطر قیمت فدا می‌کنند.

نمایی از ورق آهن سیاه را در ضخامت های مختلف در تصویر مشاهده می کنید

برای پیشگیری از گمراه شدن توسط مجموعه‌های نامعتبر، باید هم جدول استاندارد را بررسی کنید و هم به‌صورت روزانه از قیمت مقاطع فولادی تخت اطلاع داشته باشید. بهای تولیدات کارخانه‌های شناخته‌شده معمولا در سطح متوسط بازار قرار دارد؛ اگر نمودار قیمت محصولات برندهای مختلف را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که شیب نمودار آن‌ها تقریبا مشابه است و ارزششان هم در بازه‌ای نزدیک به هم قرار دارد.

با بررسی روزانه نمودارها و جداول قیمت و مقایسه با نرخی که از طرف فروشنده به شما ارائه شده، متوجه می‌شوید که ورق مورد نظر استاندارد است یا خیر؛ به یاد داشته باشید در بازار فولاد، قیمت‌های خیلی کم‌تر یا خیلی بیشتر از سطح متوسط بازار، قابل اعتماد نیستند.

سخن پایانی

در این مطلب، جدول استاندارد ورق روغنی را به عنوان نمونه ارائه دادیم، اما در سایت گرفت (https://gereft.com/) می‌توانید جدول وزنی انواع ورق‌های مطرح بازار را به رایگان در اختیار داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید.

گرفت (آهن پرتال)؛ به‌روزترین مرجع استعلام قیمت آهن آلات، مواد اولیه صنعتی، پتروشیمی و کالاهای فولادی است که با مقایسه نرخ محصولات ارائه شده، توسط فروشندگان مختلف بازار، کمک می‌کند تا بتوانید بدون هدر رفت زمان، خریدی مطمئن و آسوده را با بهترین قیمت ترجمه نمایید.

این مجموعه همچنین قیمت روزانه این دسته از مقاطع طویل فولادی را به‌صورت روزانه به شما ارائه می‌دهد و آخرین نوسانات را نیز در سایت خود درج می‌کند. در کنار قیمت روزانه، به نمودار نوسان‌های قیمت هم دسترسی خواهید داشت و می‌توانید با استفاده از آن‌ها روندهای بازار را تحلیل کنید؛ همچنین از کیفیت و قیمت محصولاتی که خریداری می‌کنید، مطمئن خواهید بود. وب‌سایت گرفت یک مرجع قابل اعتماد برای اطلاع‌رسانی درباره بازار فولاد و پتروشیمی ایران است.

418454