"نقص فنی خودروهای داخلی" عامل ۵۰ درصد تصادفات است

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا گفت: حداقل ۵۰ درصد از تصادفات کشور، مربوط به نقص فنی خودروهای داخلی است.
تصویر "نقص فنی خودروهای داخلی" عامل ۵۰ درصد تصادفات است

به گزارش سایت خبری پرسون، سید تیمور حسینی انتقاد اخیر خود از بی‌کیفیت بودن خودرو‌های داخلی و دریافت هزینه‌های گزاف از مردم از بابت اضافه کردن کلمه "پلاس" به تولیدات شرکت‌های خودروساز را مورد تأکید قرار داد و در واکنش به ادعا‌های سخنگوی خودروسازان نسبت به اظهارات خود، گفت: از قدیم گفته‌اند؛ پیدا کنید پرتقال فروش را! خواستم بگویم؛ پرتقال فروش پیدا شد.

وی با تأکید بر اینکه اهمیت حفظ جان انسان‌ها، نسبت به هر موضوع دیگری در جهان، مقدم‌تر و قابل توجه‌تر است، افزود: آیا با وجود همه موضوعات مختلفی که در دنیای پیرامون ما وجود دارد می‌توانیم موضوعی با ارزش‌تر از جان انسان‌ها پیدا کنیم.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به اینکه هر کاری که در جهان در دست انجام است، برای حفظ جان انسان‌ها و ارتقای کیفیت زندگی بشریت است و ما نمی‌توانیم به بهانه حمایت از تولید داخلی، نسبت به جان آدم‌ها بی‌تفاوت باشیم، اظهار کرد: سخنگوی خودروسازان بر اساس کدام تفکر و منطق و با چه دیدگاهی، بدون هیچ ملاحظه‌ای، صحبت‌هایی می‌کند که از هیچ پشتوانه تخصصی و کارشناسی بهره‌مند نیست.

وی با بیان اینکه ادعا‌هایی که در خصوص انتقادات بنده به خودروسازان بیان شده، تنها یک دست و پا زدن بیهوده است، تصریح کرد: اگر پلیس ایران، از کیفیت تولیدات خودروسازان انتقاد نکند، پلیس از کره مریخ بیاید و بگوید کیفیت خودرو‌های شما ضعیف است و به وسیله آن‌ها، جان انسان‌ها را به خطر انداخته‌اید؟

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اعلام اینکه بنده به صراحت اعلام می‌کنم، بخش قابل ملاحظه‌ای از ترافیک این روز‌های تهران و دیگر کلان‌شهر‌های کشور نیز به واسطه نابسامانی و مشکلات مبتلابه این حوزه است، گفت: اگر لایحه‌ای که در مورد اسقاط خودرو‌های فرسوده از سوی دولت به مجلس ارائه شده به تصویب برسد، می‌توانیم آن را آخرین میخی بدانیم که بر تابوت اسقاط خودروها‌ زده می‌شود.

حسینی با تأکید بر اینکه اگر اسقاط خودرو‌ها تعطیل شود، وضعیت نگران‌کننده‌تری را در صنعت خودرو، ایمنی خودرو‌ها و جان انسان‌ها شاهد خواهیم بود، افزود: تصویب لایحه پلاک شدن یک خودرو به ازای اسقاط هر چهار خودروی فرسوده در مجلس، حرکتی رو به جلو و اقدامی‌امیدوارکننده است که اگر پلیس ورود نکرده بود و پافشاری و پیگیری‌های لازم را نداشت، امروز چنین نتیجه‌ای را شاهد نبودیم.

وی در خصوص سهم تقصیر خودرو‌های ایرانی نسبت به خودرو‌های خارجی در میزان تصادفات با اعلام اینکه در وقوع حوادث با علت‌های مستقیم، غیر مستقیم و تسهیل‌گر مواجه هستیم، عنوان کرد: اساساً یکی از کارکرد‌های مهم در خودرو‌های استاندارد و ایمن اجتناب و جلوگیری از قرار گرفتن راننده در شرایط عدم فرار است که می‌تواند هنگام مواجه شدن راننده با خطر جلوی وقوع حادثه را بگیرد.

حسینی با تأکید بر اینکه همانطور که در گذشته نیز به عنوان یک کارشناس بار‌ها اعلام کرده‌ام، اگر تمامی خودرو‌های داخلی را با خودرو‌های روز و استاندارد دنیا جابه‌جا کنیم، شاهد کاهش بیش از 60 درصدی میزان تصادفات و تعداد جان‌باختگان و مصدومان خواهیم بود، گفت: اگر بخواهیم به این موضوع خوش‌بینانه نگاه کنیم، حداقل 50 درصد از تصادفات کشور، مربوط به نقص فنی خودرو‌های داخلی است.

وی با اعلام اینکه خودرو‌ها دو نقش مهم را ایفاء می‌کنند، افزود: یکی نقش "پیشا وقوعی" است که می‌تواند از بروز تصادفات جلوگیری کند و دیگری نقش "پسا وقوعی" است که در صورت بروز تصادف با امکانات و تجهیزات خودرو از جان راننده و سرنشینان محافظت می‌کند در صورتی که خودرو‌های داخلی از هیچ‌یک از این دو قابلیت برخوردار نیستند.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با استناد به آیه 32 سوره مائده که در آن خداوند بزرگ در خصوص اهمیت جان انسان‌ها می‌فرمایند: "بدین سبب بر بنی اسراییل حکم نمودیم که هر کس، نفسی را بدون حق و یا بی‌آنکه فساد و فتنه‌ای در زمین کرده، بکشد مثل آن باشد که همه مردم را کشته و هر کس نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده است"، خاطرنشان کرد: به تأسی از این آیه شریفه و بر اساس مسئولیت‌های انسانی، اجتماعی و حرفه‌ای که بر عهده داریم، برای ما هیچ چیز با ارزش‌تر از جان انسان‌ها نمی‌باشد.

418359