ثبت زمین‌لرزه‌ ۵ ریشتری در هرمزگان + جزییات

در هفته گذشته کنگ استان هرمزگان با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۵ ریشتر لرزید.
تصویر ثبت زمین‌لرزه‌ ۵ ریشتری در هرمزگان + جزییات

به گزارش سایت خبری پرسون، کنگ استان هرمزگان با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۵ لرزید. به گفته دکتر علی بیت‌اللهی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تنها گسل جانمایی شده در محدوده شمالی رو مرکز این زلزله، قطعات سامانه گسلی "پیش ژرفای زاگرس" است.

به گفته این محقق حوزه مخاطرات، گسل پیش ژرفای زاگرس ZFF با درازای چند صد کیلومتر از شمال خاور "بندرعباس" در امتداد ایالت لرزه زمین ساختی البرز تا شمال غرب امتداد دارد. راستای کلی این گسل، شمال باختر- جنوب خاور با شیب به سوی شمال خاور و سازوکار این گسل معکوس است.

بیت‌اللهی با بیان اینکه این گسل جداکننده کمربند "پیش ژرفای زاگرس" در شمال و شمال خاوری از دشت ساحلی زاگرس در جنوب و جنوب باختری است، گفت: گسل پیش ژرفای زاگرس حد شمال شرقی آبرفت‌های دشت ساحلی خیلج فارس را مشخص می‌کند. این گسل در غرب گسل فعال "کازرون- برازجان" قرار گرفته است و در سطح به صورت شاخه‌های گسلی رانده، یال‌های جنوب غربی چین خوردگی‌های منطقه را قطع کرده است.

زلزله ۴.۶ سیرچ استان کرمان از دیگر رخدادهای مهم هفته گذشته بوده است و مهمترین گسل‌های این منطقه گسل فشاری شهداد و گسل گلباف هستند. گسل شهداد گسلی کواترنر با راستای خمدار شمال باختری – جنوب خاوری در جنوب شهداد است و گسل گلباف(گوک) با طولی حدود ۱۰۰ کیلومتر از باختر بم تا باختر شهداد ادامه دارد و یکی از جنباترین ساختارهای ناحیه است.

به اعتقاد متخصصان حوزه زلزله در ۲۳ سال گذشته دستکم پنج زمین‎لرزه متوسط تا بزرگ و ویرانگر در گستره گلباف رخ داده است.

علاوه بر آن فین استان هرمزگان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴.۲ و خوی استان آذربایجان غربی زلزله‌ای به بزرگای ۴ و ۳.۴ لرزیدند. جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۲۱ آبان

در فین استان هرمزگان زلزله ۲.۹، سنگان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۷، خوش رود پی استان مازندران زلزله ۲.۶، هفت چشمه استان لرستان زلزله ۲.۹ به ثبت رسید.

یکشنبه ۲۲ آبان

در سیرچ استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۶ در عمق ۱۷ کیلومتری رخ داد و کانون آن در هشت کیلومتری سیرچ، ۱۷ کیلومتری اندوهجرد و ۳۱ کیلومتری شهداد این استان بوده است.

در راور استان کرمان زلزله ۲.۶، نایبند استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

دوشنبه ۲۳ آبان

هجدک استان کرمان زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق هشت کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۳۹ کیلومتری هجدک، ۴۲ کیلومتری شهداد و ۴۷ کیلومتری چترود این استان گزارش شد.

در سنگان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۶، باشت استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۸، جایزان استان خوزستان زلزله ۲.۷ به ثبت رسید.

خوی استان آذربایجان غربی با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق هفت کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۵ کیلومتری خوی و ۳۱ کیلومتری سلماس استان آذربایجان غربی و ۳۵ کیلومتری تسوج استان آذربایجان شرقی گزارش شد.

سه‌شنبه ۲۴ آبان

فین استان هرمزگان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴.۲ در عمق ۱۸ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۳ کیلومتری فین، ۴۵ کیلومتری بندرعباس و ۴۵ کیلومتری قلعه قاضی این استان بوده است.

در بم استان هرمزگان زلزله ۲.۹، طبس استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

چهارشنبه ۲۵ آبان

در اسفراین استان خراسان شمالی زلزله ۲.۷، سالند استان خوزستان زلزله ۲.۸، مراغه استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۵، سه قلعه استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۸،

منظریه استان اصفهان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق شش کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۱ کیلومتری منظریه، ۱۵ کیلومتری شهرضا و ۳۲ کیلومتری دهاقان این استان بوده است.

پنج شنبه ۲۶ آبان

قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۹، چایشلو استان خراسان رضوی زلزله ۲.۸ را تجربه کردند.

کنگ استان هرمزگان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای پنج در عمق ۱۶ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۷ کیلومتری کنگ،۳۴ کیلومتری بندر لنگه و ۴۹ کیلومتری بندر خمیر این استان گزارش شد.

چلگرد استان چهارمحال و بختیاری زلزله‌ای به بزرگای سه را تجربه کرد که عمق آن در ۱۰ کیلومتری و رو مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۳۴ کیلومتری چلگرد استان، چهارمحال وبختیاری و ۳۶ کیلومتری فریدون شهر و ۴۲ کیلومتری افوس استان اصفهان بوده است.

جمعه ۲۷ آبان

سفیدسنگ استان خراسان رضوی با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق هشت کیلومتری لرزید و کانون آن در ۳۳ کیلومتری سفید سنگ، ۴۲ کیلومتری نصراباد و ۴۲ کیلومتری مزدآوند این استان گزارش شد.

خوی استان آذربایجان غربی زلزله‌ای به بزرگای چهار در عمق ۱۳ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۷ کیلومتری خوی، ۳۳ کیلومتری ایواوغلی و ۳۷ کیلومتری سلماس بوده است.

در بندر عباس استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۲۷ کیلومتری بندرعباس، ۳۸ کیلومتری درگهان و ۳۹ کیلومتری فین این استان بوده است.

منبع: ایسنا

418213