فوری/ترامپ کاندیدای انتخابات 2024 شد

ترامپ گفت: ما پیروز می‌شویم چون با همه قدرت مبارزه می‌کنیم و جو بایدن دیگر نمی‌تواند چهره کشور ما باشد.
تصویر فوری/ترامپ کاندیدای انتخابات 2024 شد

به گزارش سایت خبری پرسون، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور قبلی آمریکا در گردهمایی سه‌شنبه شب در اقامتگاه خود در مارالاگو اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور نامزد می‌شود.

رئیس‌ جمهور سابق آمریکا که در تلاش برای رسیدن دوباره به ریاست جمهوری برای دو دوره غیرمتوالی است، گفت: برای اینکه آمریکا را دوباره بزرگ و با شکوه کنم، امشب نامزدی خود را برای ریاست جمهوری آمریکا اعلام می‌کنم.

ترامپ گفت: ما پیروز می‌شویم چون با همه قدرت مبارزه می‌کنیم و جو بایدن دیگر نمی‌تواند چهره کشور ما باشد.

وی افزود: اطمینان می‌دهم او (بایدن) در انتخابات ۲۰۲۴ موفق نمی‌شود. ما این بار با رای بیشتری پیروز می‌شویم.

ترامپ با بیان اینکه دمکرات ‌ها به سلطه دولت اعتقاد دارند و ما به آزادی، مدعی شد: ما بزرگترین اقتصاد را خواهیم ساخت.

وی ادامه داد که آمریکای تحت کنترل دمکراتها سرنوشت ما نیست و نباید ادامه پیدا کند. ما درخشش آمریکا را می‌خواهیم.

ترامپ همچنین گفت که نباید فراموش کنیم نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اخراج شده است.

نتایج انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا در هشتم نوامبر ۲۰۲۲ (۱۷ آبان ۱۴۰۱) اختلاف نظر در حزب جمهوریخواه را برجسته کرد و حواشی آن باعث شد تا تلاش دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین و جنجالی این کشور برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به خطر بیافتد.

تارنمای روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گزارش داد که رئیس جمهور پیشین آمریکا گرچه کمک کرد تا محبوبیت ران دسانتیس فرماندار کنونی ایالت فلوریدا افزایش یافته و با رشد در صحنه سیاسی رای اعتماد مردم را بدست آورد، با این حال دست پرورده اش به رقیبی جدی بر سر کسب نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تبدیل شده است.

ترامپ در انتخابات ۲۰۲۲ از نامزدهایی حمایت کرد که مدعی بودند در انتخابات ۲۰۲۰ به ضرر او تقلب شده بود. اما همین ادعا موجب شد تا رای دهندگان از بیم تکرار ناآرامی‌های سیاسی دوران ترامپ به نامزدهای رقیب رای داده و بسیاری از افراد مورد تایید ترامپ ناکام بمانند. همین مساله به اختلاف نظرها در حزب جمهوریخواه دامن زده و شکاف عمیقی میان بدنه اصلی حزب و طرفداران ترامپ ایجاد کرده است.

اکنون که اختلاف نظر در درون حزب جمهوریخواه و ضرورت تغییر مشاهده می‌شود، برخی خواهان روی گردانی از ترامپ و اقبال به ران دسانتیس شده‌اند. این سیاستمدار ۴۴ ساله نه تنها توانست بار دیگر در انتخابات به شدت رقابتی فلوریدا پیروز شود، بلکه اختلاف خود از رقیبش را به حدود ۲۰ درصد رساند.

شبکه فاکس نیوز آمریکا نزدیک به جمهوریخواهان نیز در گزارشی اعلام کرد: بزرگترین برنده انتخابات میان دوره‌ای بدون شک "ران دسانتیس" فرماندار فلوریدا و بازنده بزرگ این انتخابات دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا است که نامزدهای منتخب او در برخی از رقابت های انتخاباتی حتی نتوانستند رقبای دموکرات آسیب پذیر خود را شکست دهند.

این مساله اختلاف‌های درون حزبی به وجود آورده تا جایی که در کنگره آمریکا نیز بر سر انتخاب رهبری جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان و سنا تردید وجود دارد. کوین مک‌کارتی که گزینه رهبری حزب در مجلس نمایندگان است، انتخابش از سوی برخی اعضای «انجمن درون حزبی آزادی» که افراد محافظه کار در آن هستند، با چالش مواجه شده است.

پیش از این نیز ، مایک پنس معاون ترامپ در دوران ریاست جمهوری اش در واکنش به احتمال نامزدی ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ گفته بود که گزینه‌هایی بهتر از ترامپ وجود دارد.

به گزارش نشریه "نیوزویک"، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری ای بی سی نیوز گفت، فکر می‌کند گزینه های بهتر از دونالد ترامپ برای رقابت های ریاست‌جمهوری بعدی وجود دارد.

پنس در خصوص دیدگاه خود در مورد شورش کنگره ۶ ژانویه ۲۰۲۱ صحبت کرد و به کتاب خود با عنوان «خدایا به من کمک کن» که قرار است امروز سه شنبه منتشر شود، اشاره نمود. گفته می شود همزمانی انتشار این کتاب با اعلام ترامپ در اقامتگاهش مبنی بر حضور در رقابت های ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ تصادفی نیست.

در این مصاحبه، پنس در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کند دونالد ترامپ باید دوباره رئیس جمهور شود؟ یا خیر، پاسخ داد: من فکر می کنم این به مردم آمریکا بستگی دارد. اما به عقیده من انتخاب های بهتری هم وجود دارد.

این در حالی است که لیز چنی نماینده جمهوریخواه عضو کمیته تحقیقات ششم ژانویه و از مخالفان ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا ابراز اطمینان کرده است که ترامپ هرگز بار دیگر رئیس جمهور نخواهد شد.

چنی در اجلاس زنان جهانی از سوی «واشنگتن پست» برگزار شد با اشاره به انتخابات میاندوره‌ای اخیر کنگره آمریکا اظهار داشت: ین انتخابات فرصتی بود تا اطمینان حاصل کنیم جلوی قدرت گرفتن دوباره انکارکنندگان انتخابات را می‌گیریم و رای دهندگان در بسیاری از رقابت های این انتخابات این کار را انجام دادند.

این عضو کمیته تحقیقات درباره حمله ششم ژانویه حامیان ترامپ به کنگره آمریکا افزود: دست داشتن ترامپ در شورش ششم ژانویه نشان می‌دهد او دارای صلاحیت برای ریاست جمهوری نیست.

وی تصریح کرد: تردیدی نیست که او (ترامپ) فاقد صلاحیت برای کسب سمت است و اطمینان دارم هرگز دوباره رئیس جمهور آمریکا نخواهد شد.

لیز چنی دختر معاون جورج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا و یکی از ۱۰ عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا بود که سال گذشته به استیضاح ترامپ رای مثبت داد.

دو دستگی در حزب جمهوریخواه که ناشی از نفوذ ترامپ در بین افراد محافظه‌کار است، آینده آنها را به صورت جنجالی پیش خواهد برد. اعضای این حزب ظاهرا متقاعد شده اند که ترامپ به وجهه حزب آنها آسیب می زند. این عامل می تواند آنها را به طرد ترامپ وادارد اما این که آنها به اندازه کافی جسارت چنین اقدامی را داشته باشند معلوم نیست.

417808