یادداشت میهمان؛

پیاده راه فرهنگی، میراث ماندگار شهر رشت

یادداشت/ آیت الله فلاحتی در دیدار با منتخبان شورای شهر ششم رشت اظهار نظر صریح و تندی درباره پیاده‌راه فرهنگی رشت داشت که به نظر می‌رسد که بدلیل اطلاعات نادرستی است که به وی داده شده است تا اجرای این پروژه ملی را غلط و خواستار بازگشایی اولویت‌دار میدان شهرداری شود؛ موضعی که هم باعث نگرانی شهروندان و هم تحمیل دهها میلیارد تومان هزینه به شهرداری ورشکسته رشت می‌شود.
تصویر پیاده راه فرهنگی، میراث ماندگار شهر رشت

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، آیت الله فلاحتی روز یکشنبه هفته جاری، با منتخبان شورای شهر ششم رشت دیدار کرد. وی در این جلسه در باره فعالیت شورا، هم‌آوایی بین اعضا، تشکیل اطاق اندیشه، وضعیت پسماند، آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهررود، تالاب عینک رشت، مبارزه با رانت‌خواری و باند‌بازی در شهرداری، ساخت و سازهای بی‌رویه، امیدوار کردن مردم و ایجاد نشاط در جامعه صحبت کرد.

اما آن‌چه که به این دیدار اهمیت ویژه‌ای بخشید و بازتاب زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت، اظهار نظر صریح و تند آیت الله فلاحتی درباره پیاده‌راه فرهنگی رشت بود، آن جا که گفت: اجرای طرح پیاده‌راه رشت کار غلطی بود و موجب قفل شدن مرکز شهر شده، ضمن اینکه بازار آسیب دیده است و بازگشایی میدان مرکزی شهر رشت می‌تواند از اولویت‌های اعضا شورای این شهر باشد و بازگشایی میدان شهرداری اقدامی شجاعانه را می‌طلبد.

درباره اظهارات آیت الله فلاحتی توجه به نکات زیر را لازم می دانم:

۱- در سفرهای استانی دولت‌های نهم و دهم به گیلان به پیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، انجام مطالعه مستند سازی و ساماندهی بافت تاریخی شهر رشت، انجام مطالعه ایجاد پارک مینیاتوری گردشگری گیلان در منطقه نمونه گردشگری عینک شهر رشت در سال 1386، تجهیز و راه اندازی مجموعه بزرگ موزه‌های گیلان در ساختمان‌های تاریخی ثبت شده واقع در میدان شهرداری رشت (شامل ساختمان کتابخانه ملی، پست، ساختمان شهرداری، هتل ایران سابق، ساختمان قدیم استانداری)، مرمت بناهای تاریخی شاخص هتل ایران سابق در طول سال‌های برنامه چهارم توسعه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصویب گردید.

۲- هدف از مصوبات مذکور استراتژی تغییر رشت از مسیر گردشگری به مقصد گردشگری بود؛ بنابراین، پروژه‌های ساخت آرامگاه میرزا کوچک، موزه میراث فرهنگی، مرمت ساختمان‌های تاریخی میدان شهرداری و اجرای پیاده‌راه فرهنگی در راستای تحقق این هدف اجرایی شد.

۳- پیاده‌راه فرهنگی بافت مرکزی شهرداری رشت در سه محور خیابان امام خمینی از دهنه بازار بزرگ تا میدان شهدای ذهاب، خیابان سعدی از دهنه استادسرا تا میدان شهدای ذهاب و خیابان شریعتی تا میدان شهرداری ایجاد شده است. این پروژه با حضور مقامات استانی و عباس آخوندی وزیر وقت راه و مسکن و شهرسازی افتتاح شد. برای این پروژه 8.3 کیلومتری 16 میلیارد تومان در آن هزینه شده است.

۴- اجرای این پروژه موافقان و مخالفان جدی داشته است. مخالفان معتقد بودند اجرای این پروژه مهم و مدرن مستلزم توجه به برخی از راهبردهای اصولی برای خروج از بحران تک هسته‌ای و تمرکزگرایی در هسته مرکزی شهر و ایجاد مراکز و هسته‌های جدید شهری در شهر مانند سامان‌دهی اصناف و نظام فعالیت و کارکرد در سطح شهر و جانمایی هسته‌های جدید کارکردی، فعالیتی و صنفی در سایر سطوح شهری، اجرای طرح های توسعه شهری نظیر مسیر و موقعیت ایستگاه‌های قطار شهری و جانمایی میادین و گره‌های ترافیکی جدید شهر بوده است.

۵- این که نواقص این پروژه مهم و ملی باید مرتفع شود، سخن درستی است و باید با رعایت همه ملاحظات فنی، مالی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی، این امر مورد توجه قرار گیرد اما به نظر می‌رسد که اطلاعات نادرستی به آیت الله فلاحتی داده شده است تا ایشان اجرای این پروژه ملی را غلط و خواستار بازگشایی اولویت‌دار میدان شهرداری شود که این موضع گیری هم باعث نگرانی شهروندان و هم تحمیل ده ها میلیارد تومان هزینه به شهرداری ورشکسته رشت می‌شود.

بی‌شک به رغم مخالفت‌ها و ضعف‌های موجود، پیاده راه فرهنگی، مهم‌ترین و محبوب‌ترین پروژه بازآفرینی شهری و مورد استقبال و علاقه شدید مردم می‌باشد.

نویسنده: نقی هدایتی- فعال سیاسی و اجتماعی

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پُرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

327060