پرسون گزارش می‌دهد؛

رونمایی از اپلیکیشن رسمی همسریابی همزمان با وجود معضلات اساسی در ازدواج جوانان

اپلکیشن «همدم» اولین نرم‌افزار رسمی و دارای مجوز در امر همسریابی و مشاوره ازدواج است که در روز ازدواج رونمایی و با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد.
تصویر رونمایی از اپلیکیشن رسمی همسریابی همزمان با وجود معضلات اساسی در ازدواج جوانان

به گزارش سایت خبری پرسون، دوشنبه، همزمان با روز ازدواج از اپلیکیشن «همدم» در موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی «تبیان» توسط محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغاتی اسلامی رونمایی شد. این اپلکیشن اولین نرم‌افزار رسمی و دارای مجوز در امر همسریابی و مشاوره ازدواج است. البته سایت «همسان‌گزینی» موسسه تبیان بیش از این در امر همسریابی فعال بود که به دلیل محدودیت‌های موجود توسعه نیافت.

نحوه کار پلتفرم «همدم»

همدم با 4 سرویس مهم «همدم‌یاب» برای مجردها، خدمات مشاوره‌ای به شکل تلفنی و حضوری، آزمون‌های روانشناسی، خودآگاهی و سازگاری و مجله آنلاین و محتواهای آموزشی در قالب، فیلم، پادکست، اینفوگرافیک و مقالات مختلف در دسترس جوانان و خانواده‌ها خواهد بود و جوانان مجرد متقاضی ازدواج را از ابتدای تصمیم‌گیری برای ازدواج تا 4 سال پس از آن همراهی خواهد کرد.

گلزاری، مشاوره این پروژه در مراسم رونمایی از پلتفرم «همدم» با تأکید بر این که روش‌های سنتی ازدواج دیگر پاسخگو نیست؛ گفته: «700 سایت همسریابی غیرقانونی وجود دارد که نامتناسب با فرهنگ جامعه گسترش پیدا کرده‌است. چون تقاضا زیاد است. پس حتما باید جایی باشد که هم رضایت خانواده و هم کنشکری آنها و جوانان همزمان وجود داشته باشد. در سایت همدم غربالگری با آزمونهای تخصصی رخ می‌دهد که در هیچ موسسه دیگری وجود ندارد تا اختلالات شخصیتی توسط مشاوران مشخص شود. همچنین در همدم خود فرد انتخاب‌های متعددی می‌تواند انجام دهد. اما برخلاف باقی سایت‌ها که شبیه بازار عمل می‌کنند. انتخاب‌ها نباید همزمان باشد. ما بهترین انتخاب از نظر خودمان را به او پیشنهاد می‌دهیم و او اگر نپسندید ضمن تایید اینکه پیشنهاد اول نزدیک پیشنهاد از سوی ماست مورد بعد را معرفی می‌کنیم.»

حق عضویت در پلتفرم «همدم»

دهفولی، معاون نوآوری تبیان درباره حق عضویت در اپلیکیشن همدم گفته است: «در مدل فعلی براساس انتخاب‌هایی که کاربران می‌کنند، برای تماشای پروفایل هزینه اندکی دریافت می‌شود. پس از رونمایی اصلی احتمالا این مدل درآمدی تغییر می‌کند و تامین مالی روی موضوع معرفی و معرف‌ها صورت می‌گیرد.

واکنش‌ها به رونمایی از پلتفرم «همدم»

با رونمایی از این اپلیکیشن، واکنش‌های متفاوتی نیز در فضای مجازی ابراز شد. مهم ترین و اصلی‌ترین بحثی که توسط کاربران مطرح می‌شود این است که جوانان خود توانایی همسریابی دارند و مشکل آنان این مسئله نیست؛ اگر مسئولان دغدغه افراد در آستانه ازدواج را دارند؛ مشکلات اساسی و زیربنایی را رفع کنند.

همچنین در میان چهره‌های سیاسی نیز محمدعلی ابطحی به این موضوع واکنش نشان داد. وی نوشت: «‌برای ازدواج جوانان سایت همسریابی آنلاین لازم نیست. مشکل ازدواج بحران اقتصادی و اجتماعی است. یافتن همسر مشکل نیست.»

سایت‌های همسریابی که به گفته مسئولان غیرقانونی بود، زمانی برای مخاطبان بسیار جالب و قابل توجه بود. اما الان در شرایطی که شبکه‌های اجتماعی مختلف و فراگیر ارتباط افراد را با یکدیگر راحت کرده، چه نیازی به صرف هزینه و ایجاد چنین پلتفرمی است. آن نیز در شرایطی که تورم افسارگیسخته مانع اصلی فکر کردن به ازدواج است. جوانی که توانایی فراهم کردن امکانات اولیه تشکیل خانواده را ندارد؛ اصلا امکان ازدواج ندارد که برای یافتن گزینه مناسب خود به چنین اپلیکیشنی مراجعه کند.

324063