گزارش پرسون از سرقت خودرو و راه های امنیت بیشتر؛

قفل فرمان و پدال را کافی ندانیم!

سلب فرصت سرقت خودرو از سارقان نه فقط با استفاده از قفل پدال و فرمان، بلکه با هوشیاری و رعایت مسائل در شرایط و موقعیت‌های گوناگون امکان‌پذیر است.
تصویر قفل فرمان و پدال را کافی ندانیم!

به گزارش سایت خبری پرسون، بسیاری از مردم به محض مواجه شدن با اخبار و گزارش‌های مربوط به سرقت خودرو، ناخودآگاه به یاد قفل پدال و فرمان افتاده و بی‌درنگ خود را در قامت شهروند منضبط و قانونمندی می‌بینند که به توصیه‌های پیشگیرانۀ پلیس برای استفاده از چنین تجهیزات بازدارنده‌ ای عمل می‌کند؛ با وجود این صرفِ نظر از این‌که آیا اصولاً چنین تجهیزاتی از استانداردهای لازم برخوردار است یا خیر، باید گفت سلب فرصت سرقت خودرو از سارقان نه فقط با استفاده از قفل پدال و فرمان، بلکه با هوشیاری و رعایت مسائل گوناگون در شرایط و موقعیت‌های گوناگون امکان‌پذیر است؛ به این دلیل که سارقان حرفه‌ای برای رسیدن به هدفشان از شیوه‌ها و ترفندهای بسیار متنوعی بهره می‌گیرند.

نکتۀ حائز اهمیت در ارتباط با جرائمی نظیر سرقت این است که اگر چه به‌طور کلی قرار گرفتن در معرض سرقت ناگوار و دردناک است، اما تأثیر این جرم بر مالباختگان، با توجه به میزان، شدت و شکل وقوع آن یکسان نیست؛ بسیاری از افراد مالباخته، یا دیگر هیچ‌گاه سارق اموالشان را نمی‌بینند و یا هنگام دستگیری توسط پلیس، پس از گذشت مدت زمانی نامشخص با وی مواجه می‌شوند؛ در حالی که تجربۀ برخی دیگر از افراد، بسیار تلخ‌تر بوده و به دنبال قرار گرفتن در معرض یک سرقت به عنف، چهرۀ خشن و رفتار بی‌رحمانۀ فرد یا افراد زورگیر تا مدت‌ها در ذهن‌شان باقی می‌ماند. همچنین افرادی که در پی ساده‌ اندیشی و طمع‌ ورزی خود، اموال‌شان را با افتادن در دام یک کلاهبردار حرفه‌ای از دست داده‌اند، به سادگی نمی‌توانند خاطرات تلخ و آزاردهندۀ مربوط به جزئیات رفتار کلاهبردار و تحت تأثیر قرار گرفتن در برابر دروغ‌ ها و چرب‌ زبانی‌های او را فراموش کنند و چه بسا تا سال‌ها خود را ملامت می‌کنند؛ بنابراین در چنین وضعیتی علاوه بر تحمیل پیامدهای اقتصادی، پیامدهای زیانبار روحی و روانی ناشی از عمل مجرمانه نیز بر فرد قربانی تحمیل خواهد شد. اینجاست که ارزش و اهمیت پیشگیری و تلاش و سرمایه‌گذاری برای آن به خوبی عیان می‌گردد.

آن چه مسلم است شناخت و آگاهی مردم نسبت به شیوه‌های ارتکاب سرقت و ملزم دانستن خودشان به سلب فرصت از سارقان، امنیت و احساس امنیت را دست کم در این زمینه برای آنها به ارمغان خواهد آورد. در این نوشتار با استفاده از تجارب پلیسی مبتنی بر شناخت بسترها و زمینه‌های وقوع سرقت و بررسی رفتار سارقان حرفه‌ای خودرو، اهم راهکارهای پیشگیری از سرقت خودرو در مقابل دیدگان مالباخته، زورگیری و کلاهبرداری در معاملات خودرو را به صورت تیتروار مطرح می‌کنیم تا با همکاری و مشارکت شما هم‌وطنان گرامی بتوانیم دست سارقان و کلاهبرداران را از تصرف نامشروع و غیرقانونی بر مهم‌ترین مال از اموال منقول‌تان کوتاه کنیم.

20 راهکار مهم برای مراقبت از خودرو در برابر سارقان و کلاهبرداران:

1. اجتناب از ترک خودرو با موتور روشن یا با وجود سوئیچ، حتی در صورت حضور اعضاء خانواده به عنوان سرنشین

2. پرهیز از اعتماد بیجا در واگذاری سوئیچ به افراد ناشناس با عناوین مختلف مانند امتحان‌کردن یا تشخیص نقص فنی

1. اجتناب از سپردن خودرو به تعمیرکاران ناشناس و فاقد مجوز

2. خودداری از سپردن نصب دزدگیر به افراد متفرقه و ناشناس

3. پرهیز از سپردن خودرو به افراد ناشناس برای خارج‌کردن از پارکینگ یا برطرف ‌نمودن نقص فنی که عمدتاً توسط خانم‌ها صورت می‌گیرد.

4. اجتناب از پذیرفتن خوراکی‌ یا نوشیدنی از مسافران ناشناس

5. هوشیاری در برابر سارقان مسافرنمایی که از پوشش‌ خانوادگی برای جلب اعتماد راننده استفاده می‌کنند.

6. اجتناب از تردد در مسیرهای پرت و خلوت به پیشنهاد مسافران ناشناس با انگیزۀ دریافت کرایۀ بیشتر

7. پرهیز از ترک خودرو در حضور مسافر به بهانه‌های مختلف مانند خرید

8. خاموش‌نمودن موتور، برداشتن سوئیچ و قفل‌کردن درهای خودرو در مواقعی مانند بازوبسته‌کردن درِ پارکینگ، سوخت‌گیری و برطرف‌نمودن نقص فنی

9. تماس با پلیس و یگان‌های امداد و نجات جاده‌ای به جای توقف، در مواجهه با تصادف‌ها، نزاع‌ها و صحنه‌سازی‌های مشکوک به زورگیری خودرو

10. ممانعت از نشستن افراد ناشناس پشت فرمان هنگام بروز نقص فنی و نیاز به هُل دادن خودرو

11. هوشیاری در مواجهه با مأمورین قلابی که تلاش می‌کنند خودرو را با تهدید یا به بهانه‌های واهی مانند انتقال به پارکینگ تصاحب کنند.

12. پرهیز از قرار ملاقات تنها با افراد ناشناس، برای تنظیم قولنامۀ فروش خودرو

13. مطابقت دادن دقیق و کامل بدنه، موتور، شاسی، اتاق، رنگ و مدل خودرو با اسناد و مدارک آن

14. هوشیاری کامل در هنگام تنظیم قولنامه فروش خودرو و استعلام از کارشناسان و مراجع معتبر برای قیمت‌گذاری

15. اجتناب از تحویل خودرو و اسناد و مدارک آن به خریدار قبل از تسویه حساب کامل مالی در دفتر اسناد رسمی

18. اجتناب از خرید خودرو به‌صورت قولنامه‌ای یا وکالتی و تنظیم سند صرفاً در دفتر اسناد رسمی

19. اجتناب نمودن از انجام معامله با دلالان در مراکز غیرمعتبر مانند دفاتر مشاور املاک

20. انجام استعلام‌های لازم از کارشناسان فنی و انتظامی قبل از خرید خودرو

ساراپیرانه

308162