سوالات اندیشمندان اندیشکده صفا از رئیس جمهور آینده؛

راهکارهای اجرای اسناد بالادستی و تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟

تا شروع سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تنها دو هفته دیگر وقت باقی است. اقتصاد ایران در دو دوره ریاست‌ جمهوری حسن روحانی تلاطمات خارجی و داخلی بسیاری را پشت ‌سر گذاشت و اکنون سوال این است که دولت سیزدهم برای رفع ایرادات دولت و جلوگیری از تکرا نشدن آن ها چه راهکاری خواهد داشت.
تصویر راهکارهای  اجرای اسناد بالادستی و تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، تا شروع سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تنها دو هفته دیگر وقت باقی است. اقتصاد ایران در دو دوره ریاست‌ جمهوری حسن روحانی تلاطمات خارجی و داخلی بسیاری را پشت ‌سر گذاشت و اکنون سوال این است که دولت سیزدهم برای رفع ایرادات دولت و جلوگیری از تکرا نشدن آن ها چه راهکاری خواهد داشت.

اندیشکده صنعت، فناوری و اقتصاد استان یزد از جمله تشکل‌هایی است که با حضور فعالان پرسابقه اقتصادی و تولیدکننده و کارآفرین همچنین نخبگان و اندیشمندانی به عنوان بزرگترین کانون اندیشه ورزی و تفکر در استان یزد خواسته‌ها و موضوعات مهم جامعه به ویژه تولید کننده و کارآفرین را در قالب سوالاتی از رئیس جمهور آینده کشور مطرح کرده است.

شفاف سازی اصل فراموش شده در کشور

بند ۱۹ سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در خصوص شفاف سازی است و شفاف و سالم سازی اقتصاد و جلوگیری از اقدام ها و فعالیت های فسادزا از جمله عوامل مهم و ضروری برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

البته همه کاندیداهای انتخاباتی در سطح کشور این شعار را به نوعی سرلوحه کار خود قرار داده و بر این اصل از سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید دارند.

آنچه که در سایه شفاف سازی بیش از هرچیزی مورد توجه فعالان اقتصادی است و اندیشکده صفا در یزد با طرح سوالات مختلفی به آن پرداخته است ثبات نرخ ارز و بهبود فضای کسب و کار است.

بهبود فضای کسب و کار برای فعالان اقتصادی مهم است تا بتوانند با برنامه‌ریزی صحیح فعالیت‌های اقتصادی خود را دنبال کنند. از طرفی ضروری است تا امید در فعالان اقتصادی بار دیگر شکل گیرد تا تولیدکنندگان نسبت به ساماندهی تولید امیدوار و برای شکوفایی تولید به اصطلاح رمقی داشته باشند.

به اذعان کارشناسان اقتصادی حوزه تولید و سرمایه گذاری، در صورتیکه فضای امنی برای بهبود و شکوفایی تولید به وجود آید، به همان نسبت شاهد شکل‌گیری فضای امن برای سرمایه‌گذاری هستیم.

بر اساس ۲۱ پرسش اندیشکده صفای یزد از رئیس جمهور آینده و تاکیدی که بر اصل شفاف سازی به ویژه در بخش اقتصادی شده است، اجرای این بند و تکنیک های اجرایی آن با توجه به ساختار اقتصادی کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

راهکار رئیس جمهور برای حل چالش های کشور چیست؟

واضح است که جمهوری اسلامی طی این سال ها به ویژه در دولت یازدهم و دوازدهم با حضور حسن روحانی در مسند ریاست جمهوری دچار چالش های جدی شده و حتی برخی از این چالش ها به ابرچالش تبدیل شده اند. اندیشکده صفا با طرح این سوال که رییس جمهور آینده از این چالش ها و ابرچالش ها چقدر اطلاع دارند خواستار ارائه راهکارها و برنامه اجرایی برای مهار این چالش ها و حل آنها شده است.

مهمترین چالش ها از نگاه اندیشکده صفای یزد چالش های آب و خشکسالی های پی در پی، جمعیت و پنجره جمعیتی، محیط زیست، مهاجرت، صندوق های بیمه و بازنشستگی، تورم، اشتغال و بیکاری، بانک ها، نبود استقلال بانک مرکزی و استقلال نظام آماری عنوان شده که اجرای درست در دولت سیزدهم نقش و تاثیرات این موارد در زندگی مردم را ملموس خواهد کرد.

انتقاد از اجرای نادرست برنامه های توسعه کشور نیز از مواردی است که از سوی اندیشکده صفا مطرح شده و با توجه به اجرای ناموفق شش سند بالادستی توسعه ای کشور از رئیس جمهور آینده خواسته شده تا علل ناکامی ها و محقق نشدن اهداف این برنامه ها بررسی و تضمینی ارائه شود تا برنامه هفتم توسعه که قرار است در دولت سیزدهم اجرا شود به سرنوشت شش سند پیشین دچار نشود و در سطح قابل قبول نیز اهداف آن محقق شود.

از نگاه اندیشمندان اقتصادی اندیشکده صفا معادن نقش فعالی در اقتصاد کشور دارند و از سوی دیگر خساراتی که بخاطر برداشت از این معادن به محیط زیست و منابع آبی وارد می شود بسیار بزرگ و تخریب کننده است که به راهکار تعادلی در دو حوزه اقتصاد و محیط زیست نیاز است و با توجه به برنامه های جهانی در بخش انرژی و راهبرد کشورهای توسعه یافته به بهره گیری ۳۰ درصدی از انرژی های تجدیدپذیر و ویژگی های خدادادی مناطق مختلف ایران، برنامه دولت سیزدهم برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است که نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری باید در این زمینه برنامه داشته باشند.

مالیات، مهمترین مبحث اقتصادی در بخش تولید و صنعت

انتقاد از پایه مالیاتی کشور از جمله موضوعاتی است که همواره مورد نقد جدی فعالان اقتصادی بوده و صنعتگران بر رویه مالیات ستانی و فشارهایی که بخش خصوصی در این زمینه متحمل است داشتند. به اعتقاد اندیشمندان این اندیشکده، در حال حاضر مالیات متوجه کسانی است که در حال کار و تولید هستند و البته فعالیت رسمی دارند و از واسطه گران و دلالان مالیاتی اخد نمی شود چون فعالیتشان غیر رسمی است. بر اساس این موضوع، اندیشکده صفا خواستار ارائه برنامه و راهکار صریح و شفاف برای اینکه مالیات بجای فعالیت های مولد از فعالیت های غیرمولد، دلالی و نیز از عواید دارایی گرفته شود و جریان پول از فضای دلالی و غیر مولد، به سمت سرمایه گذاری در تولید و فعالیت های مولد سوق داده شود هستند.

بر اساس بررسی های متعددی که نهادها و مراجع گوناگون کشور داشته اند و البته آنچه که نمود بیرونی دارد و پیداست و در دولت فعلی نیز شدت بیشتری یافته است مهاجرت نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به خارج از کشور است که به عنوان یک چالش مهم و جدی در منابع انسانی ایران به شمار می رود و موتور توسعه کشور را کند کرده است در حالیکه می توان با راهکارهایی از جمله بورسیه نمودن آنها اقدام کرد و از سویی از مشارکت نخبگان در سیاستگذاری ها و تصمیم گیری های خرد و کلان اقتصادی بهره برد که اندیشکده صفا با توجه به جایگاه قانونی خود خواستار ارائه تعریف روشن از این مشارکت و بهره گیری از خبگان است.

گرچه بسیاری معتقدند رئیس‌جمهور فعلی آنچنان به وعده‌هایی که به بخش خصوصی داده بود، عمل نکرد بنابر این مهم است که وعده ها بر اساس شفافیت باشد و حل مشکلات راهکار اجرایی داشته باشند.

انتهای پیام/

304034