رییسی در مناظره اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ۱۴۰۰:

فاصله طبقاتی محصول بی عدالتی و سیاست های نادرست است

رئیسی تاکید کرد: فاصله طبقاتی که یکی از مشکلات جامعه ماست محصول بی عدالتی و سیاست های نادرست اقتصادی است.
تصویر فاصله طبقاتی محصول بی عدالتی و سیاست های نادرست است

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی در دومین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در دولت شما شاهد فاصله طبقاتی خواهیم بود؟ گفت: در جلسه قبل برخی از بداخلاقی ها صورت گرفت که به مثابه آنچه که در قانون آمده اجازه داده شد که دفاع کنم و من از آن استفاده نمی کنم و به مردم واگذار می کنم.

وی افزود: آذری زبان های عزیز از استان های آذربایجان و اردبیل من را مورد محبت قرار دادند که بسیار سپاسگزارم.

رئیسی تاکید کرد: فاصله طبقاتی که یکی از مشکلات جامعه ماست محصول بی عدالتی و سیاست های نادرست اقتصادی است.

وی ادامه داد: در طرح تحول سلامت برخی ها صد یا دویست میلیون دریافت می کردند و برخی از کارمندان و پرستاران دریافتی ناچیزی داشتند. ان شاءالله اگر رای مردم به من تعلق گرفت در بخشنامه ها تجدیدنظر می کنیم.

وی تصریح کرد: ظرفیت های اقتصادی باید بر اساس عدالت توزیع شود. اگر همه ظرفیت ها به عدالت توزیع شود شاهد فاصله طبقاتی نیستیم.

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات به شکل ناعادلانه در کشور موجب فاصله طبقاتی می شود و بسیاری از فاصله های طبقاتی محصول ناعدالتی هاست.

وی گفت: نظام قیمت گذاری و تامین و توزیع همه می تواند به جلوگیری از فاصله طبقاتی منجر شود. فاصله طبقاتی محصول تصمیم گیری های غلطی است که برخی را برخوردار از حقوق نجومی می کند و برخی حقوق ناچیز.

رییسی همچنین گفت: ارزهای ۴۲۰۰ تومانی به صورت رانتی در اختیار برخی‌ها قرار گرفت و شاهد فاصله طبقاتی بودیم.

***

رئیسی در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: دوباره بحث مدرک شد؛ مدرک من معادل نیست، یک مدرک حوزوی و یک مدرک دانشگاهی دارم که در سایت‌ها دیدید، اما این بحث من نیست.

وی افزود: من سال‌هایی که در قوه قضائیه بودم نسبت به کل زمانی که مسئولیت داشتم پاسخگو هستم. نسبت به حوزه مسئولیت خودم در آن مقطع باید پاسخگو باشم.

رئیسی ادامه داد: مسئول بانک مرکزی باید نسبت به دوران مسئولیت خود پاسخگو باشد. هر روز در سفره مردم شهر و روستا یک بمب منفجر می‌شود. چه کسی باید پاسخگو باشد؟

وی تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی قبل از مسئولیت من تصویب شد. ضمنا بر فرض که تصویب شده، بحث ما نظارت و اجراست که به اشتباه انجام شده است. سخن ما در نبود برنامه نیست، در نبود اراده مجاهدانه برای حل مشکلات مردم است.

وی افزود: این که بگوییم من نبودم او بود که پاسخ مردم نیست، پس مسئولیت با چه کسی است؟ ما گفتیم حقوق مردم باید با تورم متناسب سازی شود، آیا شده است؟

***

رئیسی در ادامه در دفاع از دیدگاه های خود گفت: درباره آسیب هایی که امروز جامعه دیده باید دید واقعی تر داشت. الان شرایط چیست؟ وضعیت شرایط مردم آسیب دیده است. وضعیت کسب و کار مردم اسیب دیده است و اعتماد به دولت در پایین ترین سطح بوده که آسیب دیده است.

وی ادامه داد: ما به پشتوانه سرمایه اجتماعی نیازمندیم. انچه که ملت دنبال ان بودند استقلال اقتصادی در حوزه های مختلف است. ما استقلال سیاسی داریم ولی به دلیل نگاه های شخصی و حزبی و فردی در دیگر ابعاد استقلال از آن فاصله داریم.

رئیسی گفت: مردم از آسیب های اجتماعی نگرانند. آزادی های اجتماعی در کنار استقلال اصل بسیار مهمی است که مردم آن را مطالبه دارند.

وی افزود: ما ابتدای ورود به قوه قضاییه لایحه صیانت و حمایت از بانوان را تنطیم کردیم که ۴۰۰ روز در دولت معطل مانده است.

وی با تاکید براینکه محوری ترین نکته عدالت است گفت: عدالت در کشور در همه شئون آسیب دیده است. اگر حقوق مردم و دختر و زن و روستایی درست شناخته شود، باید با قدرت ان را دنبال کرد.

***

رئیسی در بخش دوم مناظره تلویزیونی روز سه شنبه در پاسخ به سوالی درباره اینکه برنامه شما برای تقویت گسترش دیپلماسی اقتصادی چیست گفت: نسبت به بحث رفع تحریم ها باید بگویم هر دولتی کار را بدست بگیرد یکی از وظایفش رفع تحریم های ظالمانه است و باید باهمه وجود ان را دنبال کرد. در کنار این قضیه خنثی سازی تحریم ها باید در دستور کار قرار گیرد و اقتصاد را هم شرطی نکنیم؛ نه کرونا و نه سیل و نه تحریم نباید تاثیر داشته باشد.

وی تاکید کرد: رفع تحریم ها حتما در دستور کار است. ‏کسانی در مناظرات پیشین آمدند و گفتند که ما بلدیم با دنیا صحبت کنیم، ولی دانشجوی سال اول هم می دانست که وقتی در حال مذاکره‌ایم نباید بگوییم که آب خوردن ما هم به ‎مذاکره وابسته است یا آنکه خزانه خالی است! این تضعیف تیم مذاکره کننده است.

رئیسی ادامه داد: دیپلماسی اقتصادی مهم است و با سخن پیش نمی رود. باید شایسته سالاری باشد و نمی شود هر کسی مسولیتش تمام شد برای سفارت او را بفرستیم.

وی ادامه داد: وقتی بحث از تولید می کنیم باید همه دستگاه ها و از جمله وزارت خارجه نقش مهمی در دیپلماسی اقتصادی دارند.

رئیسی بیان کرد: ما ۱۵ همسایه داریم و هزار میلیارد واردات دارند و ما باید سهمان از صادرات به کشور های همسایه ۲۰ میلیارد دلار باشد؟ و اگر دیپلماسی فعال داشته باشیم سهم صادرات ما به کشور های منطقه افزایش می یابد. سهم ما در اقتصاد منطقه به شدت ناکافی است و باید افزایش یابد.

وی افزود: با حرف و سخن نمی شود دیپلماسی را لحاظ کرد.

رئیسی ضمن احترام به سفرا و سرکنسولگری ها گفت: یکی از ماموریت های ما برای وزارت خارجه، دیپلماسی فعال اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی است.

***

رئیسی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه ای برای ازدواج به موقع جوانان دارید، بیان کرد: یکی از دغدغه های جدی جوانان مسئله ازدواج، اشتغال و مسکن است. من در جمع جوانان زیاد حاضر می شوم و ارتباطم با جوانان برقرار است. زمانی که در آستان قدس بودم در دانشگاه فردوسی از جوانان پرسیدم که چرا ازدواج نمی کنید و آنها مسئله مسکن و اشتغال را مطرح کردند، ما در آستان قدس ساخت ۱۰ بلوک مسکن برای زوج های جوان دانشجو را آغاز کرده و ساختیم.

وی ادامه داد: برای تسهیل ازدواج باید به اشتغال و مسکن جوانان فکر کنیم. کسانی که معتقد به «نشدن» هستند به قول آقای رضایی نمی توانند در این عرصه حضور فعال داشته باشند، اما ما معتقدیم که می توانیم. ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور خالی است. به من می گویند چرا به واحدهای تولیدی سر می زنی. من به یکی دو واحد سر زدم اما بیش از ۲۰۰۰ واحد تولیدی توسط دادگستری ها فعال شده اند. ۷۰ درصد ظرفیت اقتصادی کشور خالی است. ما ۳۰۰۰ کیلومتر با دریا ارتباط داریم و فعال کردن اقتصاد دریا می تواند اشتغال درست کند.

رئیسی تاکید کرد: تولید مسئله من است. ما امکان حل کردن مشکل مسکن جوانان را داریم. پرهزینه ترین مسئله در مسکن، زمین است که ما برای حل آن برنامه داریم. ما برای اشتغال و مسکن جوان برنامه داریم؛ از ما مسکن و اشتغال و از جوانان هم ازدواج.

***

رئیسی در جمع بندی سخنان خود در پایان مناظره دوم گفت: در جایگاه کاندیدای ریاست جمهوری باید حتما مسایل نه به صورت کلان بلکه به صورت اقلیمی شناخته شود و معلوم شود در هر حوزه ای چه مشکلی هست و چه راه حلی دارد و قدرت و توانی باشد که مساله را حل کند.

وی افزود: از اول پیروزی انقلاب اسلامی عده ای بیشترین بهره را از آزادی می بردند و مردم را ناامید کردند و حرف های ساختارشکنانه می زدند و به همه اهانت کردند و در نهایت می گفتند که آزادی نیست. چرا این طور هست، مردم فهم دارند.

رئیسی بیان کرد: من حاضرم با هر کدام از دولتمردان درهر زمان و در هر پارک و اجتماعی بین مردم بروم و اقبال مردم به شما و خودم را ببینم.

رئیسی گفت: رقیبان سالهای قبل ما که آقایان کارمند آنها محسوب می شوند از بیش از ۲۰۰ نفر شکایت کردند و بنده با اینکه می توانستم از هیچ کسی شکایت نکردم؛ چرا درست عمل نمی کنید. بنده به عنوان قاضی از تمام آقایان گذشتم.

وی گفت: رییس جمهور یعنی همه مردم در مملکت حقشان تضمین شود با هر جایگاه و اقلیمی که هستند.

وی ادامه داد: فضای مجازی بهترین بستر نظارت مردم در دولتمردان است و ما این کار را در دادگستری اجرا کردیم و هر قاضی و کارمند را با نگاه مردم ارزیابی کردیم و مردم نمره دادند.

وی افزود: ما ۳۵ سامانه فعال شده و تا اخر سال ۴۰ سامانه فعال خواهد شد. ما در دوران کرونا الگو شدیم و ۱۲۰ هزار نفر زندانی به مرخصی رفتند. به نام جمهوری اسلامی این کار را می کنیم و کارهای افتخارامیزی به نام جمهوری اسلامی انجام دادیم.

وی در پایان گفت: ما گشت ارشاد برای مدیران داریم.

304011