پرسون بررسی کرد؛

ماجرای پرحاشیه توقف دوز دوم واکسیناسیون کرونا

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی علت کاهش موجودی واکسن در کشور بدقولی چین و روسیه در تحویل واکسن به ایران دانست.
تصویر ماجرای پرحاشیه توقف دوز دوم واکسیناسیون کرونا

به گزارش سایت خبری پرسون، روند واکسیناسیون در کشور ابتدا با تزریق واکسن به کادر درمان آغاز شد. کاهش شدید و ناگهانی آمار فوتی‌های کادر درمان، اثرگذاری مطلوب انواع مختلف واکسن‌ها را آشکار و شایعات پیرامون عدم کارایی یک نوع واکسن خاص را نقض کرد.

بعد از کادر درمان نوبت تزریق واکسن به افراد بالای 80 و 70 سال رسید. حال اخبار از توقف واکسیناسیون کرونا اشخاص بالای 65 سال حکایت دارد. ضمن این که سالمندانی که برای دریافت مرحله دوم واکسن مراجعه کرده‎اند، با عدم موجودی واکسن مواجه شده‌اند.

تکذیب توقف واکسیناسیون کرونا/ تاخیر در ورود محوله جدید واکسن

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تکذیب توقف واکسیناسیون کرونا در ایران می‌گوید، قرار بود محموله‌ای شامل 3 میلیون دوز واکسن وارد کشور شود و واکسیناسیون سرعت خوبی داشت اما ورود این محموله با تأخیر مواجه شد و تصمیم گرفتیم به جای آغاز واکسیناسیون گروه سنی جدید، واکسیناسیون افراد بالای 70 سال را تکمیل کنیم و این گروه سنی دوز اول و دوم واکسن را دریافت کنند.

به گفته علیرضا رئیسی واکسیناسیون متوقف نشده است اما واکسیناسیون سایر گروه‌های سنی تا ورود محموله واکسن انجام نمی‌شود. همچنین وی از دریافت مجوز مصرف اضطراری واکسن برکت و ادامه واکسیناسیون با واکسن ایرانی خبر داده و گفته است که در تیرماه حداقل سه تا پنج میلیون و در مرداد ماه بالای ١٠ میلیون دوز واکسن ایرانی به دست ما خواهد رسید و جای نگرانی نیست.

اتمام موجودی واکسن سینوفارم/ برای سالمندان نوبت دوم واکسن تزریق نمی‌شود

امیرعلی فریدون‌فر، رئیس مرکز بهداشت شرق تهران می‌گوید که ورود محموله‌ها با تأخیر مواجه شده است و واکسن سینوفارم دیگرموجود نیست؛ به همین دلیل تزریق دوم آن فعلا انجام نمی‌شود. البته او این توضیح را می‌دهد که تأخیر چند روزه در تزریق دوز دوم، تأثیری در ایمنی‌زایی ایجاد نمی‌کند. به‌گفته او، مقدار بسیار کم موجودی برخی واکسن‌ها در دوز دوم هم برای بیماران خاص درنظر گرفته خواهد شد و برای سالمندان هم‌اکنون نوبت دوم تزریق نمی‌شود.

بدقولی روسیه و چین در تحویل واکسن به ایران

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید در حال حاضر واکسن چندانی در کشور وجود ندارد و دلیل آن هم یک چیز است: بدقولی روسیه و چین در تحویل واکسن. وی می‌گوید روند تزریق واکسن متوقف نخواهد شد؛ «به نظر می‌رسد محموله جدیدی از واکسن در هفته آینده به کشور وارد شود اما اگر وارد نشود باید فکر جدی در این باره کنیم و تصمیم چالشی را بگیریم. با مذاکراتی که صورت گرفته و قول و قرارهایی گذاشته شده که احتمالا مقداری واکسن از چین یا روسیه تحویل ایران شود. اما در هر صورت من فکر می‌کنم مشکل همچنان پابرجاست.»

در مرحله دوم واکسن ایرانی تزریق کنید

مینو محرز، محقق تیم پروژهش واکسن کوو ایران برکت معتقد است: «افرادی که در مرحله اول دریافت واکسن کرونا، با واکسن‌های خارجی واکسینه شدند، اکنون می‌توانند برای تزریق دوز دوم از واکسن ایرانی برکت استفاده کنند، چراکه میزان واکسن تولید شده در دنیا بسیار کم است.»

دسترسی به واکسن ایرانی کرونا

طبق اخبار محموله جدید واکسن کرونا به زودی وارد کشور می‌شود، اما کافی نیست. همچنین احتمال صدور مجوز تزریق واکسن کوو برکت نیز مطرح است. با وجود تاکید بر واکسن ایرانی کرونا از سوی مسئولین، باید منتظر واکنش مردم و دریافت کنندگان واکسن ماند تا مشخص شود اعتماد و تمایل به تزریق واکسن داخلی وجود دارد یا خیر.

303946