مدیر تعاون روستایی گیلان؛

قیمت خرید توافقی پیله تر ابریشم اعلام شد

مدیر تعاون روستایی گیلان با اعلام اینکه خرید توافقی پیله تر ابریشم از سوی شبکه تعاونی روستایی از امروز در گیلان آغاز شده است، گفت: قیمت توافقی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم مرغوب فعلا، ۱۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
تصویر قیمت خرید توافقی پیله تر ابریشم اعلام شد

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، عباس جعفرپور روز سه شنبه اظهار داشت: خرید توافقی پیله تر ابریشم از سوی شبکه تعاونی روستایی در شهرستان های رشت، شفت، فومن، صومعه سرا، لنگرود، سیاهکل و لاهیجان آغاز شده است.

وی خاطر نشان کرد: خرید توافقی پیله تر ابریشم در راستای تحقق وظیفه حمایتی، ترغیب و ارتقاء انگیزه تولید نوغانداران با هدف کمک به احیاء و توسعه زنجیره ارزش افزوده محصول ابریشم از سوی تعاون روستایی گیلان انجام می شود.

مدیر تعاون روستایی گیلان با بیان اینکه قیمت توافقی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم مرغوب فعلا، ۱۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده، اضافه کرد: این مبلغ نسبت به سال گذشته افزایش یافته، پارسال پیله تر ابریشم به طور میانگین ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان از نوغانداران خریداری شد.

وی با اشاره به خرید توافقی پیله تر ابریشم از نوغانداران به میزان نزدیک به ۶ تن در سال گذشته از سوی شبکه تعاونی های روستایی استان گیلان اظهار داشت: به لحاظ منابع مالی برای خرید توافقی پیله های تر ابریشم محدودیت نداریم و پیش بینی می شود امسال مقدار بیشتری پیله تر ابریشم خریداری شود.

هم اکنون ۹ هزار و ۹۲ خانوار در گیلان به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند که سالانه حدود ۵۶۰ تن پیله ابریشم تولید می کنند، امسال نزدیک به ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در استان توزیع شده است.

با پرورش هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود و از هر پنج کیلوگرم پیله تر پس از فرآوری، یک کیلوگرم نخ ابریشم خام نیز به دست می آید.

٣١ استان کشور در زمینه صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما در این میان گیلان کانون تولید پیله تر ابریشم و خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور، پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار می رود.

منبع: ایرنا

303932