عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

کفه یارانه پنهان بالاتر از بودجه سالانه کشور است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کفه یارانه پنهان بالاتر از بودجه سالانه کشور است، گفت: یارانه پنهان بخش عمده آن مربوط به حوزه انرژی است.
تصویر کفه یارانه پنهان بالاتر از بودجه سالانه کشور است

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، مصطفی طاهری با بیان اینکه میزان یارانه پنهان نزدیک هزار میلیارد تومان است، افزود: لازم است روش پرداخت یارانه پنهان در کشور هدفمند شود ولی در عین حال نباید طی آن به کسی آسیبی هم برسد و ما معتقدیم چنین چیزی شدنی است.

وی خاطرنشان کرد: امسال با نظر دولت، هشت میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی اختصاص پیدا کرد ولی در عمل به عنوان مثال مرغ با همان قیمت ۲۵ هزار تومان به دست مردم می‌رسد، حرف ما این بود که وقتی اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیر چندانی در قیمت ندارد پس بهتر بود آن را حذف می‌کردیم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: ما برای ساماندهی و حل مسائل مربوط به حوزه تامین انرژی در مجلس کارهایی انجام دادیم و منتظر بودیم که در این خصوص لایحه‌ای هم از سوی دولت به مجلس بیاید تا طرح نهایی پخته‌تر شود.

طاهری افزود: رگه‌هایی از تدبیر مجلس در خصوص مسائل حوزه انرژی به ویژه گاز و برق، را در بودجه ۱۴۰۰ منظور کردیم که نمونه‌اش این است که برخی جاها که بیش از ۲ مگاوات مصرف برق دارند یا باید خودشان نیروگاه دایر کنند یا اینکه از یک حد به بالا، برق را با قیمت تمام شده خریداری کنند.

وی ادامه داد: اگر چنین مراکزی اقدام به تاسیس نیروگاه کنند فعلا می‌توان سوخت آن را با قیمت یارانه دار یک دهم فوب خلیج فارس داد هر چند که این حرکت نیز اشتباه است ولی برای شروع روند اصلاحی گریزی از آن است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: باید به سمتی برویم که روش ارائه یارانه پنهان در کشور را هدفمند کنیم که در صورت عملیاتی شدن این موضوع خیلی از مسائل نیز حل می‌شود.

منبع: ایرنا

303837