پس‌لرزه مناظره اول در کمپین‌ها

نخستین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری با پس‌لرزه‌هایی همراه شد. صداوسیما به رئیسی وقت اضافه داد و همین موضوع واکنش نامزدی دیگر را به‌دنبال داشت. این بخشی از پس‌لرزه مناظره‌ای است که با اتهام‌زنی‌های گسترده نامزدها به یکدیگر به حاشیه رفت. حالا ۱۰ روز مانده تا برگزاری انتخابات، نامزدها می‌کوشند بر مسائل اقتصادی مربوط به معیشت مردم مانور دهند.
تصویر پس‌لرزه مناظره اول در کمپین‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، با گذشت سه روز از برگزاری اولین مناظره تلویزیونی هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، پس‌لرزه‌های آن همچنان ادامه دارد؛ مناظره‌ای که اگرچه قرار بود با طرح سوال‌های اقتصادی، مردم را در جریان برنامه‌های کاندیداها برای حل مشکلات اقتصادی قرار دهد اما در عمل نوع سوال‌های طرح شده، نحوه پاسخگویی نامزدها و اتهام‌زنی‌های گسترده در خصوص نوع مدارک تحصیلی آنها و سطح سوادشان، مناظره اول را به برنامه‌ای پر از حاشیه و بدون ارائه راهکار اقتصادی تبدیل کرد.

در همین راستا، روز گذشته به‌دنبال نامه نماینده سیدابراهیم‌ رئیسی نامزد انتخاباتی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری به کمیسیون تبلیغات صداوسیما که خواستار اختصاص زمان برای پاسخگویی به برخی اظهارات مطرح شده از سوی دو نامزد دیگر ریاست جمهوری شده بود، ستاد حامیان ابراهیم رئیسی از مدت ۵ دقیقه زمان صداوسیما برای پاسخگویی به اظهاراتی که مهرعلیزاده و همتی علیه ‌رئیسی در مناظره اول داشتند، خبر داد. موضوعی که اعتراض عبدالناصر همتی دیگر نامزد انتخابات را در پی داشت و در توییتر خود با بیان اینکه در جریان مناظره، نامزدهای پوششی به همراه نامزد اصلی، ۲۹ بار با بردن اسم بنده به من تهمت زدند، نوشت: با توجه به اینکه به رقیب اصلی بنده ۵ دقیقه فرصت اضافی داده شد، بنابر محاسبات انجام شده باید ۲۰ دقیقه فرصت اضافی برای پاسخگویی به بنده هم اختصاص یابد.

وی در توییت دیگری تاکید کرد: «آقای جلیلی پیشنهاد مناظره دونفره داده‌اند. خیلی هم خوب است. همین‌جا از رقیب اصلی خودم، آقای رئیسی دعوت می‌کنم در اینستاگرام به‌صورت زنده مناظره کنیم. بعد خدمت آقای جلیلی هستم.»

واکنش جهانگیری

اختصاص زمان به ابراهیم رئیسی برای پاسخ به سخنان دیگر نامزدها در شرایطی صورت گرفته است که پیش‌تر دولت در نامه‌ای به صداوسیما به‌دلیل آنچه اتهام‌زنی‌های گسترده طی مناظره اول به دولت‌های یازدهم و دوازدهم توصیف می‌کند خواستار اختصاص زمان برای پاسخگویی شده بود. درخواستی که تا ‌این لحظه هنوز به آن پاسخی داده نشده است.

در همین حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری دیروز با انتقاد از شیوه برگزاری و همچنین اظهارات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در نخستین مناظره تلویزیونی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اولین ‎مناظره نامزدهای ریاست جمهوری را دیدم، هم برنامه‌ریزی و هم اجرا عجیب بود. هفت نامزد ریاست جمهوری درباره مسائل اقتصادی کشور مورد پرسش قرار گرفتند بدون آنکه هیچ سوالی درباره ‎تحریم‌های ظالمانه و آثار آن بر اقتصاد و نیز بحران ‎کرونا و پیامدهای آن بر اشتغال و معیشت مردم مطرح شود. هیچ نامزدی به این مساله نپرداخت و پنج نامزد همسو نیز یکصدا، خرابی همه اوضاع را تنها به این دولت ارجاع دادند.

‌وی افزود: آنها نگفتند مقصر ارجاع ‎پرونده هسته‌ای کشور به ‎شورای امنیت سازمان ملل تحت مدیریت آمریکا در سال ١٣٨٥ چه تیمی و چه جریانی بود و چه هزینه‌های سنگینی بر کشور تحمیل کرد. ‌جهانگیری در ادامه این مطلب نوشت: ‌

‌آنها نگفتند که در این مدت چه جریانی نگذاشت راه‌های خروج کشور از ‎تحریم‌ها و باز شدن درهای ‎اقتصاد که نتیجه مستقیم آن کاهش رنج‌ها و نگرانی‌های مردم بود به فرجام برسد. ‌اگر فهم مسائل واقعی کشور و راه‌حل‌های به دور از شعار و تبلیغات سیاسی مدنظر باشد باید ‎صداوسیما امکان ‎پاسخگویی وزرا و اظهارات نخبگان و کارشناسان مطلع را فراهم کند. تنها با گروه خود به ‎قاضی رفتن خود را ‎راضی کردن است.»

ادامه ماجرای مدرک تحصیلی

از سوی دیگر در پی سخنان عبدالناصر همتی در جریان مناظره اول درخصوص مدرک تحصیلی محسن رضایی، مسعود درخشان استاد‌تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در واکنش به این اظهارات با ارسال نامه‌ای به وزیر علوم، ضمن ابراز شکایت از همتی، خواستار تشکیل دادگاه ویژه رسیدگی به این‌گونه جرائم شد. او ضمن دفاع از مدرک تحصیلی محسن رضایی تاکید کرد: شهادت می‌دهم که برای حضور اساتید در دفتر محسن رضایی، هیچ اجباری در کار نبود و هیچ حق‌الزحمه و پاداشی دریافت نکردیم. همتی در مناظرات خطاب به محسن رضایی گفته بود: «من که می‌دانم چطور اقتصاد خواندید. من از نحوه اخذ مدرک شما خبر دارم. استادهای دانشگاه را مجبور می‌کردید بیایند دفتر شما از شما امتحان بگیرند.» پیش از این ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی و علیرضا زاکانی توضیحاتی را بابت مدارک تحصیلی این نامزدها منتشر کرده بودند.

منبع: دنیای اقتصاد

303808