۶۵ درصد از آب کشاورزی با روش‌های سنتی هدر می‌رود

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل عدم توسعه مناسب آبیاری نوین و استفاده از روش‌های سنتی، تنها 35 درصد از آب بخش کشاورزی استفاده مفید شده و 65 درصد آن هدر می‌رود.

تصویر ۶۵ درصد از آب کشاورزی با روش‌های سنتی هدر می‌رود

به گزارش سایت خبری پرسون، جلال محمودزاده با اشاره به کاهش بیش از 40 درصدی بارندگی در کشور، اظهار کرد: در سالجاری علاوه بر کاهش بارندگی پراکنش آن نیز نامتوازن بوده که موجب خسارات زیادی بر محصولات کشاورزی شده است.

وی ادامه داد: پیشگیری از این خسارات قابل انجام بود؛ اگر وزارت جهادکشاورزی و دستگاه‌های مربوطه به وظایف خود عمل می‌کردند.

محمودزاده یکی از این وظایف را اجرای طرح آبیاری نوین عنوان کرد که طبق برنامه ششم توسعه بر عهده وزارت جهادکشاورزی گذاشته شده بود.

وی گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه وزارت کشاورزی موظف بود با هدف بهره‌وری مناسب از آب و صرفه‌جویی در آن 2 میلیون و 600 هزار هکتار ار اراضی کشاورزی کشور را تحت پوشش آبیاری نوین قرار دهد، اما به ماه‌های پایانی برنامه نزدیک می‌شویم و تنها 1 میلیون هکتار از اراضی از آبیاری تحت فشار بهره‌مند شده‌اند که کمتر از 50 درصد است.

به گفته محمودزاده؛ به دلیل عدم توسعه مناسب آبیاری نوین و استفاده از روش‌های سنتی در کشور، تنها 35 درصد از آب بخش کشاورزی استفاده مفید شده و 65 درصد آن هدر می‌رود.

وی انتقاد کشاورزان درباره زیان اقتصادی ناشی از تغییر اجباری در کشت را به‌جا دانست و افزود: اگر 90 درصد برنامه آبیاری نوین اجرایی می‌شد اکنون کشاورزان با مشکل اقتصادی حاصل از کم‌آبی و تغییر کشت روبه‌رو نبودند.

محمود زاده تصریح کرد: استفاده از ارقام کم آب‌بر موضوع دیگری بود که می‌توانست در شرایط خشکسالی چاره‌ساز باشد و مجلس نیز به آن تاکید داشت، اما این طرح نیز توسط جهادکشاورزی به درستی اجرا نشده است.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی معتقد است؛ اگر طرح تجهیز مزارع و باغات به آبیاری نوین و استفاده از ارقام کم آب‌بر به طور کامل محقق می‌شد، اکنون شاهد شرایط بد اقتصادی کشاورزان در اثر خشکسالی و اعتراض آن‌ها نبودیم.

منبع: ایلنا

303775