آغاز تزریق دُز دوم واکسن کنژوگه در مازندران چهارشنبه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که تزریق دُز دوم واکسن ایرانی کوبایی کنژوگه برای اجرای مرحله سوم طرح کارآزمایی بالینی از روز چهارشنبه ۱۹ خرداد در مازندران آغاز می‌شود.
تصویر آغاز تزریق دُز دوم واکسن کنژوگه در مازندران چهارشنبه

به گزارش سایت خبری پرسون از مازندران، مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک انستیتوپاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا که با تزریق دُز اول این واکسن به ۲۴ هزار داوطلب در هشت شهر کشور از جمله بابل و ساری در اردیبهشت آغاز شده بود، از ۱۹ خرداد با تزریق دُز دوم این واکسن به داوطلبان ادامه می‌یابد

قاسم اویس در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان این که طبق برنامه‌ زمان‌بندی، تزریق دُز دوم این واکسن در مازندران باید از امروز دوشنبه آغاز می‌شد، گفت: با توجه به این که در سه روز ابتدایی تزریق واکسن کنژوگه در مازندران تعداد داوطلبان زیاد نبود، با تجمیع افراد سه روز نخست قرار شد که فاز دوم از چهارشنبه این هفته آغاز شود و با داوطلبانی که در سه روز نخست اجرای کارآزمایی دُز اول واکسن کنژوگه را دریافت کرده بودند، تماس گرفته شده است.

وی اجرای مرحله نخست کارآزمایی بالینی واکسن کنژوگه در مازندران را موفقیت آمیز توصیف کرد و افزود: خوشبختانه هیچ عارضه‌ای از تزریق دُز اول این واکسن در مازندران ثبت نشد و با توجه به این نتیجه به دست آمده امیدواریم که همه داوطلبانی که دُز نخست واکسن را دریافت کردند برای دریافت دُز دوم نیز مراجعه کنند.

اویس گفت که مرحله دوم تزریق واکسن کنژوگه طبق برنامه طی یک هفته انجام خواهد شد.

در همین حال، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بابل هم اعلام کردهاند که تزریق دُز دوم واکسن کنژوگه در این دانشگاه نیز از ۱۹ خرداد آغاز شود.

مازندران ۶ هزار سهمیه از برای انجام فاز سوم مطالعات واکسن کنژوگه را در اختیار دارد که سه هزار واکسن زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مازندران و سه هزار واکسن زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی بابل تزریق می‌شود.

تزریق مرحله نخست واکسن کنژوکه در مازندران از ۲۱ اردیبهشت ماه در دانشگاه علوم پزشکی بابل و یک روز بعد در دانشگاه علوم پزشکی مازندران آغاز شد و دوم خرداد نیز پایان یافت.

هفت هزار و ۲۷۳ نفر زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل و هفت هزار و ۶۲ نفر زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای شرکت در مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا داوطلب شده بودند.

مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کنژوگه توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی شهرهای اصفهان، بندرعباس، زنجان، همدان، کرمان، یزد، ساری و بابل اجرا می‌شود. در یزد و کرمان این مطالعات سه مرحله‌ای و در سایر شهرها دو مرحله‌ای و با تزریق دو دُز است.

واکسن کنژوگه تولید مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران بر پایه دانش ساخت واکسن کزاز طراحی و ساخته شده و از نظر ایجاد لختگی و عوارض جانبی بسیار ایمن و دارای عوارض کمتری است.

منبع:ایرنا

303613