در تیر ماه امسال صورت می پذیرد؛

بهره برداری از مجتمع فولاد گیلان؛ بزرگترین تولید کننده بخش خصوصی کشور

دومین مجتمع فولاد کشور با مساحتی حدود ۶۵ هکتار و سه ناحیه تولیدی نورد گرم، نورد سرد و گالوانیزه با ظرفیت و توان تولید سالانه سه هزار و ۲۰۰ تن انواع ورق‌های سیاه و سفید فولادی در شهر صنعتی رشت فعالیت می‌کند.
تصویر بهره برداری از مجتمع فولاد گیلان؛ بزرگترین تولید کننده بخش خصوصی کشور

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، مجتمع فولاد گیلان دارای ۱۱ سالن تولید انواع ورق‌های فولادی، نورد گرم، نورد سرد و ۹ سالن گلخانه‌ای بوده که آلاینده‌های زیست محیطی در حد استاندارد در این مجتمع رعایت شده است.

افتتاح طرح توسعه خط تولید گالوانیزه فولاد گیلان

قائم مقام مدیرعامل مجتمع فولاد گیلان درباره چگونگی وضعیت فعالیت این مجتمع، ظرفیت اسمی مجتمع فولاد گیلان را با تولید سالانه ۲٫۵ میلیون تن ورق سیاه و ۸۰۰ هزار تن ورق سفید عنوان کرد و گفت: علاوه بر این‌ها طرح توسعه خط تولید گالوانیزه نیز با ارزش یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان با اشتغالزایی ۵۰۰ نفر در سال طی تیر ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

نوید سیار ثابت، مجتمع فولاد گیلان را بزرگ‌ترین تولیدکننده بخش خصوصی کشور ذکر کرد و افزود: در حال حاضر این مجتمع برای تهیه مواد اولیه و سرمایه در گردش مشکل دارد و مسئولان استان و سازمان صمت وعده داده‌اند که به ما کمک کنند.

وی با انتقاد از عدم شناسایی کامل مجتمع فولاد گیلان در این استان، تصریح کرد: در استان‌های صنعتی مانند اصفهان و خوزستان به خوبی فعالیت فولاد معرفی شده اما هنوز در گیلان فعالیت این مجتمع بزرگ به طور شایسته و بایسته معرفی و شناسایی نشده است.

قائم مقام مدیرعامل مجتمع فولاد گیلان با بیان اینکه این مجتمع در گذشته به دلیل نیازمندی سرمایه در گردش، تسهیلات دریافت می‌کرد، خاطرنشان کرد: مجتمع فولاد گیلان به دلیل عدم پشتوانه مالی مجبور به دریافت تسهیلات بانکی بود.

وی ادامه داد: در سال ۹۴_۹۵ حدود ۵۴۰ میلیارد تومان از بانک‌های عامل تسهیلات گرفته شد و تا سال ۹۸ این میزان تسهیلات در مجموع بیش از یک هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان بدهی بانکی داشت که تمام این مقدار بدهی پرداخت شده و اکنون فولاد گیلان حتی یک ریال بدهی به بانک‌ها ندارد و خط توسعه آن در حال راه اندازی است.

سیار ثابت، با بیان اینکه مجتمع فولاد گیلان کاملاً به صورت خصوصی اداره می‌شود، متذکر شد: با وجود مشکلات و عدم پشتوانه دولتی، در بخش تولید ورق به خودکفایی رسیده ایم هر چند به دلیل بروز برخی مشکلات و محدودیت‌ها اکنون ظرفیت تولید محقق شده این مجموعه یک و نیم میلیون تن در سال است.

وی درباره وضعیت صادرات فولاد گیلان اظهار کرد: در حال حاضر صادرات نداریم اما با تحقق طرح‌های توسعه‌ای خود در آینده قصد داریم در این حوزه نیز ورود کنیم.

قائم مقام مدیرعامل مجتمع فولاد گیلان درباره رعایت موارد زیست محیطی در مجتمع فولاد گیلان افزود: تصفیه خانه‌های صنعتی و بهداشتی در مجموع با متراژ یک هزار متر مربع و ظرفیت کلی ۳۳۰ متر مکعب در روز و هزینه‌ای بالغ بر ۲۳۴ میلیارد ریال برای تصفیه آب و فاضلاب مجتمع در راستای رعایت موارد زیست محیطی احداث شده است.

به گفته وی، تمام هزینه‌های سوله و خرید ماشین آلات و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری خط تولید گالوانیزه و طرح‌های توسعه از محل درآمد حاصله از مجتمع فولاد گیلان بوده و هیچ گونه تسهیلات برای این امر دریافت نکرده است.

سیار ثابت، تولید قطعات صنایع خودرو سازی، صنعت لوازم خانگی، ساخت و تولید لوله و پروفیل، ساخت انواع ماشین‌های صنعتی سبک و سنگین، صنایع هوایی، نظامی، دریایی، ساخت ادوات و ماشین آلات کشاورزی، صنایع ریلی، صنعت سوله سازی، ساخت تجهیزات پزشکی و انواع اسکلت‌های ساختمانی را از جمله موارد مصرف محصولات مجتمع فولاد گیلان برشمرد.

تولید ۳۰ درصد ورق کشور در مجتمع فولاد گیلان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز فعالان عرصه فولاد را جهادگران اقتصادی خواند و گفت: مجتمع فولاد گیلان با سرمایه گذاری بخش خصوصی وبا همت و کمک مسئولان کشور رشد و شکوفایی یافته است.

فرهاد دلق پوش با بیان اینکه هزاران میلیارد تومان در این مجتمع سرمایه گذاری شده است، اظهار کرد: در این مجتمع بیش از ۳۰ درصد ورق کشور تولید می‌شود.

وی حمایت از سرمایه گذاری و واحدهای تولیدی و صنعتی را ضرورتی مهم خواند و تصریح کرد: مجتمع فولاد نیمی از اشتغال گیلان را به عهده دارد ویکی از بزرگ‌ترین پازل توسعه استان است. رئیس سازمان صمت گیلان با تاکید بر اینکه امروز صنعت به کمک زیرساخت‌های کشور می‌آید، خاطرنشان کرد: پازل توسعه گیلان تنها با اراده و همت عمومی رونق پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مجتمع فولاد گیلان بدون سرمایه‌گذاری دولتی توانسته و ورق‌های فولادی را به روش‌های نورد سرد و گرم و روی (گالوانیزه) تولید کند، گفت: این مجتمع ۵۰ درصد نیاز کشور را تأمین و زمینه اشتغال بیش از یک هزار و ۵۰۰ به صورت مستقیم را فراهم کرده است.

فعالیت ۱۱ واحد فولادی در گیلان

دلق پوش، با اشاره به اینکه گیلان برای استقرار صنایع آب‌بر موقعیت مطلوبی دارد، گفت: اکنون ۱۱ واحد فولادی در گیلان وجود دارد که از این تعداد ۸ واحد فعال هستند.

وی هم‌افزایی بین بخش تولید و صنعت و مردم را امری مهم خواند و گفت: گیلان ظرفیت‌های بالایی دارد که باید از آنها در راستای رشد و توسعه هر چه بیشتر استان استفاده شود.

این مسئول، طراحی و تولید در مجتمع فولاد گیلان را کاملاً سازگار و منطبق با محیط زیست گیلان ذکر کرد و افزود: صیانت از اشتغال موجود در حوزه تولید و صنعت گیلان در کنار تلاش برای توسعه بیشتر استان و زمینه‌سازی ایجاد فرصت‌های شغلی جدید امری ضروری است.

وی با تصریح بر اینکه مجتمع فولاد گیلان ثابت کرده که تضادی بین صنعت و محیط زیست وجود ندارد، یادآور شد: اجازه استقرار صنعت تا دهه ۸۰ در گیلان صادر نشده بود و تا آن زمان تنها به بخش کشاورزی توجه می‌شد.

دلق پوش، اضافه کرد: صنعت در ابعاد بسیار گسترده در اروپا که به اروپای صنعتی معروف بوده، مستقر شده و هیچ مشکلی نیز برای محیط‌زیست این قاره ایجاد نکرده و صنعت فولاد گیلان نیز در این راستا اقدام‌های مؤثری مانند ایجاد اسکله، گلخانه، فضای پرورش گل و گیاه، فضای سبز جنگلی و… در کنار این صنعت سخت انجام داده است.

ضرورت حمایت پولی و بانکی دولت از بخش تولید

وی با بیان اینکه مجتمع فولاد گیلان در استفاده از توان بخش خصوصی برای استقرار صنعت فولاد در رتبه نخست سطح کشور قرار دارد، یادآور شد: حمایت دولت از بخش تولید با اعمال سیاست‌های پولی و بانکی، اعطای تسهیلات بانکی با درصد سود و کارمزد پایین امری ضروری است.

رئیس سازمان صمت، بیان کرد: امیدواریم سیاستگذاری و رویکرد اعطای تسهیلات بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد به بخش تولید و صنعت تعدیل شوند.

وی در ادامه به میزان سرمایه‌گذاری سازمان صمت در بخش جوازهای تأسیس در سال ۹۹ به نسبت سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: در این راستا شاهد رشد خوبی بوده ایم.

دلق پوش، با بیان اینکه سال گذشته ۲۱۵ مورد پروانه بهره‌برداری در گیلان صادر شده است، افزود: این آمار در سال ۹۸ حدود ۱۶۵ مورد بوده است.

وی به رشد ۳۰ درصدی گیلان در بخش میزان صدور پروانه‌های بهره‌برداری در سال ۹۹ به نسبت سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: میزان پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی گیلان در سال ۹۹ به نسبت سال ۹۸ به میزان ۴۲٫۱۹ درصد بوده است.

به گفته این مسئول، میزان اشتغال مستقیم گیلان طی سال ۹۹ معادل ۲ هزار و ۵۴۱ نفر و در سال ۹۸ حدود ۲ هزار و ۱۱۹ نفر بود که در این بخش ۱۹٫۹۲ درصد رشد داشته است.

۳۵ شهرک و ناحیه صنعتی و یک شهر صنعتی در گیلان فعال است و با بهره گیری از ظرفیت‌های نظیر ترانزیت جاده‌ای، بندری، ریلی و منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی آستارا و بهره گیری از نظرات اندیشمندان و صاحبنظران دانشگاهی می‌توان به تحول در بخش تولید و تجارت و اشتغال در گیلان امیدوار شد.

منبع: بازار

302698

مطالب مرتبط