یک جامعه شناس در گفت‌وگو با پرسون:

اعتیاد 36 درصدی کارمندان دولتی در کردستان فاجعه است

یک جامعه‌شناس گفت: ابتلای بیش از 36.5 درصد از کارکنان بخش دولتی در کردستان به اعتیاد عملا و رسما یک فاجعه اجتماعی برای این استان است.

تصویر اعتیاد 36 درصدی کارمندان دولتی در کردستان فاجعه است

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، هفته پیش (6 خردادماه) فاروق وفایی؛ رئیس اداره سلامت روان اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از اعتیاد 36.5 درصد از کارمندان دولتی و درکل اعتیاد 52 درصد از کارکنان دو بخش خصوصی و دولتی در کردستان خبر دادند.

فرانک صوفی؛ جامعه شناس و مدرس دانشگاه در این باره در گفت وگو با خبرنگار پرسون، گفت: زمانی که خبر میزان اعتیاد کارکنان دولتی و بخش خصوصی در کردستان در رسانه‌ها منتشر شد، این خبر به سرعت فضای مجازی را درنوردید.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: 36.5 درصد اعتیاد کارکنان دولتی را می‌توان اینگونه تفسیر کرد که از هر 3 کارمند بخش دولتی حداقل یک نفر از آنان به مواد مخدر، الکل و... معتاد است، حال اینکه در این عدد زمانی که با بخش خصوصی ادغام می‌شود به عدد 52 درصد می‌رسد که این یعنی فاجعه، این یعنی بیش از نیمی از کارکنان در کردستان به نوعی درگیر اعتیاد خود هستند و بماند که چه عواقب خطرناکی برای دولت، جامعه، خانواده و حتی شخص خود به دنبال دارند.

صوفی در ادامه سخنان خود گفت: حال سئوال اینجاست که کدام نهاد و سازمان متولی بررسی و کنترل این وضعیت است، بی‌گمان آمار اعتیاد در بین کارکنان کردستانی در سال‌های قبل بسیار پایین تر از ارقام 36.5 درصد در بخش دولتی و... بوده است و با توجه به این وضعیت در آینده عدد 36.5 درصد هم به عدد 50 درصد نزدیک می‌شود و این یعنی فاجعه و فلج شدن بخش دولتی در استانی فرهنگی همانند کردستان.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: همه خوب آگاه هستیم فردی که اعتیاد دارد در انجام کارهای روزمره خود درمانده است، حال زمانی که یک سوم از کارکنان بخش دولتی که موظف به ارائه خدمات به ارباب رجوع هستند، به بالای اعتیاد مبتلا هستند، چگونه می‌توانند جوابگوی ارباب رجوع باشند؟!.

این جامعه‌شناس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: البته با این وجود بازهم نمی‌توان روی عدد 36 درصد خوشبین باشیم بی‌شک در آمارهای غیررسمی این عدد بیشتر است، بنابراین می‌طلبد که راهکاری برای اصلاح این معضل بزرگ اجتماعی در ادارات کردستان اندیشیده شود.

صوفی خاطرنشان کرد: زمانی که مسئولان به این شفافیت از آمار 36 درصدی اعتیاد در بین کارکنان دولتی خبر دارند، آیا برای اصلاح این وضعیت نمی‌توانند کاری انجام دهند؟!.

این جامعه شناس در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم که مسئولان تنها به ارائه آمارهای بد اکتفا نکنند و برای تغییر این وضعیت وارد میدان عمل هم شوند.

آیین مهر ـ استان کردستان

302691