معاون دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

گذر سریع از پیک چهارم مرهون اقدامات به هنگام است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: پیگیری، رهگیری، بیماریابی هوشمند و نمونه‌گیری به هنگام موجب کاهش مدت زمان پیک چهارم کرونا شد.
تصویر گذر سریع از پیک چهارم مرهون اقدامات به هنگام است

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، محمدرضا صائینی شامگاه سه شنبه در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، با مقایسه میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در موج‌ سوم و چهارم در استان افزود: بر این اساس بیشترین تعداد مرگ و میر هفتگی به ترتیب در پیک سوم ۶۸ نفر و پیک چهارم ۵۳ نفر بود و تعداد کل فوتی‌ها نیز در پیک سوم ۵۸۳ نفر و چهارم ۲۲۳ نفر ثبت شد.

وی اظهار داشت: در ارتباط با میزان بستری بیماران کرونایی در پیک‌های سوم و چهارم کرونایی، میزان بستری‌ها در پیک سوم چهار هزارو ۷۳۰ (میانگین ۷۹) و پیک چهارم چهارهزارو ۶۲۳ نفر (میانگین ۹۰) بوده و بیشترین بستری روزانه در موج سوم ۱۲۳ بیمار و موج چهارم ۱۸۵ بیمار بوده است.

این مسوول با اشاره به درصد اشغال تخت‌های بیمارستانی در پیک سوم و چهارم کرونا در استان ادامه داد: بیشترین تخت اشغال شده بخش آی سی یو در پیک سوم ۹۰ درصد و پیک چهارم نیز به ۱۰۰ درصد رسید و درصد اشغال تخت‌های غیر آی سی یو ناشی از کرونا در پیک سوم ۸۰ درصد و پیک چهارم ۱۰۵ درصد به مدت یک هفته بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به مصاحبه انجام گرفته با مبتلایان کرونا در پیک سوم و چهارم بیماری در خصوص علت ابتلا به کووید - ۱۹، گفت: درصد ابتلا از اعضای خانواده در موج سوم ۳۷ درصد و موج چهارم، ۴۴ درصد و همچنین درصد ابتلا از دورهمی‌ها در پیک سوم ۱۱ درصد و پیک چهارم ۱۶ درصد بوده است.

وی در ارتباط با مقایسه درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در موج سوم و چهارم نیز ظهار داشت: درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در موج سوم ۸۰.۶ درصد و موج چهارم ۷۰.۶۵ درصد بوده که درصد استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در پیک سوم به ترتیب، ۷۹.۹۴ درصد و ۷۹.۱۳ درصد و در پیک چهارم نیز ۷۱.۴۱ درصد و ۶۹.۶۵ درصد بوده است.

صائینی با اشاره به افزایش مختصر مبتلایان به کرونا در شهرستان ابهر خاطرنشان کرد: باید منتظر روند کاهشی ابتلا به کرونا در هفته‌های آتی در این شهرستان بود و بر این مبنا همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی بیش از گذشته رعایت شود.

منبع: ایرنا

302613