متخصص بیماری های عفونی کاشان مطرح کرد؛

ایجاد جهش در ویروس کرونا در صورت عدم واکسیناسیون عمومی

متخصص بیماری های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: عدم واکسیناسیون عمومی باعث ایجاد جهش های مختلف در ویروس کرونا می شود.
تصویر ایجاد جهش در ویروس کرونا در صورت عدم واکسیناسیون عمومی

به گزارش سایت خبری پرسون از اصفهان، مائده نجفی زاده در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه واکسیناسیون در کشور طبق مصوبه سند ملی واکسیناسیون مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در حال انجام است، اظهار داشت: در حال حاضر اعضای کادر بهداشتی و درمانی و بیماران خاص مراحل واکسیناسیون آنها به اتمام رسیده و افراد بالای ۷۰ سال در نوبت واکسیناسیون هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سه واکسن اسپوتنیک، سینوفارم و آسترازنکا در کشور تزریق می‌شود، ابراز داشت: دو واکسن ابتدایی نوترکیب و واکسن سومی بر اساس ویروس کشته شده است.

انتشار اخبار دروغین درباره واکسیناسیون توسط انجمن‌های مخالف واکسن

متخصص عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه متأسفانه انجمن‌های مخالف واکسن در همه جای دنیا فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: برخی از این انجمن‌ها حتی با تولید و انتشار اخبار دروغین و انتشار گسترده آن در رسانه‌ها در حال فریب مردم هستند.

وی با اشاره به اینکه عدم واکسیناسیون عمومی باعث ایجاد جهش‌های مختلف در ویروس کرونا می‌شود، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون خطر مرگ افراد را به اندازه ۱۰۰ در ۱۰۰ کاهش و خطر ابتلاء به موارد شدید کرونا را تا ۸۵ درصد کاهش می‌دهد.

نجفی زاده با اشاره به اینکه واکسیناسیون یک امر کاملاً اختیاری است، بیان داشت: با این وجود وقتی خطر ابتلای شدید به بیماری و بعد از آن مرگ وجود دارد واکسیناسیون یک امر کاملاً معقولانه در جهت مصونیت در برابر این ویروس است.

فعلاً واکسن به افراد زیر ۱۸ سال تزریق نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه به افراد دچار ضعف سیستم ایمنی و یا استفاده کنندگان از کورتون پیشنهاد می‌شود که از واکسن «سینوفارم» استفاده کنند، افزود: به دلیل محدودیت‌های موجود در تأمین واکسن فعلاً واکسن به افراد زیر ۱۸ سال تزریق نمی‌شود که امیدواریم با تأمین واکسن مورد نیاز واکسیناسیون عمومی کشور در همه اقشار انجام شود.

متخصص عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه اگر فردی به فکر جان خود و یا خانواده خود است باید واکسن کرونا بزند، گفت: آنچه که در دیگر کشورها تجربه شده است نشان از موفقیت واکسیناسیون کرونا است به نحوی که تا حد زیادی توانسته شیوع ویروس را کنترل و مرگ‌ومیر را کاهش دهد.

استفاده از روش ایمنی جمعی پرهزینه و دشوار است

وی استفاده از روش ایمنی جمعی را پرهزینه و دشوار دانست و افزود: امیدواریم با انجام فرایند واکسیناسیون و مشاهده مردم از نتایج ثمربخش و کارآمد آن مقاومت برخی از افراد در مقابل واکسیناسیون کاهش پیدا کند.

نجفی زاده با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان داخلی در تولید واکسن کرونا اظهار داشت: طبق آخرین اطلاعات واکسن «کووبرکت» در فازهای مطالعاتی و آزمایش‌های بالینی از همه پیشتر است که پیشبینی می‌شود طی ماه‌های آینده با پایان فازهای مطالعاتی برای تزریق در طرح واکسیناسیون عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

مشاهده مواردی از عفونت قارچ سیاه در کاشان

وی با اشاره به شیوع بیماری قارچ سیاه ابراز داشت: این بیماری مورد جدیدی نیست و قبلاً هم در برخی از افراد به خصوص افرادی که نقص ایمنی داشته یا از کورتون استفاده می‌کردند، وجود داشته است.

متخصص عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماری کرونا باعث تشدید پاسخ ایمنی فرد مبتلا شده و به همین دلیل از داروهای سرکوبگر ایمنی برای انها استفاده می‌شود، تصریح کرد: این داروها ممکن است باعث شعله‌ور شدن عفونت‌های فرصت طلب مثل قارچ سیاه شود.

وی با اشاره به اینکه افراد و بیماران به هیچ عنوان نباید خودسرانه کورتون استفاده کنند، خاطرنشان کرد: استفاده بدون تجویز کورتون باعث ضعف سیستم ایمنی و افزایش احتمال ابتلاء به بیماری عفونت‌های قارچی می‌شود.

نجفی زاده با بیان اینکه چند مورد از این عفونت در کاشان مشاهده شده است، خاطرنشان کرد: چون این بیماری یک قارچ تهاجمی است به محض مشاهده کوچک‌ترین علائم باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرد.

منبع:مهر

302468